Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1721380_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 148
Offentligt
12. januar 2017
J.nr. 16-1855007
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 15. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Thorbjørn Todsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om ministeren bedes oplyse, om Skatteministeriet eller SKAT kender til enkeltstående tilfælde, hvor medarbejdere er skiftet fra Skatteministeriet eller SKAT til virksomheder, der rådgiver om skattefinter eller lignende, til skatteministeren
1721380_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for om ansatte i SKAT og Skatteministeriet, som arbejder med
skatteunddragelse og skatteundgåelse, som reglerne er i dag, uden videre kan skifte job til
et job for en virksomhed, som arbejder med rådgivning omkring skatteunddragelse og/el-
ler skatteundgåelse, og om der i de senere år har været eksempler på dette. I forlængelse
heraf bedes ministeren oplyse, om ministeren mener, at det er et problem, og om ministe-
ren har taget eller vil tage tiltag for at undgå dette, og i så fald hvilke.
Svar
Det følger af Finansministeriets Personaleadministrative Vejledning, at arbejdsmarkeds-
politiske og personalepolitiske hensyn afgørende taler imod, at statslige arbejdsgivere ind-
går aftaler, der hindrer eller begrænser statsansattes muligheder for at opnå anden ansæt-
telse. Skatteministeriet og SKAT har derfor ikke indgået sådanne aftaler.
Skatteministeriet og SKAT indhenter ikke oplysninger om, hvor fratrådte medarbejdere
tager ansættelse, efter at de har forladt organisationen.
Derudover kan det oplyses, at det gælder for alle medarbejdere i Skatteministeriet og
SKAT, at de i henhold til Skatteforvaltningslovens § 17 er undergivet regler om særlig
tavshedspligt såvel under ansættelsen som efter ansættelsen. Den særlige tavshedspligt
omfatter oplysninger, der kan henføres til en bestemt fysisk eller juridisk person, og som
vedrører den pågældendes økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende for-
hold. Derudover gælder forvaltningslovens almindelige regel om tavshedspligt, som om-
fatter oplysninger om eksempelvis interne beslutningsprocesser, gennemførelse af kon-
trolvirksomhed, forebyggelse, kontrol og forfølgning af lovovertrædelser og det offentli-
ges økonomiske interesser.
Tavshedspligten indskærpes i forbindelse med ansættelsen og er beskrevet i Skattemini-
steriet og SKATs adfærdskodeks.
Ovenstående retsgrundlag omkring tavshedspligt, synes efter min opfattelse tilstrækkelig,
og jeg ser derfor ikke umiddelbart et behov for at skulle gøre yderligere i denne hen-
seende.
Side 2 af 2