Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1744816_0001.png
18. april 2017
J.nr. 2017-2162
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 324 af 3. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om redegøre for, om der er en begrundelse for eller konsekvens af, at skatten for kulbrintevirksomheder er delt op i selskabsskat på 25 pct. og kulbrinteskat på 39 pct., til skatteministeren
1744816_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om der er en begrundelse for eller konsekvens af, at skat-
ten for kulbrintevirksomheder er delt op i selskabsskat på 25 pct. og kulbrinteskat på 39
pct., dvs. samlet 64 pct. i stedet for blot at have en skattesats for denne indkomst på 64
pct.
Svar
Beskatningen af selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie og gas, sker dels via
den almindelige selskabsskat og tillægsselskabsskat, dels via den særlige kulbrinteskat. Sel-
skabsskatten udgør 22 pct., tillægsselskabsskatten udgør 3 pct., mens kulbrinteskatten ud-
gør 52 pct. Ved opgørelsen af den kulbrinteskattepligtige indkomst er der fradrag for de
betalte selskabsskatter, hvormed marginalskatten på overskud fra kulbrinteindvindings-
virksomhed samlet set udgør 64 pct.
1
Der er ingen indholdsmæssig konsekvens af, om en skattesats fastsættes i den ene eller i
den anden lov. Det vil oftere være overvejelser af mere lovteknisk karakter, der danner
baggrund for, om der indføres særregler i en hovedlov, eller om der indføres en ny lov,
der regulerer et særligt område.
Kulbrintebeskatningen blev indført ved en særlig kulbrinteskattelov i 1982, da det på
grund af kraftige prisstigninger på kulbrinteprodukter forud for 1982 kunne forudses, at
indtjeningen ved olie- og gasindvinding ville blive væsentlig større end det øvrige er-
hvervslivs indtjening set i relation til den investerede kapital. Med indførelsen af en særlig
kulbrintebeskatning sikredes det danske samfund en betydelig andel af de fortjenester, der
i fremtiden måtte forventes opnået ved olie- og gasindvinding på dansk område.
Det fremgår af Folketingets forhandlinger forud for vedtagelsen af kulbrinteopkrævnings-
loven, der blev behandlet i samme folketingssamling som kulbrinteskatteloven, at reglerne
for kulbrinteindvindingsvirksomhed blev samlet i en særlig lov ud fra det synspunkt, at
det er en relativ snæver kreds, der vil blive berørt af kulbrintebeskatningen. Lignende
synspunkter kan have gjort sig gældende ved beslutningen om at indføre kulbrintebeskat-
ningen i en særlig kulbrinteskattelov, men begrundelsen fremgår ikke eksplicit af Folketin-
gets forhandlinger.
1
64 pct. = 25 pct. + (1-0,25)*52 pct.
Side 2 af 2