Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1751060_0001.png
3. maj 2017
J.nr. 2017-2122
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 305 af 27. marts 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om at redegøre for den varige provenumæssige virkning ved at tillade brug af brugte reservedele i opgørelsen af udgifterne til genopbygning af et køretøj, jf. registreringsafgiftslovens §7, stk. 3, til skatteministeren
1751060_0002.png
Spørgsmål 305
Ministeren bedes redegøre for den varige provenumæssige virkning ved at tillade brug af
brugte reservedele i opgørelsen af udgifterne til genopbygning af et køretøj, jf. registre-
ringsafgiftslovens §7, stk. 3.
Svar
I registreringsafgiftsloven er der fastsat en grænse for, hvor meget der kan repareres på en
færdselsskadet bil, uden at der skal betales registreringsafgift. Reglen skal ses i lyset af, at
udgiften til reparation af en færdselsskadet bil bør være lavere end det beløb, bilen kan
købes for uden registreringsafgift. Hvis bilen repareres for mere, end den er værd uden
afgift, vil der være en samfundsøkonomisk omkostning herved.
For almindelige personbiler kan bilen være skadet for op til 65 pct., uden der skal betales
registreringsafgift på ny ved reparation. Endvidere kan der ses bort fra et fast beløb på
5.120 kr., hvis der skal retableres en eller flere airbags, og der gælder en generel bagatel-
grænse på 25.000 kr.
Udgiften til reparation opgøres af forsikringsselskabernes taksatorer. Ved opgørelsen for-
udsættes reparationen at ske med brug af nye reservedele. Priserne for de nye reservedele
fremgår af prislister over reservedele fra importøren af det aktuelle fabrikat. Det er i den
forbindelse vigtigt at tilføje, at reparationen kan udføres med brugte dele.
Ifølge oplysninger indhentet hos Forsikring & Pension udgør udgiften til reservedele i
gennemsnit hen ved 44 pct. af udgiften til reparation af de færdselsskadede biler. Antages
det, at anvendelse af brugte reservedele vil medføre en besparelse på udgiften til reserve-
dele på 30 pct., vil reparationsudgiften pr. bil i gennemsnit falde med godt 13 pct.
Antages det videre, at det anslåede gennemsnitlige fald i reparationsomkostningen forde-
ler sig forholdsmæssigt ens ud over de færdselsskadede biler, vil skadeopgørelser, hvor
der anvendes priser for brugte reservedele, medføre, at skader vedrørende ca. 1.500 flere
biler vil være under reparationsgrænsen på 65 pct. af bilens handelsværdi. Mindreprove-
nuet herved vil være i størrelsesordenen 100 mio. kr. i varig virkning efter tilbageløb og
adfærd. Det skal understreges, at denne beregning er behæftet med stor usikkerhed.
Side 2 af 2