Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1724633_0001.png
20. februar 2017
J.nr. 2017 - 674
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 189 af 23. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på store pensionsudbetalinger ved kombinationer af henholdsvis en sats på 3 pct. og 6 pct. og et bundfradrag på henholdsvis 300.000 og 500.000, til skatteministeren
1724633_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på
store pensionsudbetalinger ved kombinationer af henholdsvis en sats på 3 pct. og 6 pct.
og et bundfradrag på henholdsvis 300.000 og 500.000. Endvidere bedes kombinationerne
beregnet baggrund af den tidligere model og en model, hvor også kapitalpensioner er in-
kluderet. Ministeren bedes oplyse tallene opdelt efter umiddelbart provenu, efter tilbage-
løb men før adfærd, efter tilbageløb og adfærd og i varig virkning.
Svar
Som led i 2009-skattereformen blev der fra 2011 indført en udligningsskat på store pensi-
onsudbetalinger. Udligningsskatten skal ses i lyset af, at 2009-skattereformens afskaffelse
af mellemskatten og reduktion af bundskattesatsen medførte en markant nedsættelse af
den højeste marginalskat, herunder også for udbetalinger af eksisterende opsparing, der
var fradraget med højere marginalskat. Reduktionen af marginalskatten var større end ud-
ligningsskatten og reducerede derved marginalskatten for store pensionsudbetalinger.
Udligningsskatten er midlertidig og opkræves fra 2011 til 2019. Fra 2011 til 2014 var sat-
sen på 6 pct. Fra og med 2015 udfases udligningsskatten med 1 pct.-point årligt. Udlig-
ningsskatten er dermed helt bortfaldet i 2020. Udfasningsprofilen er fastsat under hensyn-
tagen til, at udligningsskatten så vidt muligt skal pålægges opsparing foretaget før 2009-
skattereformen og så vidt muligt ikke opsparing foretaget efter 2009-skattereformen. Ud-
betalinger fra kapitalpensioner blev ikke pålagt udligningsskat, da afgiftssatsen på 40 pct.
ved udbetaling ikke blev ændret i forbindelse med 2009-skattereformen.
I 2017 udgør udligningsskatten 2 pct. af pensionsudbetalinger, der overstiger 388.200 kr.
For ægtefæller er der overførselsret af en del af et eventuelt uudnyttet bundfradrag. Ud-
nytter den ene ægtefælle ikke sit bundfradrag, kan der overføres et beløb op til 129.500 kr.
af bundfradraget til den anden ægtefælle, svarende til ca. 1/3 af bundfradraget.
Det skønnes, at en permanent udligningsskattesats på 3 pct., en udligningsskattegrænse på
300.000 kr. og et maksimalt uudnyttet bundfradrag til overførsel mellem ægtefæller på
100.000 kr. (1/3 af bundfradraget) vil medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 220
mio. kr. i 2018 og ca. 165 mio. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
I 2020, hvor udligningsskat-
ten ved gældende regler er udfaset, skønnes det umiddelbare merprovenu til ca. 320 mio.
kr. og ca. 245 mio. kr. efter tilbageløb.
En permanent udligningsskat på store pensionsudbetalinger øger den effektive beskatning
af pensionsopsparing. Det vil medføre porteføljeomlægninger fra pensionsordninger til fri
formue. I beregningerne ses der bort fra sådanne porteføljeomlægninger og mulige virk-
ninger på den samlede opsparing. Der ses også bort fra den fortsatte modning af pensi-
onssystemet, hvilket indebærer, at virkningen i 2020 også svarer til den varige virkning.
Provenuvirkningen af de øvrige kombinationer af sats og bundfradrag fremgår af
tabel 1.
Der er stor usikkerhed forbundet med at skønne over adfærdsvirkningerne af en perma-
nent udligningsskat. Da Skattekommissionen i 2009 foreslog en permanent udligningsskat
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre udligningsskatten på store pensionsudbetalinger ved kombinationer af henholdsvis en sats på 3 pct. og 6 pct. og et bundfradrag på henholdsvis 300.000 og 500.000, til skatteministeren
1724633_0003.png
blev det lagt til grund, at arbejdsudbudseffekten ved udligningsskatten svarer ”til effekten
af en forøgelse af topskattesatsen for de berørte personer”. Da forslaget også berørte den
bestående pensionsformue anvendtes imidlertid ”en lidt lavere selvfinansieringsgrad”.
Anvendes på den baggrund en selvfinansieringsgrad på fx 25 pct. udgør merprovenuet ef-
ter tilbageløb og adfærd ca. 180 mio. kr. i varig virkning ved en permanent udligningsskat-
tesats på 3 pct. og en udligningsskattegrænse på 300.000 kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ændringer af udligningsskatten
Mio. kr. (2017-niveau)
3 pct. og grænse 300.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
3 pct. og grænse 500.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
6 pct. og grænse 300.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
6 pct. og grænse 500.000 kr.
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2018
2019
2020
Varig virkning
220
165
125
270
205
155
320
245
180
320
245
180
-30
-20
-15
20
15
10
70
55
40
70
55
40
540
410
305
595
450
335
645
485
365
645
485
365
40
30
25
95
70
55
145
110
80
145
110
80
Anm.: Det maksimalt uudnyttede bundfradrag til overførsel mellem ægtefæller udgør 1/3 af bundfradraget.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen pba.
Økonomisk Redegørelse,
august 2016.
Der spørges også til en model, hvor udbetalinger fra kapitalpensioner indgår i grundlaget
for udligningsskatten.
Med 2012-skattereformen blev fradrags- og bortseelsesretten for indbetalinger til kapital-
pensioner afskaffet med virkning fra indkomståret 2013. Samtidig blev der i 2013 indført
adgang til at omlægge kapitalpension til en ikke-fradragsberettiget aldersopsparing mod
betaling af afgift. Ved alene at lade udbetalinger fra kapitalpensioner indgå i grundlaget
for udligningsskatten, må det forventes, at de berørte kapitalpensioner vil blive omlagt til
aldersopsparinger med henblik på at undgå udligningsskatten. De provenumæssige konse-
kvenser skønnes på den baggrund at være yderst begrænsede.
Regeringen kan ikke støtte forslaget om en permanent udligningsskat, der har negative
virkninger på pensionsopsparing og arbejdsudbud. Regeringen har tværtimod fokus på at
lette skatten på arbejde for alle. Det vil forbedre både vækst og beskæftigelse.
Side 3 af 3