Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760736_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017-1412
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 275 af 8. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om at bekræfte, at hvis bilimportører indberetter flere listepriser på den samme bil, og at biler typisk leases ud til en lav listepris, så beregnes refusionen af registreringsafgiften ved senere eksport af bilen beregnet ud fra brugtprisen på den højeste listepris, til skatteministeren
1760736_0002.png
Spørgsmål 275
Kan ministeren bekræfte, at hvis bilimportører indberetter flere listepriser på den samme
bil, og at biler typisk leases ud til en lav listepris, så beregnes refusionen af registreringsaf-
giften ved senere eksport af bilen beregnet ud fra brugtprisen på den højeste listepris,
hvorved bilforhandleren opnår en overkompensation i refunderet registreringsafgift i
forhold til, hvad der rent faktisk er betalt i registreringsafgift?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne beklage det sene svar.
Det bemærkes, at der ved betegnelsen listepris i dette svar og de øvrige svar forstås den
pris, som bilerne udbydes til hos bilforhandlerne og på deres hjemmesider mv. Disse
priser er typisk svære at genfinde helt præcist blandt de priser, der indberettes i DMR,
uanset om bilen leases eller handles normalt. Den pris, som bilen faktisk handles til, af-
hænger af flere faktorer, herunder valg af ekstraudstyr og rabatter mv.
For så vidt angår reglerne for tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport af et tidlige-
re leasingkøretøj afhænger de blandt andet af, om køretøjet har betalt den fulde registre-
ringsafgift, eller har været omfattet af en aftale om forholdsmæssig betaling af registre-
ringsafgift.
For køretøjer, der har betalt den fulde registreringsafgift, er der ved eksport fastsat regler
for eksportgodtgørelse,
jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 247.
For køretøjer omfattet af en aftale om forholdsmæssig betaling af registreringsafgift kan
leasingselskabet ansøge om værdifastsættelse ved endt leasingperiode med henblik på en
regulering af den forholdsmæssige afgift.
Værdifastsættelsen af køretøjet foretages efter de almindelige regler i registreringsafgifts-
loven, som foreskriver, at et brugt køretøjs afgiftspligtige værdi skal fastsættes til
”…
køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter [registreringsafgiftsloven]. Den
almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori
køretøjet skal registreres.”
Dermed skal den afgiftspligtige værdi opgøres på baggrund af de almindelige markedsvil-
kår for det konkrete brugte køretøj. Værdiansættelsen sker således på baggrund af mar-
kedsværdien for lignende brugte biler på det danske marked.
Leasingselskaber, som køber et stort antal biler af bilimportører opnår ofte en rabat, som
ikke kan opnås af en almindelig forbruger. Disse biler går derfor ind i leasingordningen til
en lav værdi pga. rabat. Når leasingperioden er slut, sker vurdering til den almindelige
markedspris for en lignende bil uden rabat. Ved genberegning af afgift vil disse biler i
nogle tilfælde ikke have haft det værditab, som blev forudsat ved kontraktperiodens be-
gyndelse. I sådanne situationer vil leasingselskabet få refunderet en betydelig del af regi-
streringsafgiften,
jf. eksemplet vedr. leasing af en Mercedes E220 i svar på SAU alm. del
spm.
274.
Side 2 af 2