Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1683865_0001.png
7. november 2016
J.nr. 16-1572364
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 11. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Morten Jensen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorfor regeringen i udspillet Tryghed for boligejerne foreslår en generel nedsættelse af ejendomsvurderingerne (det såkaldte forsigtighedsprincip), til skatteministeren
1683865_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen i udspillet ”Tryghed for boligejerne”
foreslår en generel nedsættelse af ejendomsvurderingerne (det såkaldte forsigtighedsprin-
cip), der vil omfatte alle, og således også dem, hvor vurderingen er nogenlunde korrekt og
dem, hvor vurderingerne reelt er for lave. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, om
den retssikkerhed, der er tilstræbt på den måde, ikke i forvejen er sikret, når det åbnes op
for klageadgang over for vurderingerne og en betydelig del af vurderingerne laves manuelt
og ikke bare maskinelt.
Svar
Forsigtighedsprincippet betyder ikke, at ejendomsvurderingerne nedsættes. Ejendoms-
vurderingerne fastholdes, men forsigtighedsprincippet betyder, at beskatningsgrundlaget
sættes ned.
Som nævnt i regeringens udspil ”Nye og mere retvisende ejendomsvurderinger” bør de
nye ejendomsvurderinger grundlæggende afspejle den pris, som ejendommen vil kunne
sælges til på et frit marked mellem to uafhængige parter. Vurderingen skal med andre ord
udgøre så præcis en tilnærmelse til en forventelig handelspris som muligt.
Samtidig er det klart, at der altid vil være en naturlig usikkerhed knyttet til værdiansættel-
sen af såvel ejendomme som grunde. En køber kan være særligt interesseret i en bestemt
ejendom – liebhaveri – eller en sælger kan have et ønske om et hurtigt salg. Begge dele
påvirker prisen. En ejendom har således ikke én ”sand” eller ”rigtig” handelsværdi.
En vurdering kan hermed ligge inden for et vist spænd uden af denne grund at være ”for-
kert”. Niveauet for dette spænd skal fastlægges, så det er realistisk – også når der sam-
menlignes med andre lande.
Det skønnes, at hovedparten af ejerboligerne med de bedste statistiske beregningsmodel-
ler vil kunne vurderes inden for et spænd på +/- 20 pct. Hertil kommer, at ca. 350.000
ejerboliger forventes udtaget til en manuel kontrol, således at alle landets ejendomme får
en mere retvisende ejendomsvurdering. Det vurderes på denne baggrund, at et spænd på
+/- 20 pct. kan anvendes i det nye vurderingssystem.
Regeringen ønsker, at denne naturlige usikkerhed kommer borgerne til gode. Derfor fore-
slår regeringen et forsigtighedsprincip, sådan at boligejerne betaler skat af et beløb, der er
20 pct. lavere end vurderingen.
Samtidig er det væsentligt at have for øje, at der er tale om en statistisk træfsikkerhed
baseret på konkrete gennemførte handler. Ganske få procent af ejerboligerne handles på
et år, hvorfor det kan være vanskeligt at forudsige, hvad usikkerheden på den enkelte
ejendom er og dermed afgøre, hvilket forsigtighedsprincip der i givet fald skal lægges til
grund for vurderingen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvorfor regeringen i udspillet Tryghed for boligejerne foreslår en generel nedsættelse af ejendomsvurderingerne (det såkaldte forsigtighedsprincip), til skatteministeren
1683865_0003.png
Der vil opstå skævheder, som vil være vanskelige at begrunde, hvis ejerboliger på tværs af
et område skal have et forskelligt forsigtighedsprincip, og dermed også en forskellig
effektiv ejendomsværdiskattesats.
Et differentieret forsigtighedsprincip vil således være forbundet med betydelige
udfordringer, og regeringen har derfor foreslået et generelt forsigtighedsprincip på 20 pct.
Side 3 af 3