Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760573_0001.png
22. maj 2017
J.nr . 2017 - 2512
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 343 af 20. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 343: MFU spm. om, hvor mange elbiler der anslået vil kunne sælges afgiftsfrit i 2017 og de følgende 2 år, til skatteministeren
1760573_0002.png
Spørgsmål
Med henvisning til artiklen
”Leasingbiler slipper for dansk registreringsafgift” bragt på Fi-
nans.dk den 10. april 2017 om statens tab på registreringsafgift via tilbagebetalt registre-
ringsafgift bedes ministeren oplyse, hvor mange elbiler der anslået vil kunne sælges af-
giftsfrit i 2017 og de følgende 2 år, hvis provenutabet herved finansieres ved at fjerne den
omtalte mulighed for refusion til leasingfirmaer.
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at muligheden for forholdsmæssig betaling af registre-
ringsafgift for leasingkøretøjer følger af EU-retten, hvor Danmark er forpligtet til at sikre,
at den registreringsafgift, der opkræves, er proportional i forhold til den periode, hvor kø-
retøjet benyttes her i landet.
Værditabsberegningen har således baggrund i et EU-krav om afgiftsmæssig ligestilling
mellem indenlandske og udenlandske leasingselskaber. Muligheden for at søge om en ny
vurdering af køretøjet med henblik på at få genberegnet den forholdsmæssige afgift efter
endt leasingperiode skal således sikre, at den opkrævede registreringsafgift for alle leasing-
biler på det danske marked er proportional med både kontraktens længde og køretøjets
stand ved kontraktens ophør i overensstemmelse med EU-rettens krav,
jf. svar på SAU
alm. del
spm. 272.
Jeg anerkender spørgerens interesse for de provenumæssige konsekvenser af muligheden
for genberegning af forholdsmæssig registreringsafgift. I 2016 blev foretaget ca. 17.000
genberegninger af den forholdsmæssige registreringsafgift og tilbagebetalt ca. 203 mio. kr.
jf. svar på SAU alm. del
spm. 169.
De provenumæssige konsekvenser ved en evt. afskaffelse af muligheden for genberegning
af forholdsmæssig registreringsafgift er dog behæftet med stor usikkerhed, da en afskaf-
felse af reglen må forventes at indebære en række adfærdsmæssige konsekvenser.
Man kan derfor ikke forvente, at en afskaffelse af muligheden for genberegning af den
forholdsmæssige registreringsafgift efter endt leasingperiode vil medføre et merprovenu
på de ca. 200 mio. kr., som tilbagebetalingerne udgjorde i 2016.
Med de forudsætninger, som er lagt til grund for elbilaftalen af 18. april 2017, vil der ved
et mindreprovenu på 200 mio. kr. skønsmæssigt kunne nyregistreres 2.350 elbiler afgifts-
frit.
I beregningen forudsættes, at en elbil til 242.000 kr. inkl. moms erstatter en konventionel
bil til 242.000 kr. inkl. moms og registreringsafgift. I den konventionelle bil til 242.000 kr.
udgør registreringsafgiften ca. 106.500 kr., og momsen udgør ca. 27.100 kr., mens mom-
sen i elbilen udgør ca. 48.500 kr. Således udgør mindreprovenuet pr. nyregistreret elbil ca.
85.100 kr., hvis elbiler fritages for registreringsafgift. Herudover skønnes der også at være
afledte konsekvenser på provenuerne fra ejerafgiften, elafgiften, brændstofafgiften m.v.,
som dog er begrænsede.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 343: MFU spm. om, hvor mange elbiler der anslået vil kunne sælges afgiftsfrit i 2017 og de følgende 2 år, til skatteministeren
1760573_0003.png
Hertil bemærkes, at hvis salget af elbiler ved en afgiftsfritagelse udelukkende udgøres af
luksusprægede elbiler, vil der ved et mindreprovenu på 200 mio. kr. skønsmæssigt kunne
nyregistreres 450 elbiler afgiftsfrit.
Her er det forudsat, at en luksuspræget elbil til 965.000 kr. inkl. moms erstatter en kon-
ventionel bil til 965.000 kr. inkl. moms og registreringsafgift. I den konventionelle bil til
965.000 kr. udgør registreringsafgiften ca. 550.300 kr., og momsen udgør ca. 82.900 kr.,
mens momsen i elbilen udgør ca. 193.000 kr. Således udgør mindreprovenuet pr. nyregi-
streret luksuspræget elbil ca. 440.200 kr., hvis elbiler fritages for registreringsafgift.
Side 3 af 3