Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1716801_0001.png
30. januar 2017
J.nr. 17-0006291
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 155 af 2. januar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om, størrelsen af det provenutab, som staten havde af rentefradraget i årene 2000, 2005, 2010 og 2015, til skatteministeren
1716801_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse størrelsen af det provenutab, som staten havde af rentefradraget i
2000, 2005, 2010 og 2015. I svaret bedes ministeren oplyse fordelingen af provenutabet
på indkomstdeciler.
Svar
Skattefradraget for negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget) skal ses i sammenhæng
med den øvrige beskatning af personers kapitalafkast. Det gælder beskatningen af positiv
nettokapitalindkomst, aktieindkomst samt pensionsafkastskatten og ejendomsværdiskat-
ten. En isoleret nedsættelse af skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst vil bl.a. med-
føre en øget asymmetri i kapitalindkomstbeskatningen.
En eventuel afskaffelse af rentefradraget vil således i praksis stille krav om betydelige
nedsættelser af skatten på aktieindkomst og positiv kapitalindkomst samt en afskaffelse af
henholdsvis ejendomsværdiskatten og pensionsafkastskatten, hvis betydelige forvridnin-
ger af de forskellige opsparingsformer skal undgås.
Negativ nettokapitalindkomst indgår i opgørelsen af den skattepligtige indkomst. For
årene 2000-2006 medførte det, at der var fradrag for renteudgifter i kommuneskat, kirke-
skat og amtskommunal skat.
1
Fra og med 2007 har der været fradrag i kommuneskat,
kirkeskat og sundhedsbidrag. I fx 2000 var skatteværdien af rentefradraget 36,3 pct.,
jf.
tabel 1.
Fra 2012 til 2019 reduceres skatteværdien af rentefradraget med 1 pct.-point pr. år, i takt
med at sundhedsbidraget udfases. Reduktionen omfatter dog kun negativ nettokapital-
indkomst over 50.000 kr. for ugifte og 100.000 kr. for ægtepar. Beløbsgrænsen på
50.000/100.000 kr. reguleres ikke. For negativ nettokapitalindkomst under disse beløbs-
grænser fastholdes skatteværdien på et niveau, der svarer til kommune- og kirkeskatten
plus 8 pct.-point.
Tabel 1. Skatteværdi af negativ nettokapitalindkomst
2000
Grænsebeløb (kr./årets niveau)
Skatteværdi (pct.)
Skatteværdi under grænse (pct.)
Skatteværdi over grænse (pct.)
Anm: Procentsatserne er for en gennemsnitskommune ekskl. kirkeskat
2005
2010
2015
50.000
36,3
33,3
33,6
32,9
28,9
Det skønnes, at fradraget for negativ nettokapitalindkomst medførte et umiddelbart min-
dreprovenu i 2000 på ca. 35,1 mia. kr. (2017-niveau), svarende til 4,2 pct. af den disponib-
le indkomst. Heraf kan ca. 1,7 mia. kr., svarende til 4,5 pct. af den disponible indkomst,
1
I 2000 indgik negativ nettokapitalindkomst endvidere med halv virkning i grundlaget for bundskatten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om, størrelsen af det provenutab, som staten havde af rentefradraget i årene 2000, 2005, 2010 og 2015, til skatteministeren
1716801_0003.png
henføres til første indkomstdecil, og ca. 5,3 mia. kr., svarende til 3,1 pct., henføres til
tiende decil,
jf. tabel 2,
der viser den tilsvarende fordeling for 2005, 2010 og 2015.
Tabel 2. Fordeling på indkomstdeciler af mindreprovenuet som følge af negativ nettokapitalindkomst
Decil
2000
Pct. af
disponibel
indkomst
4,5
2,8
3,6
4,5
4,9
4,9
4,9
4,7
4,3
3,1
4,2
2005
Pct. af
disponibel
indkomst
2,3
2,0
2,3
3,0
3,3
3,4
3,3
3,3
3,0
2,3
2,9
2010
Pct. af
disponibel
indkomst
3,9
2,2
2,4
3,0
3,3
3,5
3,4
3,3
3,1
2,4
3,0
2015
Pct. af
disponibel
indkomst
1,5
1,5
1,5
1,9
2,2
2,3
2,2
2,2
1,9
1,4
1,9
Mia. kr.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
I alt
1,7
1,5
2,1
2,9
3,4
3,9
4,3
4,7
5,0
5,3
35,1
Mia. kr.
0,8
1,1
1,4
2,0
2,4
2,8
3,1
3,4
3,6
4,1
24,7
Mia. kr.
1,3
1,3
1,6
2,2
2,7
3,1
3,5
3,8
4,1
5,0
28,5
Mia. kr.
0,6
0,9
1,1
1,5
1,9
2,1
2,4
2,6
2,8
3,2
18,9
Anm.: Beløb er anført i 2017-niveau
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af data fra de respektive år. Beregningerne for 2015 er dog foretaget på 2014-
data fremskrevet med forudsætningerne i
Økonomiske Redegørelse,
august 2016
Side 3 af 3