Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770594_0001.png
20. juni 2017
J.nr. 2017 - 2207
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 330 af 4. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Ebbe Vestergaard Jørgensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. omat redegøre for, om forudsætningerne for besparelsespotentialerne ville holde, hvis ikke Skatteankestyrelsen også skulle behandle en stor mængde FFF-sager, til skatteministeren
1770594_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del - spørgsmål 263, bedes ministeren redegøre for, om
forudsætningerne for besparelsespotentialerne ville holde, hvis ikke Skatteankestyrelsen
også skulle behandle en stor mængde FFF-sager.
Svar
Som jeg tidligere har svaret til SAU alm. del
spørgsmål 263, så var besparelsespotentia-
let baseret på en forventning om frigørelse af personaleressourcer og tilpasning af anke-
nævnsmedlemmer som følge af afskaffelsen af muligheden for dobbeltbehandling af kla-
ger. Beregningerne blev foretaget ud fra en gennemsnitsbetragtning baseret på 2011-tal og
afhang blandt andet af den fremtidige klagefordeling mellem afgørelsesmyndighederne
samt udfasningstakten af medarbejdere.
Det er samtidig klart, at den store stigning i antallet af FFF-sager har ændret markant ved
forudsætningerne for etableringen af Skatteankestyrelsen, og at dette har påvirket produk-
tiviteten i styrelsen generelt,
jf. svar på SAU alm. del. 329.
Det er derfor generelt også vanskeligt at vurdere, hvordan produktiviteten og sagsbe-
handlingstiderne ville have udviklet sig, såfremt der ikke havde været en ekstraordinær
stor tilgang af FFF-sager.
For at forstå udviklingen i Skatteankestyrelsens produktivitet og sagsbehandlingstider er
det desværre ikke muligt at se bort fra tilgangen af FFF-sager. Den ekstraordinære tilgang
af FFF-sager har således medført en fordyrelse, der har oversteget den besparelse, som
isoleret set følger af afskaffelsen af dobbeltbehandlingen. Muligheden for den dobbelte
sagsbehandling betød, at der i 2011 var omkring 2.200 sager, der havde været 1. behandlet
i ankenævnene, før de blev behandlet i Landsskatteretten. Dette svarede til ca. 50 pct. af
de samlede antal afgjorte sager i Landsskatteretten i 2011.
I 2016 afgjorde Landsskatteretten ca. 7.000 sager. Hvis 50 pct. af disse sager også var ble-
vet 1. behandlet i ankenævnene, ville det alt andet lige svare til, at ca. 3.500 sager i 2016
ville have været blevet dobbeltbehandlet, hvis den gamle klagestruktur fortsat var gæl-
dende. Det er således ud fra denne betragtning alt andet lige vurderingen, at det forud-
satte besparelsespotentiale, der knyttede sig til afskaffelsen af dobbeltbehandlingen, er
indfriet.
Det skal imidlertid bemærkes, at der efter etableringen af fritvalgsordningen er sket en
forskydning i antallet af sager imellem ankenævnene og Landsskatteretten, ligesom det
under den gamle klagestruktur var muligt at benytte sig af den såkaldte overspringsregel,
hvor visse FFF-sager overgik direkte til Landsskatteretten. Det er derfor uvist, om Lands-
skatteretten ville have afgjort lige så mange sager i 2016, hvis den nye klagestruktur ikke
var blevet indført, og der knytter sig derfor en usikkerhed til beregningen.
Side 2 af 2