Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1720252_0001.png
2. f ebruar 2017
J.nr. 2017-7
Forretning & Udv ikling
LF
Samrådsspørgsmål V-Y
- Tale til besvarelse af spørgsmål V-Y den 2. februar 2017
Spørgsmål V
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministe-
ren vil imødekomme kritikken fra Statsrevisorerne
i beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med ud-
betaling af negativ moms, jf. SAU alm. del – bilag
67, hvor det bl.a. fremgår, at: ”Statsrevisorerne på-
taler på det skarpeste, at SKATs kontrol med ne-
gativ moms inden udbetaling har været helt util-
strækkelig, og at SKATs tilrettelæggelse af
kontrollen har været særdeles mangelfuld” og, at:
”Statsrevisorerne finder det afgørende, at ledelsen
i Skatteministeriet snarest tager initiativ til at styrke
kontrollen, så risikoen for fejludbetalinger mini-
meres mest muligt.”
Spørgsmål W
I beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med
udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del – bi-
lag 67, hvor det på side 23 fremgår, at: ”Hvert års-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0002.png
værk i Udbetalingskontrollen har i gennemsnit re-
guleret for 27 mio. kr. i 2015”. På den baggrund
bedes ministeren redegøre for, hvor mange ekstra
årsværk ministeren vil tilføre SKAT, da det er
åbenlyst, at kontrolmedarbejderne på dette om-
råde tjener deres løn ind adskillige gange.
Spørgsmål X
Mener ministeren, at det er realistisk, at SKAT kan
sikre, at den interne kontrol med udbetalinger
øges, at kontrollen med de største udbetalinger
skærpes og at beløbsgrænsen på 10.000 kr. fjernes,
med de kun 20 prioriterede årsværk i 2017, der
fremgår af ministerens 17-punktsplan: ”Styrket
indsats på momsområdet – fra revisionsanbefalin-
ger til handling” offentliggjort på Skatteministeri-
ets hjemmeside den 16. december 2016.
Spørgsmål Y
I forbindelse med forhandlingerne om investe-
ringsplanen for skattevæsenet i november 2016 af-
viste regeringen Socialdemokratiets forslag om
øgede ressourcer til kontrol på bl.a. momsområ-
det. Er det fortsat regeringens holdning set i lyset
af kritikken fra Statsrevisorerne vedrørende udbe-
talingen af negativ moms?
Side 2 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0003.png
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålene. Det er aftalt med ud-
valget, at jeg besvarer spørgsmålene samlet.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at momsområ-
det er et meget vigtigt område i SKAT – og for
mig som minister. Moms er nemlig ét af de væ-
sentligste indtægtsområder i skattevæsenet over-
hovedet og berører næsten alle virksomheder.
Det er samtidig vigtigt at fremhæve, at IMFs un-
dersøgelse af regelefterlevelsen på momsområdet
for 2012, EUs for 2013, Danmarks Statistiks for
2012 og SKATs for 2012.
Side 3 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0004.png
Jeg kan da også konstatere, at hverken Skattemini-
steriets Koncernrevision eller Rigsrevisionen har
fundet tegn på, at enkeltpersoner eller enkelte fir-
maer svindler statskassen for kæmpe milliardbe-
løb, som vi så det i udbytteskandalen.
Det betyder dog ikke, at der ikke er et momsgab –
det vil der altid være. I en globaliseret verden, hvor
pengestrømme flytter over grænser, vil det fx al-
drig være muligt fuldstændigt at gardere sig imod
systematisk økonomisk kriminalitet – ligesom vi
ikke kan kontrollere alle i et tillidsbaseret system.
Side 4 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0005.png
Opgaven er at minimere momsgabet, og derfor
skal vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at moms-
gabet også fremadrettet bliver mindre.
Skattevæsenet skal fx blive endnu bedre til at
hjælpe dem, som ikke forstår reglerne, og målret-
tet finde og kontrollere dem, som bevidst forsøger
at svindle.
Balancegangen er svær, og derfor glæder det mig,
at Rigsrevisionen har fremlagt deres anbefalinger
til en styrket kontrol af særligt de negative moms-
tilsvar.
Side 5 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0006.png
Jeg vil dog gerne her understrege, at vi bliver nødt
til at se på momsområdet i sin helhed – ikke kun
de negative momstilsvar.
