Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1747564_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 539
Offentligt
23. september 2016
J.nr. 16-0831202
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 539 af 24. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse, jf. svar på spm. 530-539 (2015-16), til skatteministeren
1747564_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse det skønnede varige provenutab (17-pl, henholdsvis før tilbage-
løb og adfærd, før adfærd og efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd) som følge af
sænkelse af virksomhedsskatten, jf. L 218 (2012-2013). Ministeren bedes i sit svar samti-
dig oplyse provenutabet (nominelt og 17-pl) i hvert af årene 2017-2025.
Svar
Jeg beklager den sene besvarelse af spørgsmålet.
Gradvis nedsættelse af virksomhedsskatten (dvs. a-conto-skattesatsen for opsparing i
virksomhedsordningen og i kapitalafkastordningen) fra 25 pct. til 22 pct. i lighed med
nedsættelsen af selskabsskattesatsen indgik som en del af
Aftale om en vækstplan
af 24. april
2013. De skønnede provenuvirkninger af den del af lovforslaget L 218 (folketingsåret
2012-13), som vedrører nedsættelse af virksomhedsskatten, er gengivet i
tabel 1.
Forslaget
blev vedtaget den 27. juni 2013.
Tabel 1. Provenuvirkning af en nedsættelse af virksomhedsskatten (opgjort som i L 218 (folketings-
året 2012-13))
Mio. kr. (2014-
Varig
niveau)
virkning
Umiddelbar prove-
-60
nuvirkning
Provenuvirkning
efter automatisk
-50
tilbageløb
Provenuvirkning
efter tilbageløb og
-40
adfærd
Kilde: L 218 (folketingsåret 2012-13).
2014
-70
-60
-50
2015
-210
-200
-190
2016
-430
-420
-410
2017
-440
-430
-420
2018
-450
-440
-430
2019
-450
-440
-430
2020
-450
-440
-430
Provenuvirkninger af indgåede aftaler og gennemført lovgivning skønnes under en række
forudsætninger, herunder om den forventede udvikling i afgiftsgrundlag, priser, BNP mv.
Efterfølgende vil disse forudsætninger typisk blive ændret i takt med den almindelige
konjunkturudvikling, ændret adfærd mv. Grundlaget for provenuberegningerne vil fx
blive påvirket af forslaget selv og andre forhold, der ikke nødvendigvis kan isoleres efter-
følgende. Således kan genberegninger af provenuvirkninger normalt ikke foretages me-
ningsfuldt.
Ud fra de forudsætninger om grundlag mv., der var lagt til grund for beregningerne i
lovforslaget, kan provenuvirkningerne imidlertid opgøres for perioden 2017-2025 i de
efterspurgte prisniveauer. Nedenfor fremgår provenuvirkningerne af lovforslaget omreg-
net til løbende priser (nominelt) og i 2017-niveau for perioden 2017-2025,
jf. tabel 2 og tabel
3.
Det bemærkes, at den opsparede virksomhedsskat på opsparet virksomhedsoverskud som
følge af satsnedsættelsen vil blive modsvaret af en tilsvarende højere skat, når opsparin-
gen hæves og tages ud af ordningen. Dermed er den samlede beskatning uændret. Det
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse, jf. svar på spm. 530-539 (2015-16), til skatteministeren
1747564_0003.png
varige merprovenu består derfor i et rentetab som følge af den øgede skatteudskydelse fra
opsparingstidspunktet til hævetidspunktet. Ved beregningen af den varige virkning er det
antaget som i lovforslaget, at der i gennemsnit går 10 år fra opsparingstidspunktet til hæ-
vetidspunktet.
Tabel 2. Provenuvirkning af en nedsættelse af virksomhedsskatten (opgjort i løbende priser)
Mio. kr. (løbende
priser)
Umiddelbar prove-
nuvirkning
Provenuvirkning
efter automatisk
tilbageløb
Provenuvirkning
efter tilbageløb og
adfærd
1)
Varig
virk-
ning
1)
-65
-55
-45
2017
-480
-470
-460
2018
-505
-495
-485
2019
-520
-510
-500
2020
-535
-525
-515
2021
-555
-540
-530
2022
-570
-555
-545
2023
-420
-405
-390
2024
-240
-230
-215
2025
-40
-30
-15
Den varige virkning er opgjort i 2017-niveau.
Kilde: Skatteministeriets beregninger vedr. L 218 (folketingsåret 2012-13).
Tabel 3. Provenuvirkning af en nedsættelse af virksomhedsskatten (opgjort i 2017-niveau)
Mio. kr. (2017-
niveau)
Umiddelbar prove-
nuvirkning
Provenuvirkning
efter automatisk
tilbageløb
Provenuvirkning
efter tilbageløb og
adfærd
Varig
virk-
ning
-65
-55
-45
2017
-480
-470
-460
2018
-490
-480
-470
2019
-490
-480
-470
2020
-490
-480
-470
2021
-490
-480
-470
2022
-490
-480
-470
2023
-350
-340
-330
2024
-195
-185
-175
2025
-35
-20
-10
Anm.: Ved omregning til 2017-niveau er anvendt samme forudsætninger om pris- og vækstudvikling som i lovforslaget.
Kilde: Skatteministeriets beregninger vedr. L 218 (folketingsåret 2012-13).
Side 3 af 3