Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1897958_0001.png
22. maj 2018
J.nr. 2017-59
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 151 af 21. december 2016 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om at redegøre for de seneste fem års udvikling i salget til danske kunder via udenlandske netbutikker, til skatteministeren
1897958_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de seneste fem års udvikling i salget til danske kunder via
udenlandske netbutikker?
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
SKAT og Skatteministeriet har desværre ikke selv tal, der belyser udviklingen i salget til
danske kunder via udenlandske netbutikker. I stedet anvendes opgørelser fra henholdsvis
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) og Dansk Erhverv.
Danskernes handel på internettet skønnes med afsæt i opgørelserne fra FDIH og Dansk
Erhverv at være steget de seneste år
både i danske og særligt i udenlandske internetbu-
tikker,
jf. tabel 1
1
.
Tabel 1. Danskernes internethandel i Danmark og udlandet, 2011-17
Mia. kr.
FDIH's opgørelse
Danmark
Udlandet
I alt
Udlandets andel, pct.
Dansk Erhvervs opgørelse
Danmark
Udlandet
I alt
Udlandets andel, pct.
Kilde: FDIH og Dansk Erhverv.
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
37
9
46
20
42
13
55
24
45
17
62
27
50
24
74
32
60
27
87
31
68
32
101
32
77
37
115
33
44
11
54
20
-
-
-
55
14
69
20
60
20
80
25
68
23
90
26
76
35
111
32
82
41
123
33
Tabel 1 viser, at andelen af danskernes internethandel foretaget i udenlandske netbutikker
er steget ifølge FDIH og Dansk Erhverv. De udenlandske internetbutikkers andel af den
samlede internethandel skønnes således at være steget fra en femtedel i 2011 til omkring
en tredjedel i de seneste år.
I forhold til danskernes handel i udenlandske internetbutikker gælder, at der i langt fra alle
tilfælde skal betales dansk moms. Det skyldes bl.a., at der for mange ydelser/services, fx
køb af hotelophold og undervisningsydelser, ikke skal betales moms i forbrugerens land.
Elektroniske ydelser er dog fra 2015 forbrugslandbeskattet, dvs. at der betales dansk
moms af danskernes køb af elektroniske ydelser i udenlandske internetbutikker. I Dansk
Erhvervs e-analyse for 2017 skønnes det, at ca. to tredjedele af danskernes handel i uden-
landske internetbutikker vedrører ydelser/services.
1
Opgørelserne af danskernes handel i udenlandske internetbutikker er behæftet med usikkerhed. Eksempelvis vurderer
Dansk Erhverv danskernes handel i udenlandske internetbutikker til at være ca. 10 pct.
højere end i FDIH’s opgørelse.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om at redegøre for de seneste fem års udvikling i salget til danske kunder via udenlandske netbutikker, til skatteministeren
1897958_0003.png
Jeg anerkender, at der er en særlig udfordring i forhold til kontrollen af udenlandske net-
butikker, der sælger til danske forbrugere. Udfordringen opstår bl.a. fordi dem, der skal
kontrolleres, er registreret og har hjemme i udlandet, hvor det er sværere for SKAT at
kontrollere dem.
Der er både i EU og på nationalt plan fokus på indsatsen på området. Den 5. december
2017 blev der vedtaget nye momsregler for grænseoverskridende salg af varer og ydelser
til forbrugere i EU. Reglerne har til formål at sikre mere robuste regler for momsopkræv-
ningen, når forbrugere køber varer i andre lande. Nationalt har SKAT igangsat kontrol-
projekter på momsområdet. Kontrol af internetvirksomheder
herunder udenlandske
netbutikker med salg til danske kunder
indgår i SKATs almindelige prioritering.
SKAT har yderligere de seneste år også haft øget fokus på danske forbrugeres køb
af punktafgiftspligtige varer via udenlandske netbutikker. SKAT overvåger bl.a. løbende
udenlandske hjemmesider, der sælger punktafgiftspligtige varer, for at kontrollere om
virksomhederne er registreret hos SKAT og afregner afgift.
SKAT har endvidere anmodet de tyske myndigheder om at få udleveret oplysninger om
danske forbrugeres køb af punktafgiftspligtige varer via udenlandske netbutikker. Det
skyldes, at SKAT har identificeret nogle udenlandske netbutikker, som sælger afgiftsplig-
tige varer til danske forbrugere. Oplysningerne fra de tyske myndigheder skal bruges til at
opgøre evt. krav over for de tyske netbutikker.
I forlængelse af ovenstående kan jeg oplyse, at de tyske myndigheder i første omgang
afviste SKATs anmodning. Jeg tog derfor kontakt til den tyske finansminister for at bede
de tyske myndigheder genoverveje SKATs anmodning om at få udleveret oplysninger-
ne. De tyske myndigheder har herefter skrevet til både Skatteministeriet og SKAT og
bekræftet, at de ville genoverveje anmodningen.
Med henblik på at fremskynde denne proces blev der i sommeren 2017 afholdt møde
med repræsentanter fra Udenrigsministeriet og det tyske finansministerium. De tyske
myndigheder har i den forbindelse bekræftet, at de gerne vil bistå de danske myndigheder
inden for rammerne af OECD-aftalen. Skatteministeriet har korresponderet med de tyske
myndigheder, og på den baggrund har de danske myndigheder på ny i marts 2018 anmo-
det de tyske myndigheder om at få udleveret en række oplysninger med henblik på af-
giftskontrol. I april 2018 modtog de danske myndigheder svar på denne anmodning dog
uden, at de adspurgte oplysninger blev fremsendt. De danske myndigheder har derfor
omformuleret anmodningen og genfremsendt den til de tyske myndigheder. På nuværen-
de tidspunkt afventer de danske myndigheder svar på disse anmodninger.
Endeligt kan jeg oplyse, at jeg inden længe vil sende et brev til den nye tyske finansmini-
ster, hvori jeg bl.a. gør ministeren opmærksom på udfordringerne med at få udleveret
oplysninger med henblik på, at Skatteforvaltningen kan udøve afgiftskontrol. Jeg opfor-
drer samtidig den tyske finansminister til at gå ind i sagen.
Side 3 af 3