Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1739401_0001.png
15. marts 2017
J.nr. 2017-1512
Kontor:
Økonomisk Politik og Analyse
Samrådsspørgsmål Ø, Å og AA af 21. februar 2017
- Tale til besvarelse af spørgsmål Ø, Å og AA den 21. marts 2017
Spørgsmål Ø
Den 26. oktober 2016 udtalte ministeren følgende
om progressionen i ejendomsværdibeskatningen
til Jyllands-Posten:
”Når man har et meget stort
hus, betaler man jo mere i boligskat i kroner og
øre. Men ligesom vi har et progressivt system på
indkomstskatten, så er det også fair, at der er pro-
gression i vores boligbeskatning.” Ministeren be-
des redegøre for, hvorfor det med regeringens
nye udspil er blevet fair at afskaffe progressionen
i ejendomsværdiskatten?
https://jyllands-posten.dk/protected/pre-
mium/indland/ECE9110692/ganske-faa-betaler-
den-hoeje-boligskat-til-gengaeld-diskuteres-den-
flittigt/
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. marts 2017 om ejendomsværdiskat, til skatteministeren
1739401_0002.png
Spørgsmål Å
Kan ministeren bekræfte, at man ved at fjerne
progressionen i ejendomsværdiskatten giver en
lettelse af boligskatten, der særligt gavner en
kommune som Gentofte, mens boligejere i ek-
sempelvis Hjørring, Tønder, Lolland og andre
byer uden for hovedstadsområdet ikke oplever
nogen gevinst, men kun skal bidrage til at betale
regningen?
Spørgsmål AA
Ministeren bedes vurdere, om regeringens forslag
om at fjerne progressionen i ejendomsværdiskat-
ten og fastfryse grundskylden frem til 2021 er
med til at skabe et Danmark i bedre balance, eller
om det vil øge den geografiske ulighed i Dan-
mark?
Tale
De tre spørgsmål omhandler alle regeringens for-
slag om at fjerne progressionen i ejendomsvær-
diskatten. Jeg vil derfor besvare de tre spørgsmål
under ét.
Svaret på det første spørgsmål, synes jeg egentlig
giver sig selv.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. marts 2017 om ejendomsværdiskat, til skatteministeren
1739401_0003.png
I efteråret 2016 sad der en Venstre-regering. Der
var jeg så privilegeret at være skatteminister, og
som skatteminister fremlagde jeg Venstre-rege-
ringens forslag til en ny model for boligbeskat-
ning.
Nu sidder der så en regering bestående af Ven-
stre, Liberal Alliance og Konservative. Der er jeg
stadigvæk så privilegeret at være skatteminister.
Og som skatteminister fremlægger jeg nu VLAK-
regeringens politik.
Det kan vel ikke komme som den store overra-
skelse
når en regering går fra at omfatte ét til at
omfatte tre partier
at det også kan føre til juste-
ring af politikken på visse stræk.
Som jeg udtalte til Jyllands Posten tilbage i okto-
ber, var Venstre-regeringen villig til at lytte. Det
indebærer naturligvis også, at vi var villige til at
lytte til vores nye regeringspartnere, da én var
blevet til tre.
***
Så er der spørgsmålene om, hvorvidt ændrin-
gerne i ejendomsværdibeskatningen særligt gav-
ner visse kommuner.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. marts 2017 om ejendomsværdiskat, til skatteministeren
1739401_0004.png
Samlet set kommer omlægningen af ejendoms-
værdiskatten i særlig grad landdistriktskommuner
til gode.
Det skyldes, at med det hidtidige skattestop har
man mange steder i landdistrikterne betalt ejen-
domsværdiskat af en værdi, der ligger tæt på den
seneste vurdering, mens man i storbyerne, hvor
priserne er steget kraftigt, har betalt skat af vær-
dier, der lå langt under de seneste vurderinger.
Fremadrettet vil alle skulle betale ejendomsværdi-
skat af den seneste vurdering.
Det betyder, at man i landdistrikterne ofte vil få
den fulde lettelse, der ligger i at den almindelige
ejendomsværdiskattesats sænkes fra 1,0 til 0,6
pct.
Til gengæld vil man i de dyre områder skulle be-
tale ejendomsværdiskat af et grundlag, der bliver
sat kraftigt op.
Der er alt i alt udsigt til, at de samlede ejendoms-
skatter i 2021 vil være 44 pct. lavere for en typisk
husejer på Lolland, hvis regeringens boligudspil
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. marts 2017 om ejendomsværdiskat, til skatteministeren
1739401_0005.png
blive gennemført. For den typiske husejer i Ru-
dersdal er der udsigt til, at de samlede ejendoms-
skatter vil være 15 pct. lavere i 2021.
Samtidig vil man for huset i Rudersdal med rege-
ringens udspil fortsat skulle betale mere end 15
gange så meget i samlede ejendomsskatter som
for huset på Lolland.
***
Regeringen har foreslået, at boligudspillet frem
mod 2025 finansieres ved at reducere rentefra-
draget samt via råderummet.
Udhulingen af værdien af rentefradraget vil få
størst effekt, der hvor renteudgifterne er størst
og det vil sige, der hvor priserne er højest.
Når effekten af boligudspillet og udhulingen af
rentefradraget lægges sammen, vil ejerne af et ty-
pisk hus i Guldborgsund få en forøgelse af råde-
rummet i 2021 på 2.900 kr., mens ejerne af et ty-
pisk hus i Gentofte blot vil stå med en ekstra
50’er om måneden.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 297: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 21. marts 2017 om ejendomsværdiskat, til skatteministeren
1739401_0006.png
På den baggrund synes jeg egentlig ikke, at man
kan sige, at regeringens boligudspil er geografisk
skævt.
Side 6 af 6