Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1724725_0001.png
20. f ebruar 2017
J.nr. 2017-353
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 188 af 23. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften, til skatteministeren
1724725_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet vil være ved at genindføre sodavandsafgiften.
Ministeren bedes oplyse provenuet opdelt efter umiddelbart provenu, efter tilbageløb
men før adfærd, efter tilbageløb og adfærd og i varig virkning.
Svar
Sodavandsafgiften blev halveret i juni 2013 og afskaffet helt i januar 2014 som en del af
Vækstplan DK med henblik på at mindske grænsehandlen og den illegale handel med so-
davand.
I provenuberegningerne vedrørende en genindførsel af sodavandsafgiften forudsættes
den gennemsnitlige afgiftssats at være 1,39 kr. pr. liter i 2017. Det svarer til afgiftssatsen i
første halvår 2013 på 1,30 kr. pr. liter (inden halveringen og den senere afskaffelse af af-
giften) indekseret med 1,8 pct. pr. år.
Det umiddelbare provenu ved en genindførsel af sodavandsafgiften med en gennemsnit-
lig afgiftssats på 1,39 kr. pr. liter skønnes at udgøre 670 mio. kr. i 2017 og 630 mio. kr. va-
rigt (2017-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb (før adfærd) skønnes provenuet reduceret til
640 mio. kr. i 2017 og 610 mio. kr. varigt. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprove-
nuet at udgøre ca. 310 mio. kr. i 2017 og 300 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Provenuvirkning ved en genindførsel af sodavandsafgiften
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2017
670
640
310
2018
660
630
310
2019
640
620
300
2020
630
610
300
Varig
virkning
630
610
300
Forhøjelsen af afgiften skønnes at medføre et fald i forbruget af sodavand. Faldet i for-
bruget er sammensat af et fald i det indenlandske salg af sodavand og en stigning i græn-
sehandlen og den illegale handel. Når det indenlandske salg falder, reduceres afgiftsgrund-
laget, og dermed mistes både sodavandsafgift og emballageafgift. Desuden vil der være et
mindreprovenu fra moms som følge af øget grænsehandel og illegal handel. Hertil kom-
mer, at genindførslen af sodavandsafgiften vil have en negativ effekt på arbejdsudbuddet.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med ovenstående beregningsfor-
udsætninger, herunder bl.a. skøn for grænsehandel og illegal handel, salg og prisniveau.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen ikke vil genindføre sodavandsafgiften, da det vil
være i strid med skattestoppet at indføre nye afgifter, og da det vil medføre øget grænse-
handel og illegal handel.
Side 2 af 2