Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1735905_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 529
Offentligt
21. september 2016
J.nr. 16-1038734
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 529 af 24. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om de to provenuskøn i svarene på spørgsmål 530 og 531 er additive, således at de to provenuvurderinger kan lægges sammen, eller er aktieindkomsten en del af kapitalindkomsten m.v., til skatteministeren
1735905_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1.
samling) alm. del – spørgsmål 319. Ministeren bedes i sit svar samtidig oplyse provenuet
(nominelt og 17-pl) i hvert af årene 2017-2025.
Svar
Der spørges til en opdateret beregning af provenuet ved at genindføre en aktieomsæt-
ningsafgift svarende til den aktieomsætningsafgift, der blev ophævet pr. 1. januar 1999,
jf.
svar på SAU (2014-15) alm. del – spørgsmål 319.
Den tidligere aktieomsætningsafgift blev pålagt ved salg eller bytte af danske og udenland-
ske aktier, investeringsforeningsbeviser og lignende papirer, hvor den ene eller begge
parter var hjemmehørende i Danmark. Afgiften udgjorde 0,5 pct. af de overdragne værdi-
papirers samlede kursværdi, da den blev ophævet. Samtidig ønskes oplyst provenuet, hvis
afgiften fordobles til 1,0 pct., samt et skøn for provenuet hvis omsætningsafgiften omfat-
ter alle handler med værdipapirer.
Derudover spørges til provenuet (nominelt og 17-pl) i hvert af årene 2017-25. Udviklin-
gen i provenuet vil imidlertid i høj grad afhænge af udviklingen på de finansielle marke-
der, herunder omfanget af handler for de enkelte værdipapirer. I besvarelsen tages derfor
udgangspunkt i gennemsnittet for omsætningen af værdipapirer for årene 2010-15 til at
beskrive et forventet årligt provenu, da omsætningen netop kan variere markant fra år til
år,
jf. figur 1.
Figur 1. Udviklingen i omsætning af aktier og investeringsbeviser, 2017-niveau
Mia. kr.
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
-
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Gennemsnit
Mia. kr.
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Omsætning af aktier og inv.beviser
Anm.: Den gennemsnitslige omsætning er omregnet til 2017-niveau ud fra den faktiske udvikling i BNP.
Kilde: Værdipapircentralens fordelings- og omsætningsstatistik for årene 2010-15 og egne beregninger.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om de to provenuskøn i svarene på spørgsmål 530 og 531 er additive, således at de to provenuvurderinger kan lægges sammen, eller er aktieindkomsten en del af kapitalindkomsten m.v., til skatteministeren
1735905_0003.png
Det opdaterede provenuskøn er baseret på Værdipapircentralens omsætningsstatistik for
det seneste år samt dennes fordeling af omsætningen på aktører. Beregningsmetoden
svarer til den angivne metode i
svar på SAU (2014-15) alm. del – spørgsmål 319.
Derudover
er foretaget en tilsvarende beregning på baggrund af den gennemsnitlige omsætning i
perioden 2010-15.
I forhold til datagrundlaget bemærkes, at den statistisk registrerede omsætning kan inde-
holde bl.a. rent interne handler som fx omplaceringer inden for finansielle virksomheder,
der ikke nødvendigvis vil skulle omfattes af omsætningsafgiften. Omfanget af disse hand-
ler er dog usikkert, hvorfor der tages udgangspunkt i omsætningsstatistikken i de videre
beregninger.
Det skal således understreges, at der er betydelig usikkerhed forbundet med såvel data-
grundlaget (dvs. den afgiftsrelevante omsætning) som de sandsynlige provenuvirkninger
af en omsætningsafgift på aktier.
Baseret på et opdateret datagrundlag for omsætningen i 2015 af værdipapirer samt anven-
delse af beregningsmetode fra
svar på SAU (2014-15) alm. del – spørgsmål 319
kan provenu-
et af en aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. beregnes til ca. 1,5 mia. kr. efter tilbageløb og
forudsatte adfærdseffekter. Ved en aktieomsætningsafgift på 1,0 pct. beregnes provenuet
til 1,4 mia. kr.
Tabel 1. Merprovenu ved en omsætningsafgift på aktier og inv.beviser efter tilbageløb og adfærd
Gennemsnit over
Mia. kr.
