Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760468_0001.png
22. maj 2017
J.nr. 2017 - 2430
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 346 af 24. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den provenumæssige virkning af en opstramning af leasingreglerne for biler, til skatteministeren
1760468_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den provenumæssige virkning af en opstramning af lea-
singreglerne for biler ud fra de forudsætninger, at opstramningen ville indeholde følgende
elementer:
- Refusionen af registreringsafgiften ved senere eksport af bilen kan ikke længere
beregnes ud fra brugtprisen på den højeste listepris, hvis bilen oprindeligt er lea-
set ud til en lavere listepris. Man vil således skulle anvende den oprindeligt an-
vendte listepris.
- At man for biler, der ud-leases maksimalt kan værdiansætte bilerne til 25 pct. un-
der den oprindelige høje listepris inden for det første år.
Ministeren bedes opgøre provenuet i umiddelbar virkning efter tilbageløb, men før ad-
færd, og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Først og fremmest vil jeg gøre opmærksom på, at jeg har iværksat en undersøgelse af, om
reglerne om værdifastsættelsen af brugte leasingkøretøjer og genberegning af registre-
ringsafgift er tilstrækkeligt robuste.
Efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 7, kan en leasinggiver efter udløbet af en kon-
traktperiode vælge at søge om ny vurdering af køretøjet med henblik på at få reguleret
den forholdsmæssige afgift, som allerede er betalt. Den aktuelle handelsværdi af køretøjet
fastsættes efter registreringsafgiftslovens almindelige regler om værdifastsættelse af brugte
køretøjer. Det betyder, at værdiansættelsen sker på baggrund af markedsværdien for lig-
nende brugte biler på det danske marked.
Til illustration af reglerne kan der tages udgangspunkt i to ens biler, hvor den ene leases i
3 år med forholdsmæssig betaling af afgift og den anden sælges i almindelig handel. Pri-
serne som ny inkl. registreringsafgift forudsættes at udgøre 510.000 kr. for den leasede bil
og 647.800 kr. for bilen, der sælges i almindelig handel,
jf. tabel 1.
Leasingperioden forudsættes at udgøre 3 år. Dermed skal der som forholdsmæssig afgift
betales 39 pct. af den fulde afgift, svarende til 103.892 kr., idet det følger af registrerings-
afgiftslovens § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2, at afgiften udgør 2 pct. for de første 3 måneder og 1
pct. for de efterfølgende 33 måneder, således at der i alt skal betales 39 pct.
Ved leasingperiodens udløb fastsættes handelsprisen på leasingkøretøjet efter markeds-
værdien for lignende brugte biler på det danske marked. Det forudsættes, at bilen solgt i
almindelig handel til 647.800 kr. er prisdannede på brugt bilmarkedet for den pågældende
type biler. Det forudsættes endvidere, at afskrivningerne i løbet af den 3 årige periode har
været 39 pct., så bilen til 647.800 kr. er faldet til 395.158 kr. Efter gældende regler vil det
således være denne handelspris på brugte biler, der danner udgangspunkt for regulering af
den forholdsmæssige registreringsafgift.
Ved herefter at anvende reglerne om beregning af registreringsafgift for brugte køretøjer i
registreringsafgiftslovens § 4, stk. 7, kan den residuale registreringsafgift i det brugte lea-
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den provenumæssige virkning af en opstramning af leasingreglerne for biler, til skatteministeren
1760468_0003.png
singkøretøj beregnes til 206.404 kr. Det følger af, at leasingbilens pris er faldet med ca.
22,5 pct. fra 510.000 kr. til 395.158 kr., således at registreringsafgiftsindholdet også er
faldet med ca. 22,5 pct. fra 266.390 kr. til 206.404 kr.
I forhold til den fulde registreringsafgift på 266.390 kr., da leasingkøretøjet var nyt, har
der således været et forbrug af registreringsafgift på 59.986 kr. Forbruget har dermed
været mindre, end hvad der er betalt i forholdsmæssig registreringsafgift. Der skal derfor
refunderes 43.906 kr. til leasingselskabet, således at leasingkøretøjet har betalt 59.986 kr. i
registreringsafgift i leasingperioden.
Tabel 1. Beregning af refusion af registreringsafgift ved en leasingperiode på 3 år og en afskrivning
på sammenlignelige biler på 39 pct. i de 3 år leasingperioden har løbet
Gældende regler
Leasing
1) Nypris inkl. registreringsafgift
2) Registreringsafgift som ny
Leasingperiode 3 år
3) Forholdsmæssig afgift - 39 pct. af 2)
103.892
103.892
510.000
266.390
Salg
647.800
349.070
Ændrede regler
Leasing
510.000
266.390
Salg
647.800
349.070
Afskrivningen for sammenlignelige brugte biler i løbet af 3 år udgør 39 pct.
4) Handelspris som brugt
5) Beregnet residual registreringsafgift i
den brugte bil
6) Forbrug af registreringsafgift - 2) - 5)
7) Refusion af afgift - 3) - 6)
8) Betalt afgift
Kilde: Skatteministeriet beregninger.
