Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1726871_0001.png
24. f ebruar 2017
J.nr. 2017 - 599
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 195 af 27. januar 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opgøre, hvor meget forskerskatteordningen årligt koster den danske stat, til skatteministeren
1726871_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre, hvor meget forskerskatteordningen årligt koster den danske
stat. Tallet bedes opgjort for de sidste 10 år i faste priser.
Svar
Den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere (også
kendt som forskerskatteordningen) indebærer, at udenlandske forskere og nøglemedarbej-
dere har mulighed for at opnå særligt gunstige skattemæssige vilkår ved at arbejde i Dan-
mark. Formålet med ordningen er at styrke dansk erhvervslivs og danske forskningsinsti-
tutioners mulighed for at tiltrække og fastholde højtkvalificerede forsknings- og udvik-
lingsmedarbejdere fra udlandet.
Antal personer på bruttoskatteordningen er i perioden fra 2001 til 2015 steget fra ca.
2.200 til ca. 5.800 personer. En udtømmende beregning af samfundsøkonomiske konse-
kvenser af ordningen vil blandt andet kræve indsigt i, hvor mange der ville være kommet
til Danmark uden de gunstige skattemæssige vilkår. Der findes ikke statistiske oplysnin-
ger, der umiddelbart kan give en sådan indsigt.
Et stort udbud af højt kvalificeret arbejdskraft i Danmark medvirker til, at danske og
udenlandske virksomheder kan udvide deres aktiviteter i landet. Da bruttoskatteordnin-
gen alt andet lige gør det nemmere at tiltrække og fastholde højtkvalificeret arbejdskraft,
bidrager ordningen til at styrke konkurrencepositionen for virksomheder og forskningsin-
stitutioner i Danmark. Denne samfundsøkonomiske gevinst ved ordningen er også umid-
delbart vanskelig at kvantificere.
Den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere indebæ-
rer en skatteudgift. Skatteudgiften for bruttoskatteordningen svarer til de umiddelbare
provenuvirkninger ved at afskaffe ordningen, dvs. indtægterne staten umiddelbart går glip
af ved, at personerne på ordningen betaler en lavere bruttoskat i stedet for almindelig per-
sonskat. Skatteudgiften for 2016 er med en vis usikkerhed beregnet til ca. 760 mio. kr.,
jf.
tabel 1.
Det er væsentligt at understrege, at skatteudgiften ikke er et udtryk for de endelige prove-
nuvirkninger ved en afskaffelse af ordningen, da den blandt andet ikke tager højde for ad-
færdseffekter og afledte virkninger på andre skatte- og/eller afgiftskonti.
Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd ved en afskaffelse af ordningen vurderes
således at være væsentlig lavere end størrelsen af skatteudgiften. Dette skyldes, at en af-
skaffelse af ordningen vil reducere beskæftigelsen, da danske forskningsinstitutioner og
virksomheder vil have væsentlig sværere ved at fastholde og tiltrække højtkvalificeret ar-
bejdskraft fra udlandet.
Der er betydelige usikkerheder om de afledte effekter ved ændringer i ordningen. I for-
bindelse med nedsættelsen af vederlagskravet for nøglemedarbejdere, vurderede man, at
forslaget ville tiltrække flere personer til Danmark svarende til, at ændringen havde en
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om at opgøre, hvor meget forskerskatteordningen årligt koster den danske stat, til skatteministeren
1726871_0003.png
selvfinansieringsgrad på ca. 80 pct. (jf. L 63, 2014-15). Den anvendte selvfinansierings-
grad var baseret på en undersøgelse på dansk data, der således tyder på, at skatteændrin-
ger har relativt store virkninger på medarbejdermobiliteten blandt højtkvalificeret arbejds-
kraft.
Under forudsætning af at tilsvarende selvfinansieringsgrad kan anvendes ved beregning af
de afledte provenuvirkninger ved en afskaffelse af ordningen, ville en afskaffelse af ord-
ningen have medført et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 120 mio. kr. i 2016.
Tabel 1. Provenuvirkning ved afskaffelse af bruttoskatteordningen for udenlandske forskere og nøg-
lemedarbejdere
Mio. kr. 2017-niveau
Skatteudgift
(Umiddelbart merpro-
venu)
Merprovenu efter til-
bageløb
Merprovenu efter til-
bageløb og adfærd
2008
460
390
70
2009
530
450
80
2010
520
440
80
2011
540
460
80
2012
610
510
90
2013
660
560
100
2014
700
590
110
2015
750
640
110
2016
760
650
120
Anm.: Det er ikke umiddelbart muligt, at beregne skatteudgif ten f ra f ør 2008, hv ilket primært sky ldes tilgængeligheden af
datagrundlaget. Skønnene f or skatteudgif terne er f orbundet med en v is usikkerhed. Det er beregningsteknisk f orudsat en
tilbageløbsprocent på 15 pct., hv ilket er noget lav ere end normalt, idet en del af personkredsens f orbrug f orudsættes at f o-
regå i udlandet.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 3