Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1759248_0001.png
19. maj 2017
J.nr. 2017 - 2433
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 349 af 24. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 349: MFU spm. om, hvor meget staten vil opnå i umiddelbart årligt merprovenu ved uændret bilsalg såfremt alle nysolgte biler kører 30 pct. kortere på literen end hidtil oplyst, til skatteministeren
1759248_0002.png
Spørgsmål
Under henvisning til artiklen ”Fransk bilproducent fremlægger data: Så meget snyder
benzintallene” bragt på ing.dk den 13. marts 2017 bedes ministeren oplyse, hvor meget
staten vil opnå i umiddelbart årligt merprovenu ved uændret bilsalg, såfremt alle nysolgte
biler kører 30 pct. kortere på literen end hidtil oplyst, og dette danner grundlag for bereg-
ning af registreringsafgiften og den grønne afgift. Svaret bedes opdelt på provenu fra
henholdsvis registreringsafgiften og fra den grønne afgift.
Svar
Ifølge Danmarks Statistik kørte de nyregistrerede personbiler i 1. halvår af 2016 i gen-
nemsnit ca. 23 km/l. Hvis de samme personbiler i gennemsnit kørte 30 pct. kortere, ville
de kun køre ca. 16 km/l.
Hvis brændstoføkonomien for alle nyregistrerede biler forringes med ca. 7 km/l, svarer
det til at hæve fradragsgrænserne for brændstofforbrug med 7 km/l til hhv. 23 km/l for
benzinbiler og 25 km/l for dieselbiler. Derudover vil det indplacere nyregistrerede biler
på nye trin i ejerafgiften, hvilket medfører en forhøjelse af ejerafgiften.
Samlet skønnes en forringelse af nyregistrerede bilers brændstofforbrug med 30 pct. i
gennemsnit i varig virkning at medføre et umiddelbart merprovenu på 8.575 mio. kr.,
hvoraf merprovenuet fra registreringsafgiften skønnes at udgøre 3.825 kr. mio. kr., og
merprovenuet fra ejerafgiften skønnes at udgøre 4.750 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en f orhøjelse af grænserne for fradrag for brændstof-
forbrug med ca. 7 km/l og en forhøjelse af ejerafgiften
varig virkning
Mio kr. (2017-niveau)
Umiddelbar virkning i alt
heraf registreringsafgift
heraf ejerafgift
Efter tilbageløb i alt
Efter tilbageløb og adfærd i alt
2017
5.925
5.375
550
4.550
1.550
Varig virkning
8.575
3.825
4.750
6.600
1.975
Anm: Der er i 2017 taget udgangspunkt i budgetteringen på FFL17 og i de ef terf ølgende år i et strukturelt niv eau f or per-
sonbilsalget sv arende til, at bestanden af personbiler udskif tes på 15 år. Det er f orudsat, at af giftslempelserne har samme
reale gennemslag i alle årene. Det er beregningsteknisk f orudsat, at det umiddelbare prov enu v okser med v æksten i BNP
ef ter 2020. Hele merprov enuet f ra leasingkøretøjer, hv or registreringsaf gif ten betales f orholdsmæssigt, er indregnet i det år,
hv or køretøjet købes.
Kilde: Egne beregninger
Ved den seneste budgettering for 2017 skønnes antallet af nyregistrerede personbiler i
2017 at udgøre ca. 236.000 stk. På denne baggrund skønnes en forringelse af nyregistre-
rede bilers brændstofforbrug med 7 km/l i gennemsnit at medføre et samlet umiddelbart
merprovenu på 5.925 mio. kr. i 2017, hvoraf 5.375 mio. kr. vedrører registreringsafgiften
og den resterende del vedrører ejerafgiften for nye personbiler.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 349: MFU spm. om, hvor meget staten vil opnå i umiddelbart årligt merprovenu ved uændret bilsalg såfremt alle nysolgte biler kører 30 pct. kortere på literen end hidtil oplyst, til skatteministeren
1759248_0003.png
Det må desuden lægges til grund, at det vil have store adfærdsmæssige konsekvenser, hvis
brændstofforbruget for nyregistrerede biler forringes med 7 km/l. Det forventes, at en
forhøjelse af registrerings- og ejerafgiften fører til, at der sælges færre og billigere biler,
hvilket reducerer merprovenuet i form af færre indtægter fra registreringsafgift og fra
moms på salg af biler. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet således at udgø-
re 1.550 mio. kr. i 2017 og 1.975 mio. kr. i varig virkning.
En forhøjelse af grænsen for fradrag for brændstofforbrug med 7 km/l medfører en gen-
nemsnitlig stigning i registreringsafgiften på 22.800 kr. pr. personbil.
Endelig bemærkes, at det ikke i praksis er muligt at lægge en bils faktiske brændstoffor-
brug ved kørsel til brug for beregning af motorafgifterne, da brændstofforbruget for hver
enkelt bil afhænger af en lang række individuelle forhold omkring kørslen.
Side 3 af 3