Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1744788_0001.png
18. april 2017
J.nr. 2017 - 2123
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 316 af 31. marts 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Christian Stenberg
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om at kommentere SAU alm. del – bilag 169 (internt), der handler om sagen i SAU alm. del – bilag 140 (internt), til skatteministeren
1744788_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere SAU alm. del
bilag 169 (internt), der handler om sagen i
SAU alm. del
bilag 140 (internt).
Svar
Brevet fra formanden fra det portugisiske europaudvalg indeholder et forslag om et så-
kaldt
grønt kort
om beskatning og finansiel gennemsigtighed i EU. Med det grønne kort
gives nationale parlamenter mulighed for at foreslå Kommissionen nye initiativer samt
forslag til ændringer og tilbagetrækning af allerede fremsatte forslag.
Jeg er blevet anmodet om at kommentere forslaget fra det portugisiske europaudvalg,
hvilket jeg gør i det følgende. Jeg skal dog indledningsvist påpege, at da der er tale om
nogle idéer, der ikke ligger forslag om i konkret form, og som regeringen ikke har taget
stilling til, så kan jeg alene give nogle umiddelbare betragtninger. For så vidt angår hvid-
vask og overvågning af finansielle transaktioner, er der indhentet svarbidrag fra Erhvervs-
ministeriet, da dette henhører under Erhvervsministeriets ressort.
Det portugisiske europaudvalg anfører, at det grønne kort har til formål at fremme fair
beskatning og finansiel gennemsigtighed i EU. Det foreslås først, at Kommissionen frem-
mer og monitorerer implementeringen af de fire direktiver om administrativt samarbejde
mellem skattemyndigheder (Direktiv 2011/16/EU, Direktiv 2014/107/EU, Direktiv
2015/2376/EU og Direktiv 2016/881/EU), og direktivet om hvidvask (Direktiv
2015/849/EU). Hertil bemærkes, at dette allerede er Kommissionens opgave, da Kom-
missionen skal sikre korrekt implementering af EU-regulering i EU-landene. Det er et ge-
nerelt dansk synspunkt, at vi støtter, at EU-retten implementeres korrekt.
Det foreslås af det portugisiske europaudvalg, at Kommissionen yder medlemsstaterne
den nødvendige støtte ifm. implementering af direktiver, der skal muliggøre udveksling af
skatteoplysninger og land for land-rapporter mellem EU-landene. Til dette kan bemærkes,
at det påligger medlemslandene at sikre implementering af direktiver. Danmark har imple-
menteret direktiverne i dansk ret inden for fristen.
Under henvisning til implementering af direktiverne om administrativt samarbejde mel-
lem skattemyndigheder, foreslår det portugisiske europaudvalg, at opfordre Kommissio-
nen til, at gøre det obligatorisk for EU-landene at offentliggøre skattebegunstigelser og et
resumé af alle skatteaftaler indgået mellem EU-lande og virksomheder. Til dette kan anfø-
res, at EU-landene har vedtaget DAC 3, hvorigennem medlemslandene forpligter sig til at
udveksle oplysninger om grænseoverskridende forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte
prisfastsættelsesordninger. Direktivet er implementeret i dansk ret med virkning fra 1. ja-
nuar 2017. Det skal dog bemærkes, at det portugisiske europaudvalgs forslag om offent-
liggørelse vil kræve en direktivændring eller et nyt direktiv.
Det portugisiske europaudvalg foreslår, at Kommissionen skal støtte og overvåge imple-
menteringen af EU’s 4. hvidvaskdirektiv. Det er vigtigt at have en effektiv og ensartet
ramme på EU-plan for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, da
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om at kommentere SAU alm. del – bilag 169 (internt), der handler om sagen i SAU alm. del – bilag 140 (internt), til skatteministeren
1744788_0003.png
fraværet heraf kan udnyttes af kriminelle. Forslaget ligger endvidere inden for de arbejds-
opgaver og beføjelser Kommissionen i forvejen har, i forhold til at sikre
at EU’s lovgiv-
ning anvendes korrekt i alle EU-lande.
Det foreslås af det portugisiske europaudvalg,
at der skal skabes en ”European entity in
the sphere of central banks”.
Det fremgår af henvendelsen, at denne enhed bl.a. skal være
ansvarlig for at overvåge alle finansielle transaktioner mellem EU og lande med mere fa-
vorable skattesystemer. Det fremgår imidlertid ikke nærmere af henvendelsen, hvilke be-
føjelser eller ansvar enheden skal have, og heller ikke hvordan den organisatorisk skal
være placeret i forhold til de eksisterende EU- og internationale institutioner på området.
Behovet for og hensigtsmæssigheden af en sådan enhed er derfor på det foreliggende
grundlag uklar.
