Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1779949_0001.png
11. august 2017
J.nr. 2017 - 2271
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 339 af 10. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, til skatteministeren
1779949_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan
forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-
2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, og hvad agter ministeren at foretage
sig på den baggrund. Der henvises til Rigsrevisionens notat om beretningen om SKATs
kontrol med udbetaling af negativ moms af 24. marts 2017, hvor det fremgår, at: ”Skat-
teministeren giver i sin redegørelse udtryk for, at han kan pege på en række årsager, der
samlet kan forklare stigningen i udbetalingerne af negativ moms i perioden 2009-2015.
Rigsrevisionen kan konstatere, at ministeren i sin redegørelse ikke kommer med nye eller
styrkede forklaringer. Rigsrevisionen vurderer derfor fortsat, at Skatteministeriet ikke på
tilfredsstillende vis har redegjort for årsagerne til stigningen i udbetalingerne af negativ
moms i perioden 2009-2015.”
Svar
Rigsrevisionen anfører i sin beretning, at Skatteministeriet ikke på tilfredsstillende vis kan
forklare årsagerne til stigningen i den negative moms i perioden 2009-2015, hvor beløbet
steg med ca. 68 pct. Den nævnte vurdering fremgår endvidere af det notat, der henvises
til i spørgsmålet.
Jeg har tidligere gjort opmærksom på, at det ikke er muligt at redegøre for årsagerne til
stigningen i udbetalingen af negative momstilsvar på den måde, Rigsrevisionen lægger op
til i sin beretning. Rigsrevisionen tilkendegiver i sit notat forståelse for, at det ikke meto-
disk er muligt at give en udtømmende forklaring,
men forventer, at ministeriet har ”kend-
skab til, hvad der i store træk ligger bag stigningen i udbetalingerne af negativ moms.”
På baggrund af nedenstående beregninger, der har været præsenteret for Rigsrevisionen,
er jeg ikke enig i, at Skatteministeriet ikke på tilfredsstillende vis har redegjort for årsager-
ne til stigningen i udbetalingerne af negativ moms i perioden 2009-2015. Beregningerne
viser netop, at det er muligt ”i store træk” at gøre rede for den stedfundne udvikling i
udbetalingerne af negativ moms.
Det betyder ikke, at der ikke sker svindel på området. Dog indikerer undersøgelser af
momsgabet for Danmark, som foretages og offentliggøres af EU-kommissionen, IMF og
Danmarks Statistik ikke en stigning i momsgabet, hvilket man ville forvente ved en mar-
kant stigning i svig.
Udviklingen i momsindtægter
Det samlede momstilsvar (momsindtægterne)
1
udgøres af virksomhedernes samlede posi-
tive og negative momstilsvar. Både ved en vurdering af de realiserede indtægter og en
vurdering af de faktiske udbetalinger, bør negative og positive momstilsvar betragtes un-
1
Momstilsvar/momsangivelsesoplysninger indeholder udover moms også godtgørelse af energiafgifter. Det er disse angi-
velser inkl. energiafgift, der afgør om der er tale om en indbetaling eller en udbetaling til/fra staten. Dvs. at der en forskel
på det samlede momstilsvar (=summering af alle momstilsvar) og de faktiske momsindtægter svarende til godtgørelsen af
energiafgifter.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, til skatteministeren
1779949_0003.png
der ét. Dvs. hvis man vil se på udviklingen i de summerede negative momstilsvar, skal de
holdes op mod de tilhørende summerede positive momstilsvar.
Af tabel 1 ses, at det samlede momstilsvar i løbende priser er steget fra ca. 155 mia. kr. til
ca. 174 mia. kr. over den betragtede periode. Det samlede positive momstilsvar er således
steget mere end det samlede negative momstilsvar. Stigningen i de negative momstilsvar
fra 2009 til 2015 på ca. 90 mia. kr. skal således ses sammen med en stigning i de positive
momstilsvar på ca. 110 mia. kr.
Tabel 1. Udviklingen i positive, negative og samlede momstilsvar, mia. kr., 2009-2015
Ændring
2009-
2015
2015
400
226
174
109
90
19
2009
Positive
momstilsvar
Negative
momstilsvar
Samlet tilsvar
291
136
155
2010
317
158
159
2011
338
173
164
2012
353
184
168
2013
376
209
167
2014
384
214
170
Kilde: Skatteministeriets beregninger pba. momsangivelsesoplysninger.
