Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1750114_0001.png
1. maj 2017
J.nr. 2017 - 2100
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 322 af 3. april 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om at redegøre for størrelsen af provenuet ved at hæve grænsen for fradraget for brændstoføkonomi fra de nuværende 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler for hver km/l grænsen hæves til og med 26 km/l for benzinbiler og 28 km/l for dieselbiler, til skatteministeren
1750114_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for størrelsen af provenuet ved at hæve grænsen for fradraget
for brændstoføkonomi fra de nuværende 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbi-
ler for hver km/l grænsen hæves til og med 26 km/l for benzinbiler og 28 km/l for die-
selbiler. Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbage-
løb og adfærd.
Svar
Registreringsafgiften er værdibaseret og udgør for personbiler 105 pct. af beløbet op til
106.600 kr. (2017-niveau) af bilens afgiftspligtige værdi og 150 pct. derover.
I 2007 indførtes et fradrag i registreringsafgiften for biler med lavt brændstofforbrug og
et tillæg for biler med højt brændstofforbrug. Helt konkret nedsættes registreringsafgiften
med 4.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelægger udover 16 km/l for benzinbiler og 18
km/l for dieselbiler, mens afgiften forhøjes med 1.000 kr. for hver km/l, bilen tilbagelæg-
ger mindre end 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler.
En forhøjelse af grænsen for fradrag for brændstoføkonomi til 17 km/l for benzinbiler og
19 km/l for dieselbiler skønnes at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
250 mio. kr. stigende til 1.975 mio. kr., når grænsen forhøjes til 26 km/l for benzinbiler
og 28 km/l for dieselbiler,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af grænserne for fradrag for brændstoffor-
brug.
Mio. kr. (2017-niveau)
17 km/l / 19 km/l
18 km/l / 20 km/l
19 km/l / 21 km/l
20 km/l / 22 km/l
21 km/l / 23 km/l
22 km/l / 24 km/l
23 km/l / 25 km/l
24 km/l / 26 km/l
25 km/l / 27 km/l
26 km/l / 28 km/l
Umiddelbart merpro-
venu
625
1.250
1.850
2.425
2.950
3.400
3.800
4.150
4.450
4.725
Provenu efter tilbage-
løb
500
975
1.425
1.875
2.275
2.625
2.925
3.200
3.425
3.625
Provenu efter tilbage-
løb og adfærd
250
500
725
950
1.175
1.375
1.600
1.750
1.875
1.975
Anm: Der er i 2017 taget udgangspunkt i budgetteringen på FFL17 og i de ef terf ølgende år i et strukturelt niv eau f or bil - og
motorcy kelsalget, sv arende til, at bestanden af personbiler og motorcy kler udskif tes på hhv . 15 og 30 år. Det er f orudsat, at
af gif tslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene. Det er beregningsteknisk f orudsat, at det umiddelbare pro-
v enu v okser med v æksten i BNP ef ter 2020. Hele merprov enuet f ra leasingkøretøjer, hv or registreringsaf gif ten betales f or-
holdsmæssigt, er indregnet i det år, hv or køretøjet købes.
Kilde: Egne beregninger
Det bemærkes, at en forhøjelse af grænserne for fradrag for brændstoføkonomi med 10
km/l er en væsentlig forhøjelse i forhold til gældende regler. I gennemsnit medfører en
forhøjelse af grænserne med 10 km/l en afgiftsstigning på ca. 28.300 kr. pr. bil.
Stigninger i skatter og afgifter er ikke regeringens politik, jf. skattestoppet i regerings-
grundlaget.
Side 2 af 2