Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760758_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017-1412
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 8. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om, hvor meget staten i 2016 har modtaget i registreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registreringsafgift, til skatteministeren
1760758_0002.png
Spørgsmål 277
Hvor meget har staten i 2016 modtaget i registreringsafgift fra biler, der er forhandlet
som leasing sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registreringsafgift, såfremt de
samme biler var solgt i normalhandel (ikke leasing) til den høje listepris?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne beklage det sene svar.
Det bemærkes, at det som nævnt i besvarelsen af
SAU alm. del
spm. 275
typisk ikke er
muligt i DMR at genfinde de listepriser, som annonceres af bilforhandlerne. De faktiske
handelspriser, som er i DMR, afspejler mange faktorer i en handel, herunder tilvalg af
ekstraudstyr og rabatter mv.
Ved besvarelsen af spørgsmålet er der taget udgangspunkt i DMR-data. For leasingbiler,
som i 2016 har betalt forholdsmæssig registreringsafgift, er beregnet en gennemsnitlig
afgiftspligtig værdi, dvs. pris ekskl. registreringsafgift. Herefter er der for de samme mo-
deller, som er handlet i normal handel (dvs. ikke forholdsmæssig afgift), beregnet en gen-
nemsnitlig afgiftspligtig værdi.
Den gennemsnitlige rabat i den afgiftspligtige værdi for biler, der har betalt forholdsmæs-
sig registreringsafgift kan på den baggrund skønnes til omtrent 9.500 kr.
Således skønnes de samlede indtægter fra nyregistrerede leasingbiler i 2016 på forholds-
mæssig registreringsafgift, til 3.250 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Havde køretøjerne, som er solgt i
normal handel, betalt forholdsmæssig registreringsafgift af den højere afgiftspligtige værdi
(ved salgstal og øvrig adfærd uændret), havde indtægterne været omtrent 3.600 mio. kr.
Havde køretøjerne, for hvilke der er betalt forholdsmæssig registreringsafgift, i stedet
betalt den fulde afgift ved nyregistrering, ville indtægten have været godt 9 mia. kr. For
køretøjerne, som er solgt i almindelig handel uden leasing til den højere afgiftspligtige
værdi uden rabat, udgør indtægten godt 10 mia. kr. Forskellen i indtægterne fra registre-
ringsafgiften ved betaling af den fulde registreringsafgift skyldes den gennemsnitlige rabat
i den afgiftspligtige værdi på 9.500 kr. pr. bil, som leasingselskaberne opnår, og som fx
kan afspejle flåderabatter mv.
Tabel 1. Registreringsafgift samt opgjorte afgifter for personbiler, der er solgt med forholdsmæssig
betaling af registreringsafgift i 2016
Mio. kr.
Samlet registreringsafgift
Betaling i 2016 ved leasing
heraf:
- forholdsmæssig betaling af afgift
- renter af resterende afgift
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af DMR data.
Faktiske salgspriser
9.075
3.250
Beregnet ud fra højere
afgiftspligtig værdi
10.075
3.600
2.900
350
3.225
375
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om, hvor meget staten i 2016 har modtaget i registreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registreringsafgift, til skatteministeren
1760758_0003.png
Indtægterne fra de forholdsmæssige betalinger af registreringsafgiften for biler solgt til
leasing i forhold til indtægterne fra registreringsafgiften på biler solgt i normal handel skal
dog ses i lyset af, at personbiler i gennemsnit har en levetid på 15 år. Ved en leasingperio-
de på gennemsnitligt 3 år kan der derfor i princippet være op til 5 leasingperioder og 5
betalinger af forholdsmæssig registreringsafgift,
jf. besvarelse af SAU alm. del
spm. 274.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at beregningerne til besvarelsen af dette spørgsmål er
begrænset til omtrent 67.000 personbiler, der med sikkerhed er mulige at identificere som
nyregistrerede leasingbiler i DMR, da de er solgt med forholdsmæssig betaling af registre-
ringsafgift og nyregistrerede i 2016. Det har derfor været muligt at bestemme deres kon-
krete forholdsmæssige betaling af registreringsafgift i DMR.
Side 3 af 3