Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1734724_0001.png
20. marts 2017
J.nr. 2017 - 905
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 228 af 20. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvad provenuet ville være ved at forhøje NOx-afgiften til 25 kr./kg, til skatteministeren
1734724_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet ville være ved at forhøje NOx-afgiften til 25
kr./kg. Ministeren bedes oplyse dette i både umiddelbart provenu, efter tilbageløb men
før adfærd, og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Skøn for provenuvirkningerne ved en forhøjelse af NOx-afgiften til 25 kr./kg fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved forhøjelse af NOx-afgiften til 25,0 kr./kg
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
2017
670
650
360
Varig virkning
390
370
220
Anmærkning: Prov enuberegningen tager udgangspunkt i lov f orslag L 70 (2015-16), hv or NOx-af gif ten nedsættes f ra 26,6 til
5,0 kr./kg per 1. juli 2016. NOx-af gif ten indekseres med nettoprisindekset. I 2017 indebærer nedsættelsen af NOx -af gif ten i
L 70, at af gif tssatsen er 5,1 kr./kg i stedet f or 26,8 kr./kg.
Det bemærkes, at den varige provenuvirkning er betydeligt lavere end provenuet i 2017.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at udledningerne af NOx forventes at blive reduceret
frem mod 2030 i overensstemmelse med internationale forpligtigelser.
Regeringen arbejder for en ansvarlig økonomisk politik, der understøtter økonomisk
vækst og velfærd. Forhøjelsen af NOx-afgiften ville være skadelig for konkurrenceevnen
og den økonomiske vækst, og det ville være i strid med skattestoppet. Regeringen har der-
for ingen planer om at forhøje NOx-afgiften.
Side 2 af 2