Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1747561_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 536
Offentligt
15. september 2016
J.nr. 16-0820137
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 536 af 24. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse, jf. svar på spm. 530-539 (2015-16), til skatteministeren
1747561_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere provenuskønnet i svar på SAU (folketingsåret 2014-15, 1.
samling) alm. del
spørgsmål 326. Ministeren bedes i sit svar samtidig oplyse provenuet
(nominelt og 17-pl) i hvert af årene 2017-2025.
Svar
I svaret på spørgsmål 326 (folketingsåret 2014-15, 1. samling) blev der skønnet over de
provenumæssige og fordelingsmæssige konsekvenser af at ophæve fradragsretten for AM-
bidraget i grundlaget for topskat, således at der alene gives fradrag i grundlagene for de
proportionale skatter, dvs. kommune- og kirkeskat, sundhedsbidrag samt bundskat.
Det skønnes, at der i 2017 vil blive opkrævet ca. 95 mia. kr. i arbejdsmarkedsbidrag. Heraf
skønnes omtrent 10 mia. kr. at udgøres af bidrag af indskud på arbejdsgiveradministrere-
de pensionsordninger.
En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget i grundlaget for topskatten skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 5,0 mia. kr. i 2017 og ca. 4,5 mia. kr. i 2023
(2017-niveau),
jf. tabel 1.
Den gradvise reduktion af provenuet efter 2017 kan alt overve-
jende henføres til forhøjelsen af topskattegrænsen i perioden.
En afskaffelse af fradragsretten for AM-bidraget i topskatten skønnes at have negative
effekter på arbejdsudbuddet. Den negative adfærdsvirkning afspejler først og fremmest,
at topskattegrænsen med ændringen nås ved en lavere arbejdsindkomst på ca. 499.700 kr.
mod ca. 543.200 kr. ved gældende regler (2023-regler i 2017-niveau), hvorved flere perso-
ner bliver omfattet af topskatten. Samtidig får eksisterende topskatteydere en forhøjelse af
marginalskatten på 1,2 pct.-point.
1
Det skønnes, at arbejdsudbuddet vil blive reduceret med ca. 4.500 personer, svarende til
et mindreprovenu på ca. 1,4 mia. kr. Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes
således at udgøre ca. 2,0 mia. kr. målt i varig virkning (2017-niveau).
Det bemærkes, at der er sket en nedjustering af arbejdsudbudsvirkningen i forhold til
svaret på spørgsmål 326. I svaret på spørgsmål 326 blev selvfinansieringsgraden skønnet
til ca. 50 pct. baseret på beregninger på Skatteministeriets StØV-model. I ovenstående
beregninger er selvfinansieringsgraden skønnet til ca. 40 pct. baseret på beregninger på
lovmodellen.
1
Bidraget til marginalskatten fra topskatten efter arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct. er (100
8)/100*15 pct.= 13,8 pct. Hvis
der ikke gives fradrag for arbejdsmarkedsbidrag, vil bidraget til marginalskatten fra topskatten blive 15 pct. Der er her set
bort fra eventuelt nedslag i topskatten som følge af det skrå skatteloft.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse, jf. svar på spm. 530-539 (2015-16), til skatteministeren
1747561_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af fradragsretten for AM-bidrag i tops-
kattegrundlaget
Årets niveau
Mia. kr.
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
1: Adfærdseffekter er beregnet på lovmodellen.
Kilde: Lovmodelberegninger på 2014-data fremskrevet til 2017 i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, august 2016.
2017-niveau
Efter
tilbageløb
og adfærd
2,2
2,2
2,3
2,3
2,4
2,5
2,6
2,6
2,7
Umiddelbar
virkning
5,0
4,8
4,7
4,6
4,5
4,5
4,5
4,5
4,5
Efter
tilbageløb
3,8
3,6
3,6
3,5
3,4
3,4
3,4
3,4
3,4
Efter
tilbageløb
og adfærd
2,2
2,2
2,1
2,1
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
Umiddelbar
virkning
5,0
5,0
5,1
5,2
5,3
5,5
5,7
5,9
6,1
Efter
tilbageløb
3,8
3,8
3,9
3,9
4,0
4,2
4,3
4,4
4,6
Der er alene indregnet en ophævelse af fradragsret for AM-bidrag, der direkte vedrører
personers disponible indkomst, dvs. skønnet er eksklusiv virkningen af AM-bidrag på
indskud på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.
2
2
Dermed vil der opstå en mindre asymmetri i marginalskatten for en topskatteyder, hvor der vil være uændret skat på den
del af en ekstra arbejdsindkomst, som indbetales på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning (inkl. beskatningen på
udbetalingstidspunktet), men højere skat på den del, som ikke indbetales på en sådan ordning. Omvendt vil en tilsvarende
ophævelse af fradragsretten for AM-bidrag på indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger medføre, at
det grundlæggende princip om bortseelsesret ved indkomstopgørelsen for sådanne indbetalinger skal ændres, således at det
AM-bidrag, som pensionsinstitutterne indeholder af indbetalingerne, medregnes i grundlaget for topskat. De administrative
konsekvenser herved vil formentlig være betydelige.
Side 3 af 3