Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1759254_0001.png
19. maj 2017
J.nr. 2017 - 2433
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 348 af 24. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 348: MFU spm. om at bekræfte, at såfremt en ændring til måling efter faktisk kørsel betyder, at brændstoføkonomien i nysolgte biler forringes, så der køres f.eks. 3 km/l kortere i gennemsnit for alle solgte biler, vil dette indbringe staten et umiddelbart merprovenu på omkring 2,6 mia. kroner ved uændret bilsalg, til skatteministeren
1759254_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at såfremt en ændring til måling efter faktisk kørsel betyder, at
brændstoføkonomien i nysolgte biler forringes, så der køres f.eks. 3 km/l kortere i gen-
nemsnit for alle solgte biler, vil dette indbringe staten et umiddelbart merprovenu på
omkring 2,6 mia. kroner ved uændret bilsalg?
Svar
Registreringsafgiften er værdibaseret og udgør for personbiler 105 pct. af beløbet op til
106.600 kr. (2017-niveau) af bilens afgiftspligtige værdi og 150 pct. af den afgiftspligtige
værdi derover.
I 2007 indførtes et fradrag i registreringsafgiften for biler med lavt brændstofforbrug og
et tillæg for biler med højt brændstofforbrug. Registreringsafgiften nedsættes med 4.000
kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger udover 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for
dieselbiler, mens afgiften forhøjes med 1.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger min-
dre end 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler.
Hvis brændstoføkonomien for alle nyregistrerede biler forringes med 3 km/l, svarer det
til at hæve fradragsgrænserne for brændstofforbrug med 3 km/l til hhv. 19 km/l for ben-
zinbiler og 21 km/l for dieselbiler. Derudover vil det indplacere nyregistrerede biler på
nye trin i ejerafgiften, hvilket medfører en forhøjelse af ejerafgiften.
På baggrund af den seneste budgettering skønnes antallet af nyregistrerede personbiler i
2017 at udgøre ca. 236.000 stk. På denne baggrund skønnes en forringelse af nyregistre-
rede bilers brændstofforbrug med 3 km/l i gennemsnit at medføre et samlet umiddelbart
merprovenu på 2.775 mio. kr. om året, hvoraf de 2.625 mio. kr. vedrører registreringsaf-
giften og de resterende 150 mio. kr. ejerafgiften fra nye biler. Jeg kan således bekræfte
spørgerens beregning af det umiddelbare merprovenu ved en forringelse af brændstof-
økonomien med 3 km/l.
Det må dog lægges til grund, at det vil have store adfærdsmæssige konsekvenser, hvis
brændstofforbruget for nyregistrerede biler forringes med 3 km/l. Det forventes, at en
forhøjelse af registrerings- og ejerafgiften fører til, at der sælges færre og billigere biler,
hvilket reducerer merprovenuet i form af færre indtægter fra registreringsafgift og fra
moms på salg af biler. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet i 2017 således at
udgøre 950 mio. kr.
En forhøjelse af grænsen for fradrag for brændstofforbrug med 3 km/l medfører en gen-
nemsnitlig stigning i registreringsafgiften på 11.200 kr. pr. bil.
Endelig bemærkes, at det ikke i praksis er muligt at lægge en bils faktiske brændstoffor-
brug ved kørsel til brug for beregning af motorafgifterne, da brændstofforbruget for hver
enkelt bil afhænger af en lang række individuelle forhold omkring kørslen.
Side 2 af 2