Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1735721_0001.png
23. marts 2017
J.nr. 2017 - 1036
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 245 af 24. februar 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvor stor en del af de BMW’er i henholdsvis 3-, 4- og 5-serien, der blev registreret i henholdsvis 2014 og 2015, der efterfølgende er eksporteret, til skatteministeren
1735721_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en del af de BMW’er i henholdsvis 3-, 4- og 5-serien, der
blev registreret i henholdsvis 2014 og 2015, der efterfølgende er eksporteret? Ministeren
bedes oplyse den samlede omsætning af disse biler i forhold til det samlede bilsalg i
samme år.
Svar
Jeg vil gerne påpege, at en besvarelse af spørgsmålet som stillet forventes at ville indebære
offentliggørelse af virksomhedsspecifikke og fortrolige oplysninger om omsætningstal,
forretningsprocedurer mv. Jeg anerkender dog, at udvalget og spørgeren kan have en in-
teresse i emnet, og derfor har Skatteministeriet ved denne besvarelse taget udgangspunkt i
køretøjer, der værdimæssigt svarer til de i spørgsmålet nævnte biler i BMWs 3-, 4- og 5-
serier. Der er således i det følgende taget udgangspunkt i omtrent 18.000 køretøjer, der
ved første registrering i 2014 eller 2015 havde afgiftspligtige værdier på mellem 190.000
kr. og 270.000 kr.
I nedenstående
tabel 1
er opført andelen af de omtalte køretøjer, der havde første registre-
ringsdato i 2014 og 2015, der per 1. marts 2017 er afmeldt eller eksporteret. Det er ikke
muligt at fastslå, om et køretøj, der er afmeldt, er eksporteret eller opmagasineret i Dan-
mark med henblik på fornyet indregistrering senere, for eksempel i forbindelse med sæ-
sonleasing.
Det bemærkes, at køretøjer til udlejning til valutaudlændinge samt andre afgiftsfrie køre-
tøjer er medtaget. Der er derfor ikke nødvendigvis betalt registreringsafgift i Danmark i
2014 eller 2015 af disse køretøjer, men der er betalt registreringsafgift, hvis de efterføl-
gende er blevet afgiftspligtige ved overgang til anden anvendelse. Herudover er brugt-im-
porterede køretøjer med første registreringsdato i 2014 eller 2015 også medtaget.
Tabel 1. Andelen af de udvalgte køretøjer, der er opført i DMR med første registreringsdato i 2014
eller 2015, der per 1. marts 2017 er afmeldt eller eksporteret
pct.
Første registreringsdato i 2014
Første registreringsdato i 2015
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data f ra DMR.
Andel afmeldt eller eksporteret
14
22
Det vurderes, at den samlede omsætning af de omtalte køretøjer ud af det samlede bilsalg
i 2014 og 2015, er i størrelsesordenen 10 pct. Tallet er fremkommet ved at sammenligne
antallet af omtalte køretøjer samt deres nypriser ifølge DMR, med Danmarks Statistiks tal
for den samlede købspris af personbiler i årene 2014 og 2015. Det bemærkes, at der der-
med i denne udregning ikke tages hensyn til andelen af køretøjer, der leases med for-
holdsmæssig betaling af registreringsafgift af hensyn til sammenlignelighed med Dan-
marks Statistiks tal.
Side 2 af 2