Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760748_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017-1412
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 280 af 8. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om, hvilket provenu modtager staten i registreringsafgift på salg af typiske elbiler, til skatteministeren
1760748_0002.png
Spørgsmål 280
Hvilket provenu modtager staten i registreringsafgift på salg af typiske elbiler?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne beklage det sene svar.
Med aftalen om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler af 9. oktober
2015 blev det aftalt gradvist at indfase eldrevne køretøjer og brændselscelledrevne køretø-
jer i de almindelige bilafgifter, således at elbilerne er fuldt indfaset i registreringsafgiften i
2020.
Siden spørgeren har stillet spørgsmålet, er der mellem regeringen, S og RV indgået en af-
tale om nye lempelser for elbiler. Med aftalen af 18. april 2017 blev det besluttet at ud-
skyde indfasningen af registreringsafgiften, således at registreringsafgiften forbliver 20 pct.
af den fulde registreringsafgift, indtil et måltal på 5.000 elbiler opgjort fra 1. januar 2016
er nået eller senest 1. januar 2019. Herefter genoptages indfasningen af elbiler i registre-
ringsafgiften efter den aftalte profil, således at elbilerne er fuldt indfaset i registreringsaf-
giften i 2022. Derudover indføres et midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsaf-
giften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladnings-
hybridbiler. Hermed indebærer de nyligt aftalte lempelser store afgiftsrabatter på elbiler.
De mest solgte elbiler i 2016 var modellerne Volkswagen e-up!, Renault Zoe, BMW i3,
Nissan Leaf, Tesla Model S og Tesla Model X. I
tabel 1
er gennemsnitsprisen inkl. moms
og registreringsafgift, registreringsafgiften og afgiftsrabatten i 2017 for hver af de ovenstå-
ende elbilmodeller opstillet. Registreringsafgiften er beregnet med forventningen om, at
aftalen om nye lempelser for elbiler gennemføres. Dermed svarer registreringsafgiften i
2017 til 20 pct. af den fulde afgift inkl. batterifradrag og et bundfradrag på 10.000 kr. Der-
udover er gennemsnitsprisen og registreringsafgiften i 2017 beregnet på baggrund af gen-
nemsnitspris og tilhørende registreringsafgift som indberettet i DMR i 2016.
Tabel 1. Indtægt fra registreringsafgiften samt afgiftsrabatten i 2017 for typiske elbiler
Registreringsafgift
Gennemsnitspris
ved fuld indfas-
inkl. registrerings- ning ekskl. batteri- Registreringsafgift
afgift 2017, kr.
fradrag
ved ny aftale
VW e-up!
Renault Zoe
BMW i3
Nissan Leaf
Tesla Model S
Tesla Model X
Kilde: DMR og Skatteministeriet
Afgiftsrabat i 2017
19.600
43.000
126.300
128.400
1.026.700
1.225.300
189.300
202.200
267.400
242.400
1.184.800
1.373.700
19.600
43.000
126.300
128.400
1.244.200
1.490.000
0
0
0
0
217.500
264.700
Side 2 af 2