Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1736272_0001.png
24. marts 2017
J.nr. 2017 - 893
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 248 af 24. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/2-17 fra Hvidovre Kommunes borgmester, til skatteministeren
1736272_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. februar 2017 fra Hvidovre Kommu-
nes borgmester, jf. SAU alm. del – bilag 128.
Svar
Henvendelsen fra Hvidovre Kommunes borgmester til Skatteudvalget går på, at kommu-
nen i slutningen af januar 2017 har fået kendskab til en landsskatteretskendelse fra decem-
ber 2016, hvor Landsskatteretten har nedsat ejendomsværdien pr. 1. oktober 2012 for
Hvidovre Hospital. Som følge af kendelsen skal kommunen tilbagebetale 38,9 mio. kr. i
dækningsafgift og renter til Region Hovedstaden.
Borgmesteren spørger på den baggrund, hvordan det sikres, at kommunen får kendskab
til verserende klagesager om ejendomsvurderinger, så der kan tages højde for eventuelle
tilbagebetalingskrav i budgetlægningen. Borgmesteren kritiserer desuden, at den lange
sagsbehandlingstid i Landsskatteretten har den konsekvens, at kommunen skal betale et
stort beløb i renter.
Først og fremmest har jeg stor forståelse for, at det er en vigtig sag for kommunen, ikke
mindst på grund af det store beløb, sagen vedrører. Det er selvfølgelig stærkt beklageligt,
når der, som tilfældet er i den pågældende sag, er så betydelig en forskel mellem den ejen-
domsvurdering, der er foretaget, og det resultat klageinstansen når frem til.
Derfor er det også positivt, at et bredt flertal af Folketingets partier den 18. november
2016 indgik forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem, der skal sikre bedre og mere ret-
visende ejendomsvurderinger fra 2018 for ejerboliger og fra 2019 for erhvervsejendomme
m.v.
Der vil også fremover være ejendomme, som pga. deres kompleksitet, særlige indretning
m.v. kan være vanskelige at værdiansætte, og jeg kan derfor heller ikke udstede en garanti
for, at en sag som denne ikke vil kunne opstå igen. Jeg er dog overbevist om, at risikoen
vil være reduceret betydeligt med de nye ejendomsvurderinger.
Der er desuden sat målrettet ind i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Skatte-
ankestyrelsen. På finansloven for 2017 er der således afsat yderligere 90 mio. kr. i 2018 og
20 mio. kr. i 2019 til Skatteankestyrelsen for at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Endvi-
dere har jeg igangsat en analyse af Skatteankestyrelsen, der skal undersøge mulighederne
for at skabe større produktivitet i Skatteankestyrelsen med henblik på at reducere sags-
puklen og sagsbehandlingstiderne. Analysen forventes færdig i sommeren 2017.
Spørgsmålet om, hvorvidt der kan etableres en varslingsordning, så kommunerne løbende
bliver gjort opmærksomme på ændringer i ejendomsvurderinger, der kan have betydning
for kommunernes budgetter, har også tidligere været rejst, men det har ikke hidtil været
muligt at finde en hensigtsmæssig løsning, som kan håndteres systemmæssigt og samtidig
rent faktisk tilvejebringer oplysninger til kommunerne tidligt nok i forhold til at kunne
indgå i budgetlægningen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/2-17 fra Hvidovre Kommunes borgmester, til skatteministeren
1736272_0003.png
Samlet set mener jeg derfor ikke, at etableringen af en varslingsordning er den rette vej at
gå. I stedet for skal vi, som jeg har redegjort for ovenfor, fortsat have fokus på de nye
ejendomsvurderinger og indsatsen i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne i
Skatteankestyrelsen. I den forbindelse skal desuden bemærkes, at spørgsmålet om den
fremadrettede løsning vedrørende kommunernes budgetsikkerhed i forbindelse med ejen-
domsskatterne indgår i forhandlingerne om aftalen om en ny boligbeskatning.
Side 3 af 3