Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1752604_0001.png
5. maj 2017
J.nr. 2017 - 600
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 208 af 6. februar 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om ministeren kan oplyse mindreprovenuet ved at lempe selskabsskatten for små virksomheder, til skatteministeren
1752604_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse mindreprovenuet ved at lempe selskabsskatten for små virksom-
heder, herunder enkeltmandsvirksomheder, fra 22 pct. til 20 pct. Der bedes vurderet på
tre definitioner af små virksomheder:
- Til og med 5 ansatte
- Under 10 ansatte
- Til og med 10 ansatte
Ministeren bedes oplyse dette tal i både umiddelbart mindreprovenu, efter tilbageløb men
før adfærd, og efter tilbageløb og adfærd, samt oplyse den varige virkning.
Svar
I spørgsmålet lægges der op til en målrettet skattenedsættelse, som kun skal gælde små
virksomheder med få ansatte. Indledningsvis bemærkes, at det vil være nødvendigt at fo-
retage en nærmere vurdering af, om en sådan lempelse vil være i overensstemmelse med
de EU-retlige regler om statsstøtte.
Det skal i øvrigt bemærkes, at der er afgrænsnings- og måleproblemer forbundet med at
foretage det konkrete provenuskøn, der således beror på beregningstekniske antagelser.
En nedsættelse af selskabsskatten, som alene skal gælde for virksomheder med få ansatte,
vil mindske virksomhedernes incitament til at ansætte flere i virksomheden. En sådan
målrettet nedsættelse vil dermed virke hæmmende på ejernes tilskyndelse til at lade virk-
somheden vokse, da afkastet af at ansætte fx en ekstra medarbejder skal vejes op imod
den skattemæssige omkostning, det vil være at betale 22 pct. skat af overskuddet frem for
20 pct. De afledte virkninger vil derfor trække i retning af at øge belastningen af de of-
fentlige finanser.
I tabel 1 vises de skønnede provenueffekter ved en nedsættelse af selskabsskattesatsen fra
22 pct. til 20 pct. Hvis den konkrete lempelse gjaldt alle virksomheder uanset størrelse,
skønnes lempelsen at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 2,3 mia. kr. efter til-
bageløb og adfærd. I 2015 betalte virksomheder med 10 ansatte eller derunder omtrent 25
pct. af selskabsskatteprovenuet. Hvis denne andel beregningsteknisk antages uændret, kan
mindreprovenuet fra virksomheder med 10 ansatte eller derunder opgøres til ca. 0,6 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Mindreprovenuet ved en nedsættelse af selskabsskatten til 20 pct. for små virksomheder,
mia.kr.
Andel af slut-
skat i 2015,
pct.
Til og med 5 ansatte
Under 10 ansatte
10 ansatte eller derunder
Total
21
24
25
100
Umiddelbart
mindreprov enu
Mindreprov enu
ef ter tilbageløb
Mindreprov enu
ef ter tilbageløb
og adf ærd
0,5
0,6
0,6
2,3
0,9
1,0
1,1
4,3
0,8
0,9
0,9
3,6
Anm.: Beregningsteknisk f orudsættes samme adf ærdsef fekter som v ed en generel nedsættelse af selskabsskatten.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 2