Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1725168_0001.png
21. februar 2017
J.nr. 2017-725
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 210 af 7. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om ministeren til give en fortolkning af begrebet almindelige pris i SKATs vejledning vedrørende beregning af registreringsafgift, til skatteministeren
1725168_0002.png
Spørgsmål 210
Der ønskes en fortolkning af begrebet ”almindelige pris” i følgende bestemmelse i
SKATs vejledning vedrørende beregning af registreringsafgift: ”Hvis et køretøj bliver
solgt til en pris, der er lavere end den anmeldte, kan denne pris anvendes som køretøjets
afgiftspligtige værdi på betingelse af, at den nedsatte pris indeholder en samlet avance på
mindst 9 pct., og at prisen kan anses for at være den almindelige pris ved salg til bruger
her i landet.” Er det samme pris, uanset hvem køber er, eller kan den ”almindelige pris”
være forskellig, f.eks. for en privatperson eller et leasingfirma eller andre, der køber
mange biler ad gangen og derfor måske kan opnå rabat?
Svar
Jeg kan bekræfte, at den ”almindelige pris” kan være forskellig, f.eks. for en privatperson
eller et leasingfirma eller andre, der køber mange biler ad gangen og derfor måske kan
opnå rabat
Begrebet ”almindelig pris” eller nærmere ”den almindelige pris ved salg til bruger her i
landet” er beregningsgrundlaget for registreringsafgiften. Da registreringsafgiften er en
værdiafgift, og en lavere pris resulterer i et lavere grundlag for beregning af afgiften, inde-
holder registreringsafgiftsloven visse værnsregler og betingelser, der skal være opfyldt for,
at en konkret pris kan anses som værende ”den almindelige pris ved salg til bruger her i
landet”, og dermed kan benyttes som beregningsgrundlag for afgiften.
Afgiftsgrundlaget må ikke være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet.
I afgiftsgiftsgrundlaget for nye køretøjer skal være indregnet mindst 9 pct. i samlet
avance for importør og forhandler.
Dernæst gælder, at såfremt SKAT konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår
i beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere
omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den pågældende overflyt-
ning eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften.
For afgiftsberigtigelser, hvor køretøjet er leveret af eller leveres til en interesseforbunden
virksomhed, skal den virksomhed, der afgiftsberigtiger køretøjet, kunne godtgøre, at der i
et ikke uvæsentligt omfang er foretaget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til an-
dre end virksomhedens eget eller nærtståendes brug.
Jeg kan i øvrigt henvise til mine svar på alm. del. spørgsmål 169 – 171 fra indeværende
samling.
Side 2 af 2