Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1718836_0001.png
3. februar 2017
J.nr. 17-0044780
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 167 af 11. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anders Johansson (KF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvor meget den flade skatteprocent på den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere skal hæves, for at kunne finansiere en udvidelse af ordningen fra fem til syv år, til skatteministeren
1718836_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget den flade skatteprocent på den særlige brutto-
skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere, der pt. er på 26 pct. efter
AM-bidrag, skal hæves, for at kunne finansiere en udvidelse af ordningen fra fem til syv
år.
Svar
Efter gældende regler er skattesatsen i bruttoskatteordningen for forskere og nøglemed-
arbejdere på 26 pct. svarende til 31,92 pct. inkl. AM-bidrag, og ordningen kan maksimalt
benyttes i 60 måneder (5 år). En udvidelse af ordningen, så det fremover vil være muligt
at benytte den i op til 84 måneder (7 år), vil bevirke, at de personer, der ellers ville overgå
til almindelig beskatning efter 60 måneder, fremover vil kunne fortsætte på de særlige
skattevilkår i yderligere to år.
På baggrund af data vedrørende den nuværende brug af ordningen skønnes det, at ca. 60
pct. af personerne på ordningen udtræder igen inden for det nuværende maksimum på 60
måneder. En forlængelse af perioden til 84 måneder, som skal finansieres af en forhøjelse
af bruttoskattesatsen, skønnes derfor at begunstige knap 40 pct. af personerne, der poten-
tielt vil kunne forlænge brugen af ordningen, mens ca. 60 pct. kun vil blive påvirket nega-
tivt som følge af den højere bruttoskattesats.
Det strukturelle niveau for antal personer på ordningen anslås at udgøre ca. 6.350 perso-
ner om året, og den årlige til- og afgang skønnes at udgøre ca. 1.550 personer. Heraf er
ca. 600 personer ”tvunget ud” af ordningen, fordi de har opbrugt deres berettigede antal
år. Ud af de ca. 600 personer skønnes ca. 30 pct. at forlade Danmark umiddelbart efter
udtrædelsen, mens de resterende personer (dvs. ca. 400 personer) fortsætter under almin-
delige skattemæssige vilkår året efter udtrædelsen.
På den baggrund skønnes en udvidelse af maksimumperioden for brugen af ordningen
fra 5 til 7 år med en vis usikkerhed at medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca.
75 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Dette skønnes stort set at kunne finansieres af en forhøjelse af brut-
toskattesatsen med 1 pct.-point til 27 pct., som skønnes at medføre et årligt umiddelbart
merprovenu på ca. 65 mio. kr. Efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes
nettoprovenuvirkningen at være negativ med ca. 10 mio. kr.
Tabel 1. Provenuvirkning for ændring af bruttoskatteordningen
Umiddelbar
provenuvirkning
-75
65
- 10
Provenuvirkning
efter tilbageløb
-60
50
- 10
Mio. kr. (2017-niveau)
Forlængelse af maksimumperiode fra 5 til 7 år
Forhøjelse af bruttoskattesatsen med 1 pct. point
Nettoprovenuvirkning
Kilde: Egne beregninger
Der er i ovenstående beregninger ikke taget hensyn til adfærdsvirkninger af ændringerne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvor meget den flade skatteprocent på den særlige bruttoskatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere skal hæves, for at kunne finansiere en udvidelse af ordningen fra fem til syv år, til skatteministeren
1718836_0003.png
Umiddelbart vurderes en forlængelse af maksimumperioden på den ene side at medføre,
at personer, der ellers ville være tvunget ud af ordningen efter 5 år og overgået til almin-
delig beskatning, vil kunne fortsætte på ordningen i op til yderligere to år. Dermed vil
disse personer stå overfor en markant lavere marginalskattesats, hvilket isoleret set vil
medføre en tilskyndelse til øget arbejdsudbud. Derudover vil udvidelsen formentlig øge
incitamentet hos nogle af de personer, der ellers ville have forladt Danmark efter 5 år på
ordningen, til at blive i Danmark i længere tid. Samlet set vurderes disse adfærdsvirknin-
ger at generere et merprovenu.
På den anden side vil forhøjelsen af bruttoskattesatsen hæve marginalskatten for alle per-
soner på ordningen, hvilket isoleret set vurderes at føre til et lavere arbejdsudbud. Dette
vurderes at medføre et mindreprovenu.
Der foreligger ikke statistiske oplysninger, der kan kvantificere de to modsatrettede ad-
færdseffekter.
Side 3 af 3