Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1770809_0001.png
21. juni 2017
J.nr. 2017 - 2182
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 329 af 4. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Ebbe Vestergaard Jørgensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om, hvordan etableringen af Skatteankestyrelsen er gået fra at skulle give en besparelse og kortere sagsbehandling til i stedet at medføre en væsentlig fordyrelse samt markant længere sagsbehandlingstider, til skatteministeren
1770809_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 263, bedes ministeren redegøre for,
hvordan etableringen af Skatteankestyrelsen er gået fra at skulle give en besparelse og kor-
tere sagsbehandling til i stedet at medføre en væsentlig fordyrelse samt markant længere
sagsbehandlingstider, dette også selvom der ikke havde været en stor tilgang FFF-sager.
Svar
Jeg er enig i, at det kan være svært at forstå, hvordan en forudsat besparelse er endt med
at blive til en fordyrelse, og jeg vil gerne slå fast, at udviklingen i sagsbehandlingstiderne
og produktiviteten siden etableringen af Skatteankestyrelsen og den nye klagestruktur ikke
har været tilfredsstillende.
For at forstå baggrunden for indbudgetteringen af den forudsatte besparelse, er det vigtigt
at bemærke, at det opgjorte besparelsespotentiale, der knyttede sig til etableringen af Skat-
teankestyrelsen og den nye klagestruktur, relaterede sig til afskaffelsen af muligheden for
dobbeltbehandling under forudsætning af en uændret sagstilgang,
jf. svar på SAU alm. del
263.
Mens dobbeltbehandlingen er blevet afskaffet, og Skatteankestyrelsen har arbejdet målret-
tet med at øge kvaliteten, har den forudsatte sagstilgang dog vist sig ikke at holde stik, li-
gesom produktivitetsudviklingen har været utilfredsstillende. Det skyldes især den ekstra-
ordinære store tilgang af FFF-sager. For at forstå udviklingen i Skatteankestyrelsens pro-
duktivitet og sagsbehandlingstider, er det derfor desværre heller ikke muligt at se bort fra
tilgangen af FFF-sager.
Den ekstraordinære store tilgang af FFF-sager har haft betydning for alle sagstyper og
sagsbehandlingstider, da det har krævet ekstra ressourcer på tværs af styrelsen at løfte op-
gaven med at behandle de mange ekstra indkomne sager. Den ekstraordinære tilgang af
FFF-sager har således medført en fordyrelse, der har oversteget den besparelse, som iso-
leret set følger af afskaffelsen af dobbeltbehandlingen,
jf. svar på SAU alm. del. 330.
Tilgangen af FFF-sager har således betydet, at Skatteankestyrelsen har været nødt til at re-
kruttere et stort antal nye medarbejdere, som ikke har kunnet levere den samme produkti-
vitet fra dag ét, samtidig med at erfarne sagsbehandlere har måttet anvende væsentlige
ressourcer på oplæring og kvalitetssikring i stedet for selv at behandle klagesager. Derud-
over har Skatteankestyrelsen oplevet en stor personaleomsætning blandt nye medarbej-
dere. Om den ekstraordinære tilgang af FFF-sager alene kan forklare udviklingen er van-
skeligt at sige, men det står klart, at tilgangen samlet set har medvirket til en faldende pro-
duktivitet og en stigning i de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag samt en stigende
sagsbeholdning og længere sagsbehandlingstider.
Såfremt den daværende regering havde haft denne viden ved etableringen af Skatteanke-
styrelsen, har jeg svært ved at forestille mig andet end, at den ville have forsøgt at tage
højde herfor ved dimensioneringen af styrelsen. Den viden havde den imidlertid ikke, og
forudsætningerne har derfor ændret sig.
Side 2 af 2