Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1722497_0001.png
10. februar 2017
J.nr. 17-0088243
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 183 af 19. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 183: MFU spm. om, hvilke fordele og ulemper DIS-ordningen vurderes at have for Danmark, til skatteministeren
1722497_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilke fordele og ulemper DIS-ordningen vurderes at have for
Danmark. I forlængelse heraf bedes oplyst, om ministeren mener, at DIS-ordningen fort-
sat er fordelagtig for Danmark.
Svar
Den danske nettolønsordning (DIS-ordningen) blev indført i 1988 og er en statsstøtte-
ordning til fordel for rederierne. Statsstøtten gives på den måde, at rederierne kan udbeta-
le en skattefri nettohyre til de søfolk, som er omfattet af DIS-ordningen. Den sparede
skat tilfalder rederierne som statsstøtte i form af en lavere lønudgift. Støtten som følge af
DIS-ordningen er beregnet til at udgøre ca. 885 mio. kr. i 2015.
Danske maritime virksomheder står for en stor del af Danmarks samlede eksport og er et
af Danmarks største eksporterhverv. En forudsætning for, at den danske styrkeposition
på det maritime område kan fastholdes, er, at Danmark har konkurrencedygtige og frem-
tidssikrede rammevilkår for den maritime sektor.
Danske maritime virksomheder opererer på et marked med en meget hård konkurrence,
og hvor konkurrenter fra andre lande i vidt omfang understøttes gennem statsligt finan-
sierede støtteordninger – herunder på skatteområdet. DIS-ordningen er et afgørende
element i de danske rammevilkår. Uden DIS-ordningen ville Dansk Internationalt Skibs-
register (DIS) ikke kunne tilbyde lige så konkurrencedygtige vilkår som andre landes in-
ternationale skibsregistre, hvilket vil medføre en øget risiko for udflagning af danske skibe
til andre mere attraktive skibsregistre.
En stærk maritim sektor medvirker både til at sikre beskæftigelse til et stort antal danske
søfolk og til et stort antal ansatte på land i de danske rederier, hos de mange danske un-
derleverandørvirksomheder, på de danske søfartsskoler og i de danske forretninger i de
danske udkantsområder, hvor mange danske søfolk er bosat.
Regeringen arbejder derfor for at skabe gode rammebetingelser for den maritime sektor,
herunder for at fastholde en konkurrencedygtig DIS-ordning, fordi det er med til at sikre,
at Danmark fortsat kan være en internationalt førende søfartsnation.
Uden skattefritagelsen via DIS-ordningen vil danske søfolk have vanskeligt ved at op-
nå/fastholde ansættelse på de nuværende DIS-skibe, da danske søfolk ikke vil kunne
konkurrere med udenlandske søfolk på lønnen. Dermed vil en stor del af de danske sø-
folk skulle finde job på land eller vælge at flytte bopæl til andre lande, der fortsat har lig-
nende ordninger.
DIS-ordningen skal naturligvis ses i sammenhæng med det nævnte statsstøtteelement, der
isoleret set medfører en belastning af det finanspolitiske råderum. Det er imidlertid rege-
ringens klare opfattelse, at DIS-ordningen samlet set er fordelagtig for Danmark. Derfor
ser regeringen som udgangspunkt også positivt på eventuelle udvidelser af ordningen.
Side 2 af 2