Samtidig skal vi bringe hele paletten af værktøjer i
spil – ikke kun kontrol. Det bærer de initiativer,
jeg har igangsat, også i høj grad præg af, hvilket jeg
vil komme ind på senere.
[Initiativer
pba. beretningen – spm. V]
Det leder mig frem til spørgsmål V, som handler
om, hvad jeg vil gøre for at imødekomme kritik-
ken fra Statsrevisorerne.
Side 6 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0007.png
For at komme svindel til livs er det vigtigt med en
systematisk tilgang. Derfor vil jeg nu tage ud-
gangspunkt i det, jeg sagde på forrige samråd om
moms og sætte de nye initiativer ind i den ramme.
På samrådet sidste forår her i Skatteudvalget om
netop moms præsenterede jeg fire initiativer, der
til sammen skulle sikre en styrkelse af området.
For det første arbejder regeringen aktivt i EU-regi
for at forbedre
rammerne
for en god momsadmini-
stration.
Side 7 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0008.png
For det andet nedsatte jeg en tværministeriel ar-
bejdsgruppe, der skulle se på, om
samarbejdet mellem
myndighederne
kunne styrkes.
Jeg har tidligere sagt, at arbejdsgruppens ville af-
rapportere i starten af foråret. Dog tager arbejdet
lidt længere tid, da vi skal være helt sikre på, at
hjemlerne er i orden. Arbejdsgruppen forventes
derfor at afrapportere enten i slutningen af foråret
eller starten af sommeren.
For det tredje bad jeg Skatteministeriets Koncern-
revision om at gennemføre et serviceeftersyn af de
Side 8 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0009.png
værktøjer,
som SKAT har til rådighed. Skattemini-
steriets Koncernrevision afrapporterede i novem-
ber og kom med en række anbefalinger.
Endelig målrettede og styrkede SKAT selve
kon-
trolindsatsen
i 2016 – en prioritering, jeg forventer
vil fortsætte i 2017.
Som opfølgning på Skatteministeriets Koncernre-
visions serviceeftersyn og Rigsrevisionens beret-
ning præsenterede jeg i december en 17-punkts-
plan. Planen omsætter en række væsentlige revisi-
Side 9 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0010.png
onsanbefalinger til konkrete initiativer og er udar-
bejdet i samarbejde med bl.a. revisions- og rådgiv-
ningsvirksomheden PwC.
Med andre ord, så har jeg – også inden Rigsrevisi-
onens beretning forelå i december – igangsat en
bred vifte af initiativer på hele momsområdet.
Disse initiativer er imidlertid kun et første skridt
på vejen mod en fremtidssikret momsindsats. Der
er enkelte anbefalinger fra revisorerne, der kræver
større investeringer i fx it-systemer, hvilket først
vil kunne ske på længere sigt. Det kan også være
Side 10 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0011.png
nødvendigt med andre og potentielt mere omfat-
tende tiltag. Men det kræver i så fald, at man tæn-
ker sig rigtig godt om og ser området i sin helhed.
Ellers risikerer vi at gennemføre tiltag, der i bedste
fald ikke virker – i værste fald er decideret kontra-
produktive.
[Ressourcer
til SKATs udbetalingskontrol – spm. W]
Det leder mig frem til spørgsmål W, som handler
om, hvor mange årsværk jeg vil tilføre SKATs ud-
betalingskontrol.
Lad mig starte med at sige, at jeg anser det som
min opgave som skatteminister at fastsætte den
Side 11 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0012.png
politiske retning og ramme for SKAT. Det bety-
der, at det er SKATs ledelse, der helt konkret pri-
oriterer ressourcerne til konkrete aktiviteter. Det
gør de bl.a. ud fra en vurdering af væsentlighed og
risiko på tværs af såvel moms som sort arbejde,
udbytteskat og alle de andre indsatsområder.
De 20 ekstra årsværk, der er endt med at blive 28
årsværk, og som SKAT har afsat til at implemen-
tere 17-punktsplanen, har jeg derfor ikke blandet
mig i. Det har SKAT selv vurderet og prioriteret
inden for den ramme, vi har givet dem.
