Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1729305_0001.png
3. marts 2017
J.nr. 2017-628
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 200 af 27. januar 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om at redegøre for årsagen for ansættelsesfristen på 6 måneder og oplyse, antallet af sager der genoptages inden for fristen samt antallet af sager der afvises med henvisning til fristens udløb, til skatteministeren
1729305_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af SAU alm. del – spørgsmål 163 bedes ministeren redegøre for årsagen for
ansættelsesfristen på 6 måneder og oplyse, antallet af sager der genoptages inden for fri-
sten samt antallet af sager der afvises med henvisning til fristens udløb.
Svar
Der er i skatteforvaltningsloven fastsat frister for, hvornår en skatteansættelse på foran-
ledning af enten SKAT eller den skattepligtige kan foretages eller ændres.
En ordinær skatteansættelse skal som hovedregel være varslet senest den 1. maj og gen-
nemført senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Den ordinære skat-
teansættelsesfrist suppleres af en kortere selvangivelsesfrist, der gælder for skatteydere
med enkle økonomiske forhold. Efter udløbet af fristen for ordinær skatteansættelse kan
en skatteansættelse foretages eller ændres efter reglerne om ekstraordinær skatteansæt-
telse. En ekstraordinær skatteansættelse kan imidlertid kun foretages, hvis denne varsles
eller anmodningen fremsættes inden for 6 måneder efter, at SKAT henholdsvis den skat-
tepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære skat-
teansættelse.
SKAT kan i øvrigt efter en konkret vurdering af de foreliggende omstændigheder, herun-
der sagens karakter og den skattepligtiges personlige forhold give dispensation, således at
anmodningen behandles, uanset at denne er indgivet mere end 6 måneder efter, at den
skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder den ekstraordinære
ansættelse.
Fristreglerne for både ordinære og ekstraordinære skatteansættelser er et udtryk for en af-
vejning af på den ene side hensynet til, at der opnås det materielt korrekte resultat, og på
den anden side det ofte modsatrettede hensyn til, at den skattepligtige og myndighederne
skal kunne indrette sig efter, at en skatteansættelse ikke ændres efter længere tid.
Jeg kan i øvrigt henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT kan oplyse, at der årligt er ca. 4.000 skatteydere med kort selvangivelsesfrist, som
er fuld skattepligtige til Danmark, der anmoder om ekstraordinær skattegenoptagelse.
SKAT kan tillige oplyse, at det ikke er muligt at opgøre omfanget af genoptagelsesanmod-
ninger på skatteyders initiativ, hvor der bliver givet afslag grundet 6-måneders-fristen i
skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Det skyldes, at SKAT ikke registrerer, om afvisnin-
gen af genoptagelsesanmodningen sker med henvisning til fristens udløb.”
Side 2 af 2