Note: Tal er inkl. godtgørelse for energiafgifter.
Hvis det negative momstilsvar betragtes isoleret, indebærer det i praksis for en del virk-
somheder, at man alene betragter en del af virksomhedernes momsregnskab i form af en
delregistrering (med eget SE nr.), og altså ikke hele virksomhedens momsafregning. En
sådan tilgang kan give et meget misvisende billede af udviklingen i en virksomheds sam-
lede momsafregning. Problemstillingen gælder særligt for de virksomheder, der benytter
den såkaldte eksportmomsordning.
Eksportmomsordningen
Eksportmomsordningen fungerer således, at en virksomheds eksportmomsdelregistrering
køber varer/ydelser med moms fra resten af virksomheden, og herefter eksporterer dem
ud af landet uden moms. Den købsmoms, der i eksportmomsdelregistreringen fradrages,
vil derfor altid medføre et negativt momstilsvar i eksportmomsdelregistreringen. Købs-
moms i eksportmomsdelregistreringen vil dog også altid modsvares af en tilhørende
salgsmoms tilknyttet andre SE-nr. i virksomheden. En udbredelse af brugen af eksport-
momsordningen medfører derfor isoleret set, at såvel positive som negative momstilsvar
vil stige med samme absolutte størrelse, og dermed ikke have en påvirkning på det samle-
de momstilsvar.
I perioden 2009-2015 er brugen af netop eksportmomsordningen, hvor virksomheder
kan udskille deres eksportvirksomhed i et særskilt momsregnskab (eget SE-nr.), forøget
markant som følge af:
1. En ændring i momsreglerne pr. 1. januar 2010 ændrede stedet for momsbetalingen fra
sælger til købers land for en række ydelser solgt mellem erhvervsdrivende i EU. Det
medførte, at fx en række salg af ydelser kunne medtages i eksportordningen. Væsent-
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, til skatteministeren
1779949_0004.png
ligste konsekvens heraf var, at transportydelser solgt af en dansk virksomhed til en
virksomhed i et andet EU-land kan indgå i ordningen, uanset om selve transportydel-
sen foregår mellem havne i EU eller fx mellem to havne i fjernøsten.
2. En praksisændring der medførte, at el og gas, i modsætning til tidligere, kunne medta-
ges i ordningen.
De nævnte ændringer betyder bl.a. at en række meget store danske virksomheder med
betydeligt salg i udlandet er kommet med i eksportmomsordningen med aktiviteter, der
ikke tidligere kunne medtages.
I tabel 2 er opgjort udviklingen i momstilsvaret hos eksportmomsdelregistreringer over
den betragtede periode.
Tabel 2. Negativt momstilsvar for eksportmomsdelregistreringer, mia. kr. 2009-2015
2009
Eksport-
momsdelre-
gistreringer
77
2010
100
2011
111
2012
123
2013
147
2014
156
2015
160
Ændring
2009-2015
83
Kilde: Momsangivelsesoplysninger.
For at rense for de stedfundne, parallelle forøgelser af såvel positive som negative moms-
tilsvar, der følger af den øgede brug af eksportmomsdelregistreringer, kan anvendes en
tilgang, hvor flere SE-numre tilknyttet samme virksomhed (CVR-nummer) er lagt sam-
men, hvorved der fremkommer
et samlet regnskab for ”hele” virksomheden.
I tabel 3 er
en sådan opgørelse præsenteret
2
. Det fremgår således af tabel 3, at både positive og nega-
tive momstilsvar er steget fra 2009 til 2015, samt at det beregnede negative tilsvar udgør
32-34 pct. af det positive tilsvar over hele perioden, når der i beregningerne er taget højde
for eksportmomsordningen. Endvidere viser tabellen, at der opgjort på CVR-numre ikke
længere er tale om en markant forøgelse af negative momstilsvar.
Tabel 3. Udviklingen i negativt og positivt momstilsvar pr. år på CVR
3
niveau
(Beløb i mia. kr.)
Negative
momstilsvar
Positive
momstilsvar
I alt
Negative tilsvar i
pct. af positive
2009
74
229
155
32
2010
75
234
159
32
2011
82
246
164
33
2012
84
252
168
33
2013
87
254
167
34
2014
83
253
170
33
2015
1)
89
263
174
34
Kilde: Opgørelse pba. momsangivelsesoplysninger.
