Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1735734_0001.png
23. marts 2017
J.nr. 2017 - 1036
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 247 af 24. februar 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oplyse om alle de gunstige vilkår for eksport af biler er dikteret af EU-regler, eller om der omvendt er en vis fortolkningsramme, der udfyldes anderledes af andre lande, til skatteministeren
1735734_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om alle de gunstige vilkår for eksport af biler er dikteret af EU-
regler, eller om der omvendt er en vis fortolkningsramme, der udfyldes anderledes af
andre lande? Ministeren bedes i forlængelse heraf vurdere, hvor meget de nyere lempeli-
gere regler har kostet statskassen, siden de blev vedtaget.
Svar
De danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport af køretøjer
er indført i 2002 på baggrund af en række tilkendegivelser fra Europa-Kommissionen om,
at registreringsafgift udgjorde et problem i det indre marked, fordi der i mange tilfælde
skete dobbeltbeskatning. Det skyldes, at der ikke skete tilbagebetaling af nogen del af
registreringsafgiften ved udførsel af køretøjer fra Danmark, selvom der skulle betales
registreringsafgift el. lign. igen i det land, til hvilket køretøjet udførtes.
Det medførte, at eksporten af køretøjer fra Danmark blev holdt på et kunstigt lavt niveau.
Det må antages, at biler, der udføres af Danmark, i et betydeligt omfang erstattes ved
tilsvarende import af biler, og at den kunstigt lave eksport derfor også havde indvirkning
på importen. Der var derfor reelt tale om en handelshindring, som ikke var i overens-
stemmelse med det indre marked.
De danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport skal derfor
sikre, at den danske ordning er i overensstemmelse med EU-retten og i særdeleshed det
indre marked. Danmark har et vist fortolkningsrum i forhold til, hvordan dette formål
opfyldes. Det er derfor muligt at tilpasse udformningen af ordningen, så længe det sikres,
at der ikke på ny indføres regler, der medfører dobbeltbeskatning som beskrevet ovenfor.
I praksis levner dette et beskedent handlerum.
Ved eksport fratrækkes 15 pct. af det beregnede beløb til tilbagebetaling. Det fremgår af
forarbejderne, at fradraget bl.a. skal imødegå, at det ellers kunne blive en overordentlig
god forretning at opkøbe nyere brugte biler og motorcykler til engrospris og herefter
eksportere disse med en godtgørelse, der var beregnet ud fra detailprisen.
1
Det er ganske få lande, der har et system med registreringsafgift, der er sammenligneligt
med det danske. Inden for EU har Holland dog et system med registreringsafgift (BPM),
hvor der for personbiler betales afgift baseret på et køretøjs CO
2
-udledning. For er-
hvervsbiler og motorcykler er afgiften værdibaseret. Ved eksport kan der ligesom i Dan-
mark opnås en delvis tilbagebetaling af BPM under visse forudsætninger. De primære
krav er, at køretøjet ikke er beskadiget, at det er registreret i Holland den 16. oktober
2006 eller senere, og at køretøjet indregistreres i et andet EU-land eller Island, Liechten-
stein og Norge inden for 13 uger efter eksporttidspunktet. Den hollandske ordning svarer
således i det store hele til den danske ordning, hvilket indikerer ens fortolkning af EU-
retten på dette punkt. Der vurderes ikke at være rum for andre fortolkninger af EU-retten
på dette område.
1
Lovforslag L 181 fremsat den 20. marts 2002.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at oplyse om alle de gunstige vilkår for eksport af biler er dikteret af EU-regler, eller om der omvendt er en vis fortolkningsramme, der udfyldes anderledes af andre lande, til skatteministeren
1735734_0003.png
For så vidt angår omkostningerne for staten ved ordningen med tilbagebetaling af regi-
streringsafgift ved eksport bemærkes, at enhver sådan opgørelse vil være behæftet med
meget store usikkerheder af følgende grunde.
For det første sikrer ordningen overholdelse af EU-regler, og ordningen, såfremt den ikke
var indført i sin nuværende form, ville have skullet været indført i en anden form med en
tilsvarende effekt. Der er derfor ikke noget meningsfuldt sammenligningsgrundlag at
opgøre et tab op imod.
For det andet må det lægges til grund, at eksport af biler modsvares i betydeligt omfang af
nye indregistreringer af enten nye eller brugt-importerede biler, fordi behovet for biler i
Danmark ikke er mindsket. Det vil sige, at staten også har indtægter fra ny-registreringer
som følge af eksporten af biler.
På den baggrund kan de årlige udgifter til eksportgodtgørelse siden oprettelsen af DMR i
2012 oplyses,
jf. tabel 1.
Der er tale om bruttotal uden hensyn til øget import mv. som
beskrevet ovenfor.
Tabel 1. Den samlede tilbagebetaling af registreringsafgift ved eksport i perioden juni 2012 til
december 2016
2012
Eksportgodtgørelse mio. kr.
-659
2013
-1.065
2014
-1.053
2015
-1.369
2016
-1.261
Anm: Eksportgodtgørelsen er opgjort i perioden f ra SKATs digitale motorregisters oprettelse i juni 2012 til og med
december 2016.
Kilde: SKAT
Side 3 af 3