Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1741970_0001.png
6. april 2017
J.nr. 2017 - 1559
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 287 af 15. marts 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/3-17 fra Deloitte vedrørende foretræde om beskatning af fri bil, til skatteministeren
1741970_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. marts 2017 fra Deloitte vedrørende
foretræde om beskatning af fri bil, jf. SAU alm. del
bilag 155
Svar
I henvendelsen af 15. marts 2017 anmoder Deloitte om en stillingtagen til overensstem-
melsen mellem et ministersvar (SAU alm. del
spm. 135, FT 2004-05, 2. samling) og
Skatteministeriets handlinger.
For biler, der er anskaffet mere end 3 år efter første indregistrering, er det arbejdsgiverens
faktiske anskaffelsespris, der udgør beregningsgrundlaget for fri bil. Det kan i visse til-
fælde give en økonomisk tilskyndelse til overdrage en bil, der anvendes som fri bil i en
koncern. Henvendelsen vedrører praksis for, hvornår en koncernintern overdragelse af
sådanne biler anerkendes skattemæssigt.
I ministersvaret fra 2005 anføres, at en overdragelse efter tre år af en bil i en koncern,
uanset motivet, som udgangspunkt anerkendes af ligningsmyndighederne. Det er dog en
forudsætning, at overdragelsen er sket på sædvanlige og markedsbestemte vilkår. Hvis
overdragelsen er sket på usædvanlige og ikke markedsbestemte vilkår, eller hvis aftalen
om salg af bilen kun er ren formel, og ejendomsretten ikke er overgået fra sælger til kø-
ber, kan aftalen tilsidesættes af ligningsmyndighederne.
Deloitte anfører i henvendelsen, at afsnittet om koncerninterne overdragelser i Den juri-
diske vejledning synes at være i modstrid med ministersvaret, idet det fremgår af Den juri-
diske vejledning, at udgangspunktet er, at SKAT ikke tillægger en koncernintern overdra-
gelse vægt, medmindre der er et rent forretningsmæssigt motiv for overdragelsen.
SKAT har i den anledning oplyst nedenstående, som jeg kan henholde mig til:
”Ministersvaret
fra 2005 henviser til afgørelsen SKM2005.86.LSR, hvor Landsskatteretten
godkendte et sale og lease back arrangement vedrørende en bil, der af et selskab var stillet
til rådighed for en hovedaktionærs ægtefælle.
Landsskatteretten lagde til grund, at den aftalte pris var udtryk for den reelle pris. Henset
hertil og da der blev gennemført en omregistrering af bilen, var indgået en skriftlig lea-
singaftale, der blev efterlevet, og bilen efterfølgende skulle videresælges til tredjemand,
fandt Landsskatteretten ikke tilstrækkeligt grundlag for at tilsidesætte overdragelsen i rela-
tion til fastlæggelsen af beregningsgrundlaget for fri bil beskatning.
Landsskatteretten fandt i den forbindelse, at situationen herved adskilte sig fra afgørelsen
i SKM2002.585.LSR, som der også henvises til i ministersvaret. I den afgørelse fandt
Landsskatteretten, at der ikke kunne ses nogen forretningsmæssig begrundelse for de fo-
retagne overdragelser mellem to selskaber i koncernen, som bestod i, at en bil blev hand-
let fra et selskab i koncernen til et andet og tilbage igen inden for en måned.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/3-17 fra Deloitte vedrørende foretræde om beskatning af fri bil, til skatteministeren
1741970_0003.png
Det er SKATs opfattelse, at disse afgørelser er udtryk for gældende praksis, og de er også
omtalt i Den juridiske vejledning.
Da formuleringen i Den juridiske vejledning har givet anledning til tvivl, vil SKAT præci-
sere Den juridiske vejledning, således at det fremgår, at SKAT, i overensstemmelse med
Landsskatterettens praksis, vil lægge koncerninterne overdragelser til grund, i det omfang
overdragelserne sker på sædvanlige og markedsbestemte vilkår og under forudsætning af,
at der ikke er tale om rent formelle overdragelser uden reelt
indhold.”
I forlængelse heraf vil jeg gerne afslutningsvis understrege, at jeg som minister lægger me-
get stor vægt på borgernes retssikkerhed, herunder at vi har en klar og præcis lovgivning,
og at praksis afspejler de intentioner, der oprindeligt var lagt til grund for lovgivningen.
Side 3 af 3