Note 1: Der er korrigeret i opgørelsen for 2015. Det skyldes, at en enkelt stor virksomhed for 2015
i forbindelse med flytning af eksportmomsord-
3
Andre virksomheder, der ikke er omfattet af eksportmomsordningen, men som har flere SE-numre inden for samme
CVR-nummer, vil dog også ved denne opgørelsesmetode indgå med CVR-nummerets nettomomstilsvar.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, til skatteministeren
1779949_0005.png
ningen fra et SE-nummer til et andet - tilsyneladende har oprettet det nye SE nummer under et andet CVR-nummer end det CVR-nummer, som
den positive moms angives på. Vi har korrigeret opgørelsen ved at betragte SE-numrene som tilhørende det samme CVR-nummer.
Andre årsager til stigninger i de samlede negative momstilsvar
Skatteministeriet har igennem undersøgelsesperioden gjort rede for baggrunden for nega-
tive momstilsvar, og hvad der grundlæggende driver udviklingen i disse. Udviklingen i de
negative momstilsvar påvirkes således af virksomhedernes organisering, herunder ek-
sportmomsdelregistreringer, samt blandt andet indkøbsmønstre og eksport mv.
Det understreges endvidere, at SKAT er i stand til at nedbryde stigningen i de negative
momstilsvar på virksomhedsniveau, men at en udtømmende årsagsforklaring dog ikke er
metodisk mulig at gennemføre, idet den historiske udvikling i skattegrundlag og -
provenuer ikke bagudrettet kan opsplittes
”udtømmende” i bidrag fra regelændringer,
konjunktur, virksomhedernes organisering mv. Det gælder helt generelt og ikke kun for
moms
fx er det ikke muligt udtømmende at forklare udviklingen i BNP, når den har
fundet sted, da det ikke er muligt at isolere effekten af hver enkelt faktor, der kan have
påvirket den stedfundne udvikling.
Ikke indikationer på markant stigning i svig
Når de summerede negative momstilsvar anskues i sammenhæng med de summerede
positive momstilsvar, fås som nævnt det samlede momstilsvar svarende til momsindtæg-
terne
1
. Moms er i overvejende grad en skat/afgift på endeligt forbrug, og det må derfor
alt andet lige forventes, at indtægterne følger udviklingen i det private forbrug og den
almindelige indkomstudvikling. Hvis stigningen i de negative momsangivelser var udtryk
for en markant stigning i svig, måtte det forventes, at momsindtægterne som andel af det
private forbrug ville falde over den betragtede periode.
I tabel 4 er momsindtægterne som andel af henholdsvis husholdningernes forbrug og
BNP præsenteret. Det fremgår, at andelene er omtrent konstante, hvilket indikerer, at
momsindtægterne udvikler sig i overensstemmelse med udviklingen i forbrug og indkom-
ster.
Der er derfor også Skatteministeriets opfattelse, at der kan gøres rede for den stedfundne
udvikling i momsindtægterne, og at denne udvikling ikke kan ses som tegn på, at regelef-
terlevelsen i den betragtede periode er forringet.
Tabel 4. Udviklingen i det samlede momstilsvar ift. hhv. BNP og husholdningernes forbrug, pct.
2009-2015.
2009
Moms/BNP
Moms/husholdningernes forbrug
9,7
20,8
2010
9,5
20,6
2011
9,6
20,6
2012
9,6
20,6
2013
9,4
20,3
2014
9,4
20,5
2015
9,4
20,4
Kilde: Skatteministeriets beregninger pba. tal fra Danmarks Statistik.
Endelig bemærkes, at undersøgelser af momsgabet for Danmark, som foretages og of-
fentliggøres af EU Kommissionen, IMF og Danmarks Statistik, ikke indikerer nogen
stigning i momsgabet, hvilket man ellers måtte forvente ved en markant stigning i svig.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Rigsrevisionen ikke mener, at skatteministeren kan forklare årsagen til, at udbetalingen af negativ moms er steget med 68 pct. i årene 2009-2015, fra 139,9 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015, til skatteministeren
1779949_0006.png
Skatteministeriet har desuden igangsat et arbejde med henblik på yderligere kvalitetssik-
ring af de bagvedliggende analyser og beregningsmetoder. Det er bl.a. hensigten, at eks-
terne faglige aktører involveres i arbejdet.
Side 6 af 6