Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1759239_0001.png
19. maj 2017
J.nr. 2017 - 2433
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 347 af 24. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 347: MFU spm. om at redegøre for, om nogen af de nysolgte bilmodeller i Danmark har fået justeret deres formelle brændstoføkonomi nedad i forlængelse af afsløringerne af svindlen med bilernes udledninger, til skatteministeren
1759239_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om nogen af de nysolgte bilmodeller i Danmark har fået ju-
steret deres formelle brændstoføkonomi nedad i forlængelse af afsløringerne af svindlen
med bilernes udledninger?
Svar
De officielle tal for brændstoføkonomi fastsættes i forbindelse med typegodkendelsen af
de enkelte bilmodeller. Skatteministeriet har derfor indhentet bidrag til besvarelsen af
spørgsmålet fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som er ressortmyndighed i for-
hold til typegodkendelse af køretøjer.
Færdselsstyrelsen under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser følgende:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse, at de tyske myndigheder, efter afsløringen af VW’s
manipulation med bi-
lernes udledning, pålagde VW at opdatere de køretøjer, der var omfattet af VW-sagen, så de svarer til
typegodkendelsen. Herefter er bilerne på ny blevet testet af de uvildige tekniske tjenester for overensstem-
melse af brændstofforbrug og CO2-udledning.
Efter opdateringen viste de nye test, at disse komponenter ikke har haft indflydelse på hverken brændstof-
forbrug eller CO2-udledning, hvilket har betydet, at der ikke har været anledning til at ændre på køretø-
jernes typegodkendelse.
Derfor er det allerede fastsatte brændstofforbrug uændret.
Den uafhængige organisation FIA (den europæiske sammenslutning af motor-klubber, herunder FDM)
har efterfølgende kontrolleret opdateringerne, og de er nået til samme
resultat.”
Skatteministeriet er ikke bekendt med, at nogen af denne type sager skulle have medført,
at bilmodeller efter den officielle målemetode har fået nedjusteret deres formelle tal for
brændstoføkonomi.
Side 2 af 2