Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1731722_0001.png
13. marts 2017
J.nr. 2017-1002
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 230 af 20. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om, hvad provenuet ville være ved at øge afgiften på øl med 15 pct. og derved vende tilbage til et satsniveau før den seneste nedsættelse i 2013, til skatteministeren
1731722_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet ville være ved at øge afgiften på øl med 15 pct.
og derved vende tilbage til et satsniveau før den seneste nedsættelse i 2013. Ministeren
bedes oplyse dette i både umiddelbart provenu, efter tilbageløb men før adfærd, og efter
tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Ølafgiften blev senest nedsat i juli 2013 med 15 pct. fra 65,91 kr. til 56,02 kr. pr. liter 100
pct. ren alkohol.
I provenuberegningerne vedrørende en forøgelse af ølafgiften, der vender tilbage til sats-
niveauet før den seneste nedsættelse i 2013, forudsættes derfor en afgiftssats på 65,91 kr.
pr. liter 100 pct. ren alkohol fra januar 2017. Det svarer til en stigning på 17,65 pct.
Det umiddelbare provenu ved at øge ølafgiften til 65,91 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol
skønnes at udgøre ca. 160 mio. kr. i 2017 og 155 mio. kr. varigt (2017-niveau). Efter tilba-
geløb (før adfærd) skønnes provenuet reduceret til ca. 155 mio. kr. i 2017 og 150 mio. kr.
varigt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at udgøre ca. 110 mio. kr. i 2017
og 105 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at øge ølafgiften til 65,91 kr. pr. liter 100 pct. ren alkohol
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2017
160
155
110
Varig virkning
155
150
105
Anm.: Det forudsættes i beregningerne, at afgiftsændringen gælder fra januar 2017, og at provenuet for 2017 omfatter hele året.
Forhøjelsen af afgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af øl. Faldet i forbruget er
sammensat af et fald i det indenlandske salg af øl samt en stigning i grænsehandlen og den
illegale handel, hvilket medfører et mindreprovenu fra ølafgift, emballageafgift og moms.
Hertil kommer, at den højere ølafgift vil have en negativ effekt på arbejdsudbuddet.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med ovenstående beregningsfor-
udsætninger, herunder bl.a. skøn for grænsehandel og illegal handel, salg og prisniveau.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen ikke vil øge ølafgiften, da det vil være i strid med
skattestoppet, og da det vil medføre øget grænsehandel og illegal handel.
Side 2 af 2