Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1751066_0001.png
3. maj 2017
J.nr. 2017 - 2400
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 336 af 6. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 336: MFU spm. om, hvad mindreprovenuet ville blive, hvis man fjernede moms på reparationer, til skatteministeren
1751066_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad mindreprovenuet ville blive, hvis man fjernede
moms på reparationer. Ministeren bedes opgøre dette i umiddelbart mindreprovenu, efter
tilbageløb og efter adfærd.
Svar
Momsområdet er i vid udstrækning EU-reguleret og momsloven baserer sig således på et
fælles EU momsdirektiv kaldet momssystemdirektivet.
I henhold til momssystemdirektivet er det ikke muligt at fritage reparationer for moms
generelt. Direktivet giver dog mulighed for, at medlemslandene kan have en reduceret
momssats på dels renovering og reparation af private boliger, bortset fra materialer, og
dels småreparationer af cykler, sko og lædervarer, beklædningsgenstande og linned.
En eventuelt reduceret momssats for ovenstående typer af reparationer må forventes at
give betydelige løbende udfordringer i forhold til en afgrænsning af, hvad der er omfattet
af den reducerede sats. Er det en småreparation, hvis fx en cykelhandler udskifter alle dele
på en cykel undtaget stellet eller har cykelhandleren reelt produceret en ny cykel.
Det bemærkes, at bl.a. på grund af problemer med afgrænsningen vil en reduceret sats
medføre øgede administrative byrder for virksomheder og myndigheder. Desuden vil de
reducerede satser i overvejende grad give en besparelse for borgere, der allerede i dag
benytter sig af reparationer. Endelig vil de reducerede satser kunne medføre et samfunds-
økonomisk tab, idet det må forventes, at reparationer, der ekskl. moms og uden fradrag er
dyrere end nyanskaffelser, i et vist omfang vil blive gennemført, hvilket er ensbetydende
med en ineffektiv allokering af ressourcer.
Såfremt man indfører en reduceret momssats, skal den reducerede sats i henhold til
momssystemdirektivet som minimum være så høj, at fradraget for moms på indkøb ikke
overstiger momsen af salget. Af denne grund vurderes det umiddelbart, at momssatsen
for småreparationer samt renovering og reparation af boliger (ekskl. materialer) ikke vil
kunne fastsættes lavere end ca. 8 pct. Det understreges, at opgørelsen af minimumssatsen
er forbundet med stor usikkerhed.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at en sådan nedsættelse af momsen til 8 pct. vil
medføre et årligt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,1 mia. kr. (2017-
niveau). Heri er indregnet effekten af, at det må forventes, at en del af avancen på repara-
tioner vil blive rykket fra materialer til selve reparationsydelsen, da materialerne ikke om-
fattes af den reducerede momssats.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 336: MFU spm. om, hvad mindreprovenuet ville blive, hvis man fjernede moms på reparationer, til skatteministeren
1751066_0003.png
Tabel 1. Årlig provenuvirkning ved nedsat moms på hhv. småreparationer og renovering og repara-
tion af boliger (ekskl. materialer)
Renovering og repa-
ration af boliger
(ekskl. materialer)
1,4
1,1
1,0
Mia. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Umiddelbart mindreprovenu
efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilba-
geløb og adfærd
Småreparationer
0,2
0,1
0,1
Samlet
1,6
1,2
1,1
Kilde: Danmarks Statistik (Forbrugsundersøgelsen og input-output tabeller) samt egne beregninger.
Side 3 af 3