Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770595_0001.png
31. marts 2017
J.nr. 2017 - 1206
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 263 af 3. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Ebbe Vestergaard Jørgensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. omat redegøre for, om forudsætningerne for besparelsespotentialerne ville holde, hvis ikke Skatteankestyrelsen også skulle behandle en stor mængde FFF-sager, til skatteministeren
1770595_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samråd om sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål Z og Æ, bedes ministeren redegøre for de vurderinger Skatteministe-
riet lagde til grund for besparelsespotentialerne, da man i sin tid etablerede Skatteankesty-
relsen.
Svar
Ved omlægningen af klagestrukturen blev muligheden for dobbeltbehandling af klagesa-
ger afskaffet. Omlægningen betød således, at klager fremadrettet enten skulle behandles i
ankenævnene eller i Landsskatteretten. Skatteministeriet skønnede på daværende tids-
punkt, at denne ændring ville vedrøre i alt ca. 2.200 klager årligt.
Besparelsespotentialet var således baseret på en forventning om frigørelse af personale-
ressourcer og tilpasning af ankenævnsmedlemmer som følge af afskaffelsen af mulighe-
den for dobbeltbehandling af klager. Det skal i den forbindelse bemærkes, at beregnin-
gerne blev foretaget ud fra en gennemsnitsbetragtning og blandt andet afhang af den
fremtidige klagefordeling mellem afgørelsesmyndighederne samt udfasningstakten af
medarbejdere.
Det skal endvidere bemærkes, at grundlaget for budgetteringen af Skatteankestyrelsen på
finansloven for 2014 var en teknisk budgettering med en klar forudsætning om, at bevil-
lingen skulle justeres, når der var grundlag herfor. Det var således forudsat i finansloven
for 2014, at der skulle foretages en eventuel justering af den tekniske budgettering, når de
faktiske udgifter var bedre kendt.
På baggrund af et efterfølgende analysearbejde og i forbindelse med den konkrete etable-
ring af Skatteankestyrelsen viste det sig således også, at der bl.a. var en ekstraordinær stor
tilgang af FFF-sager, og at de bevillingsmæssige forudsætninger for styrelsens etablering
derfor havde ændret sig. Da dette stod klart, blev der tilført ekstra midler til Skatteanke-
styrelsen på tillægsbevillingslov for 2014 og finansloven for 2015.
Side 2 af 2