Aktieomsætningsafgift på 0,5 pct.
Aktieomsætningsafgift på 1 pct.
* Beløbene er angivet i årets priser.
** Det gennemsnitslige provenu er omregnet til 2017-niveau ud fra den faktiske udvikling i BNP.
Kilde: Værdipapircentralens fordelings- og omsætningsstatistik for årene 2010-15, egne beregninger og adfærdsantagelser fra svaret på SAU
(2014-15) alm. del – spørgsmål 319.
2015*
1,5
1,4
perioden 2010-15**
1,0
0,9
For perioden 2010-15 skønnes provenuet af en aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. til gen-
nemsnitligt ca. 1,0 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, og til 0,9 mia. kr. ved en aktieom-
sætningsafgift på 1,0 pct.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at omsætningen er korrigeret for den del, der finder sted mellem uden-
landske investorer (dvs. hverken køber eller sælger er dansk), som ikke forudsættes af-
giftspålagt i Danmark
1
.
Derudover er det lagt til grund, at omsætningen mellem finansielle formidlere (mæglere)
ikke omfattes af afgiften. Det er skønsmæssigt forudsat, at 30 pct. af omsætningen i den
1
Der er benyttet en andel for rene udenlandske handler på 0,70 pct. (gennemsnittet for aktier og investeringsbeviser).
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om de to provenuskøn i svarene på spørgsmål 530 og 531 er additive, således at de to provenuvurderinger kan lægges sammen, eller er aktieindkomsten en del af kapitalindkomsten m.v., til skatteministeren
1735905_0004.png
finansielle sektor foretages mellem finansielle formidlere,
jf. svar på SAU (2014-15) alm. del
– spørgsmål 319.
Endelig er der ved beregningen af den afledte adfærdsvirkning taget udgangspunkt i Eu-
ropa-Kommissionens konsekvensanalyse af en afgift på finansielle transaktioner i europæ-
isk regi, som beskrevet i
svar på SAU (2014-15) alm. del – spørgsmål 319.
Ved anvendelse af
Kommissionens forudsætninger forventes en dansk aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. at
reducere omsætningen med ca. 77 pct., mens en omsætningsafgift på 1 pct. forventes at
reducere omsætningen med ca. 89 pct. Ved en højere afgiftssats forventes således en stør-
re reduktion af omsætningen, hvorved afgiftsgrundlaget reduceres. Ved de givne adfærds-
virkninger skønnes provenuet ved en afgiftssats på hhv. 0,5 pct. og 1 pct. at være i samme
størrelsesorden,
jf. tabel 1.
Udvides omsætningsafgiften til også at omfatte handel med obligationer, kan provenuet
af en omsætningsafgift på 0,5 pct. med betydelig usikkerhed anslås til ca. 12,3 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd baseret på omsætningen i 2015, hvoraf ca. 10,9 mia. kr. hidrø-
rer fra handel med obligationer. For årene 2010-15 anslås et gennemsnitligt provenu på
ca. 11,5 mia. kr. i 2017-niveau, hvoraf ca. 10,5 mia. kr. hidrører fra handel med obligatio-
ner.
Handlen med finansielle instrumenter forventes imidlertid at være særdeles følsom over
for en omsætningsafgift, hvilket også fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse. Her
antages, at 70 pct. af handlen med finansielle instrumenter ekskl. derivater forsvinder som
følge af udflytning eller omgåelse. Hvis Danmark skulle indføre en lignende omsætnings-
afgift på finansielle instrumenter, vil det næppe medføre et nævneværdigt provenu.
Desuden må det forventes, at omsætningsvolumen også vil falde som resultat af mindre
aktiv porteføljepleje/risikostyring hos investorerne, hvilket ligeledes trækker i retning af at
udhule provenuet. En mindre aktiv porteføljepleje/risikostyring indebærer yderligere en
omkostning, da der gives afkald på gevinster ved ændret portefølje eller risiko.
De reelle samfundsøkonomiske omkostninger ved en afgift af denne art er således væ-
sentlig højere end det beregnede provenu efter tilbageløb og adfærd ovenfor. Det skyldes
den afledte forringelse af rammevilkårene for opsparing og investering i Danmark.
Side 4 af 4