Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1901133_0001.png
25. maj 2018
J.nr. 2017-59
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 150 af 21. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvorfor SKAT ikke har anvendt sin hjemmel til indhentning af oplysninger til brug for momskontrol af salg til danskere fra udenlandske netbutikker, til skatteministeren
1901133_0002.png
Spørgsmål
Under henvisning til lovforslag nr. L 56 fra folketingsåret 2015-16 bedes ministeren rede-
gøre for, hvorfor SKAT ikke har anvendt sin hjemmel til indhentning af oplysninger til
brug for momskontrol af salg til danskere fra udenlandske netbutikker?
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Kontrol af udenlandske netbutikker, der sælger til danske forbrugere, udgør en særlig ud-
fordring. Jeg ønsker derfor som skatteminister, at SKAT fuldt ud udnytter de muligheder
og værktøjer til brug for kontrollen, de har til rådighed. Det gælder naturligvis også mulig-
heden for at pålægge udbydere af betalingstjenester at levere betalingsoplysninger, som
SKAT fik med vedtagelsen af momslovens § 75, stk. 5.
Jeg kan endvidere henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Momslovens
§ 75, stk. 5, der trådte i kraft den 1. januar 2016, blev vedtaget den 21. de-
cember 2015. Hjemlen giver SKAT mulighed for med Skatterådets tilladelse at pålægge
udbydere af betalingstjenester at levere betalingsoplysninger til brug for kontrol af:
1) varer, der sælges ved fjernsalg, og
2) elektronisk leverede ydelser solgt til ikke-afgiftspligtige personer.
Hjemlen kan anvendes, hvis det har væsentlig betydning for kontrol af afgiftsgrundlaget
at indhente de anførte oplysninger.
Den nye hjemmel indgår som et af de redskaber, som SKAT kan bruge for at sikre kor-
rekt momsafregning til Danmark. En tilladelse fra Skatterådet vil pålægge udbyderne af
betalingstjenester byrder, fordi de skal levere betalingsoplysninger til SKAT. Så inden
dette skridt tages i brug, skal SKAT vurdere, om sagerne kan oplyses på anden måde, fx
ved at indhente oplysninger via udenlandske skattemyndigheder. Af bemærkningerne til
lovforslag L 56 fremgår det således, at hjemlen kun vil blive anvendt i begrænset omfang.
Kontrol med internethandel indgår i SKATs almindelige prioritering, hvor fokusområ-
derne varierer fra år til år. SKAT har løbende kontrolleret forskellige emner inden for in-
ternethandel, herunder udenlandske internetvirksomheders momsafregning til Danmark.
Indtil videre er denne kontrol sket ved brug af andre kontrolhjemler og -metoder.
SKAT valgte ikke at omprioritere kontrolplanen for 2016, da de foreløbige kontrolresul-
tater viste, at flere af de store spillere på området var registrerede og angav moms til Dan-
mark. SKAT valgte dog at prioritere brugen af den nye hjemmel ind i 2017-planen, hvor-
ved man både kan udnytte viden fra afrapporteringen af kontrolprojekter på området
(2014-2017) og bede om tilladelse til at hente betalingsdata for perioden 1. januar 2016 til
31. august 2017. De indhentede data kan dermed også bruges til at vurdere den fremad-
rettede regelefterlevelse efter hjemmeludvidelsen på et stort og voksende område. Kon-
stateres kontrolrelevante virksomheder, kan virksomhederne kontrolleres for tidligere år.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvorfor SKAT ikke har anvendt sin hjemmel til indhentning af oplysninger til brug for momskontrol af salg til danskere fra udenlandske netbutikker, til skatteministeren
1901133_0003.png
Derfor har SKAT i maj og september 2017 anmodet Skatterådet om tilladelse til pålæg ef-
ter momslovens § 75, stk. 5 samt fået disse tilladelser. SKAT vil orientere Skatterådet om
status på forløbet med at indhente betalingsoplysningerne og de foreløbige resultater af
momskontrollen i 2. kvartal 2018. Herudover har Skatterådet bedt om at blive orienteret,
når kontrollerne er gået i gang.”
Jeg vil yderligere bede SKAT om, at der sendes en fortrolig orientering til Folketingets
Skatteudvalg når Skatterådet orienteres.
Side 3 af 3