Side 12 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0013.png
Inden vi starter en lang diskussion om, hvorfor jeg
ikke bare ansætter flere medarbejdere, når de tje-
ner deres løn ind, vil jeg gerne understrege, at man
ikke bør opfatte SKATs kontrolafdeling som en
form for ”indtægtsdækket virksomhed” – selv om
det kan være en besnærende tanke.
Det skyldes for det første, at der ikke findes en
økonomisk beregningsmetode, der kan fortælle
os, hvordan SKATs reguleringer samlet set og
over en længere periode påvirker statskassen. Det
er fx ikke alle reguleringer, der faktisk kan inddri-
ves.
Side 13 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0014.png
For det andet kan det give SKAT nogle helt for-
kerte incitamenter til at gå efter de nemme regule-
ringer ”her-og-nu” – også selvom vejledning må-
ske havde været billigere og bedre.
Tredjepartsløsningerne på borgerområdet, som
har gjort det let at afregne skat og øget regelefter-
levelsen markant, ville formentlig ikke være blevet
prioriteret, hvis SKATs arbejde blev styret ud fra
reguleringsbeløb.
SKAT kunne i en sådan situation faktisk profitere
af en generel lav regelefterlevelse, fordi det ville
bonne ud i store kontrolgevinster. Men jeg tror vi
Side 14 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0015.png
alle kan blive enige om, at det ikke er et ønskesce-
narium.
Det er netop derfor, at SKATs indsats måles på
det overordnede skattegab. Ikke på de enkelte
kontroller. Den tilgang synes jeg, vi skal fastholde.
[Ressourcer
til at gennemføre 17-punktsplan – spm. X]
Spørgsmål X handler om, hvorvidt de afsatte 20
årsværk i SKAT er nok. Som jo altså som nævnt
før er blevet til 28 årsværk.
Det er vigtigt at skelne mellem, hvad der kan lade
sig gøre på kort sigt og på langt sigt.
Side 15 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0016.png
17-punktsplanen indeholder kun de anbefalinger,
som, SKAT og Skatteministeriet i samarbejde med
PwC har vurderet, kunne gennemføres på kort
sigt.
Derfor skal de 28 årsværk også kun implementere
initiativer på meget kort sigt.
Som nævnt har nogle af anbefalingerne fra Skatte-
ministeriets Koncernrevision og Rigsrevisionen et
længere tidsperspektiv. Og disse vil selvfølgelig
kræve flere ressourcer, hvis der skal foretages
mere fundamentale ændringer i SKAT.
Side 16 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0017.png
[Flere
ressourcer til kontrol – spm. Y]
Det leder mig frem til det sidste spørgsmål –
spørgsmål Y – om flere ressourcer til kontrol, fx
på momsområdet.
Jeg har allerede svaret på en stor del af dette
spørgsmål i mine svar på de foregående spørgs-
mål.
For det første blander jeg mig grundlæggende ikke
i SKATs konkrete ressourceprioritering mellem
forskellige aktiviteter. Men jeg noterer mig, at
SKAT målrettede og styrkede kontrolindsatsen på
momsområdet i 2016 – en prioritering, jeg som
sagt forventer vil fortsætte i 2017.
Side 17 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0018.png
For det andet vil jeg endnu engang appellere til, at
vi ikke hele tiden taler om kontrol som det eneste
middel, der fjerner skatte- og momsgabet, hvis
bare vi bruger det nok. SKATs viden om de fejl,
der begås, lægger snarere op til, at vi skal kigge
mere på vejledning, regelforenkling og digitale løs-
ninger.
Hvis der er nogle partier, som har et ønske om, at
SKAT skal tilføres flere ressourcer til kontrol på
momsområdet – udover den styrkelse som alle-
rede er sket – må jeg appellere til, at de samme
Side 18 af 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 2. februar 2017 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms, jf. SAU alm. del samrådsspørgsmål V, W, X og Y, til skatteministeren
1720252_0019.png
partier også anviser, hvor pengene skal komme
fra.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at det er vig-
tigt, at momsområdet ses som en helhed. Det
samme gælder adresseringen af de udfordringer,
der er på området.
Jeg vil naturligvis holde udvalget orienteret om det
videre arbejde med momsområdet, fx resultaterne
af den tværministerielle arbejdsgruppes arbejde.
Tak for ordet.
Side 19 af 19