395.158
206.404
59.986
43.906
59.986
395.158
212.933
136.137
311.100
162.498
103.892
-
103.892
395.158
212.933
136.137
En ændring af reglerne, som foreslået som det første element i spørgsmålet, hvor værdi-
tabsberegningen tager udgangspunkt i nyprisen på leasingkøretøjet, således at denne pris
nedskrives med den procentvise afskrivning på sammenlignelige brugte biler, vil være en
stramning i forhold til gældende regler. Det skyldes at det må forventes at medføre, at den
beregnede handelspris som brugt, og dermed også residual-afgiften i det brugte leasingkø-
retøj, vil falde, hvorved forbruget af registreringsafgift i leasingperioden stiger, og refusi-
onen falder.
Hvis den procentvise afskrivning på sammenlignelige brugte biler i leasingperioden har
samme størrelse som den procent, der er betalt som forholdsmæssig afgift for leasingpe-
rioden, dvs. 39 pct., vil de ændrede regler indebære, at der ikke skal udbetales refusion i
forbindelse udløbet af leasingperioden,
jf. tabel 1.
Det skal ses i lyset af, at den forholds-
mæssigt betalte afgift ved de ændrede regler netop svarer til forbruget af afgift i leasingpe-
rioden.
I de tilfælde, hvor den procentvise afskrivning på sammenlignelige biler i leasingperioden
er mindre end 39 pct., vil der dog stadig skulle ske refusion af afgift efter udløbet af lea-
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den provenumæssige virkning af en opstramning af leasingreglerne for biler, til skatteministeren
1760468_0004.png
singperioden. Refusionen må dog forventes at blive mindre end under gældende regler.
Hvis afskrivningen på den sammenlignelige prisdannende bil fx kun falder med 30 pct.,
vil refusionen falde fra 74.359 kr. til 23.975 kr., som følge af de ændrede regler,
jf. tabel 2.
I de tilfælde, hvor den procentvise afskrivning på sammenlignelige biler i leasingperioden
er større end den procentvise betaling af forholdsmæssig afgift, vil der også være tale om
en stramning, idet refusionerne reduceres, og evt. efteropkrævninger øges.
Tabel 2. Beregning af refusion af registreringsafgift ved en leasingperiode på 3 år og en afskrivning
på sammenlignelige biler på 30 pct. i de 3 år leasingperioden har løbet
Gældende regler
Leasing
1) Nypris inkl. registreringsafgift
2) Registreringsafgift som ny
Leasingperiode 3 år
3) Forholdsmæssig afgift - 39 pct. af 2)
103.892
103.892
510.000
266.390
Salg
647.800
349.070
Ændrede regler
Leasing
510.000
266.390
Salg
647.800
349.070
Afskrivningen for sammenlignelige brugte biler i løbet af 3 år udgør 30 pct.
4) Handelspris som brugt
5) Beregnet residual registreringsafgift i
den brugte bil
453.460
236.857
453.460
244.349
357.000
186.473
453.460
244.349
6) Forbrug af registreringsafgift - 2) - 5)
29.533
104.721
79.917
104.721
7) Refusion af afgift - 3) - 6)
8) Betalt afgift
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
74.359
29.533
23.975
79.917
Størrelsesordenen af reduktionen af refusionerne vil variere betydeligt med priserne på
leasingkøretøjerne og leasingperioden. De beløbsmæssigt forholdsvis store refusioner,
som fremkommer i eksemplerne ovenfor skal således ses i lyset af, at de gennemsnitlige
refusioner i 2016 kun udgjorde ca. 12.000 kr. pr. leasingkøretøj, idet der blev udbetalt
godt 200 mio. kr. til omkring 17.000 leasingkøretøjer.
Der kan må forventes at være stor variation i refusionerne, og derfor er det også forbun-
det med betydelig usikkerhed at skønne over provenuvirkningen af forslaget. Men hvis
det antages, at refusionerne som følge af forslaget i gennemsnit reduceres med 25 pct., vil
det på baggrund af de udbetalte refusioner i 2016 medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 50 mio. kr. De reducerede refusioner vil dog kunne medføre, at der eksporteres færre
leasingkøretøjer, og at de i stedet sælges på det danske marked og derved vil erstatte en ny
bil eller en brugt importeret bil, hvorved adfærden vil kunne reducere det umiddelbare
merprovenu.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om at redegøre for den provenumæssige virkning af en opstramning af leasingreglerne for biler, til skatteministeren
1760468_0005.png
Forså vidt angår spørgerens forslag om at fastsætte regler om, at leasingkøretøjer maksi-
malt må værdiansættes 25 pct. under prisen på den høje listepris indenfor det første år, er
det ikke umiddelbart muligt at skønne over effekten. Det skyldes bl.a., at listeprisen ikke
er en entydig størrelse, og der vil kunne forekomme forskellige listepriser på de samme
biler. Dette forslag indebærer store administrative udfordringer i forhold til at fastsætte
en listepris.
Side 5 af 5