Det portugisiske europaudvalg foreslår, at EU udarbejder en liste over jurisdiktioner med
favorable skatteregimer. Opmærksomheden kan her henledes på, at det i Kommissionens
pakke med tiltag mod skatteundgåelse fra maj 2016 indgår, at der skal udarbejdes en fæl-
les EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner, en såkaldt
sortliste.
ECOFIN
vedtog i november 2016 rådskonklusioner om den videre proces og udvælgelseskriterier
for udarbejdelsen af listen, hvorefter det ventes, at listen kan færdiggøres og offentliggø-
res inden udgangen af 2017.
Endvidere forslås af det portugisiske europaudvalg, at der i OECD og FN-regi fastsættes
kriterier for
skattely,
og at der på internationalt plan foretages en række konkrete tiltag for
at bekæmpe skattely. Det kan i den forbindelse være relevant at bemærke, at OECD ar-
bejder på en sortlistning af lande og jurisdiktioner, der ikke lever op til 1) standarden for
udveksling af oplysninger på anmodning, 2) standarden for automatisk udveksling af op-
lysninger om finansielle konti (CRS-oplysninger) og 3) tiltrædelse af
OECD’s multilaterale
konvention for administrativt arbejde. Lande, der lever op til to ud af de tre standar-
der/kriterier, vil ikke blive sortlistet i juli 2017.
Fsva. det portugisiske europaudvalgs forslag vedr. bankhemmelighed kan oplyses, at der i
OECD og EU-regi (DAC 2) er fastsat standarder og regler for udveksling af oplysninger
om finansielle konti (CRS-oplysninger) mellem hhv. de OECD-lande, der har tilsluttet sig
samarbejdet, og mellem EU-landene. Fsva. det portugisiske europaudvalgs forslag om op-
lysninger om reelle ejere kan oplyses, at der med 4. hvidvaskdirektiv er fastsat regler om,
at EU-landene skal registrere oplysninger om virksomheder, trust og fondes mv. reelle
ejere, og at der med DAC 5 er fastsat regler for, at skattemyndighederne kan få adgang til
disse oplysninger, med henblik på at skabe et bedre grundlag for korrekt beskatning. Der
er derfor allerede iværksat tiltag og initiativer, der skal give adgang til oplysninger om fi-
nansielle konti og sikre adgang til oplysninger om reelle ejere. Det skal bemærkes, at for-
slaget om en EU-enhed under central bankernes ansvar går videre end direktiverne, og
det vil derfor kræve direktivændring eller et nyt direktiv.
Det foreslås af det portugisiske europaudvalg, at Kommissionen styrker elementerne i
skatteundgåelsesdirektivet (ATAD) i samarbejde med Rådet og Europa-Parlamentet for
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om at kommentere SAU alm. del – bilag 169 (internt), der handler om sagen i SAU alm. del – bilag 140 (internt), til skatteministeren
1744788_0004.png
at styrke bekæmpelsen mod aggressiv skatteplanlægning. Det kan bemærkes, at der den
21. februar 2017 blev opnået enighed blandt EU’s medlemslande om
en udvidelse af skat-
teundgåelsesdirektiv 1 (ATAD 1) i form af skatteundgåelsesdirektiv 2 (ATAD 2), der såle-
des medfører, at bestemmelserne om hybride mismatchs også gælder i forhold til tredje-
lande. Derved
følger EU op på OECD’s BEPS-anbefaling
på området. Derudover skal
det bemærkes, at Europa-Parlamentet høres i forbindelse med, at Rådet træffer beslutnin-
ger på skatteområdet, da Europa-Parlamentet i henhold til EU-traktaterne ikke er med-
lovgiver på dette område.
Det portugisiske europaudvalg foreslår, at Kommissionen tager initiativ til, at der mellem
EU-landenes skatteadministrationer etableres et samarbejde, hvis formål er at dele erfa-
ringer om bekæmpelse af skatteundgåelse. Det kan bemærkes, at der er et samarbejde på
tværs af de europæiske skattemyndigheder under navnet IOTA (Intra-European Organi-
sation of Tax Administrations) med 45 medlemslande. Repræsentanter fra medlemslande-
nes skatteadministrationer mødes med jævne mellemrum og udveksler erfaringer, arbejds-
metoder, bedste praksisser mv. ift. håndtering af skatteadministration, herunder bekæm-
pelse af skatteundgåelse.
Endelig foreslås fra det portugisiske europaudvalgs side, at Kommissionen opfordrer og
støtter medlemslandene til at styrke de nationale skattemyndigheder, så de kan løse udfor-
dringerne på området. Det kan bemærkes, at jeg, for at samle og styrke de danske skatte-
myndigheders indsats, vil oprette et nyt og permanent center, der skal samle de forskellige
projekter, som arbejder med blandt andet skattely, hvidvask af penge og ulovlige penge-
strømme.
Side 4 af 4