Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1705877_0001.png
20. december 2016
J.nr. 16-1834180
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 126 af 9. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/12-16 fra SKAD – Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark om reparationsgrænsen, til skatteministeren
1705877_0002.png
Spørgsmål 126
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. december 2016 fra SKAD – Autoskade-
og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark om reparationsgrænsen, jf. SAU alm. del - bilag
62.
Svar
Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen (SKAD) er en brancheorganisation for op-
bygning af køretøjer og reparation af autoskader. Organisationen anfører, at nedsættelsen
af reparationsgrænsen til 55/65 pct. har været en stor udfordring.
SKAD anfører, at nedsættelserne af registreringsafgiften har medført voldsomt faldende
markedspriser, og at udgangspunktet for beregning af de 55/65 pct. har ændret sig, så
bilerne hurtigere når grænsen for reparationer, der er så omfattende, at genopbygningen
ikke kan ske uden registreringsafgift. Hertil kommer ifølge SKAD, at stigninger i om-
kostninger, lønninger og reservedelspriser har trukket i samme retning.
I forlængelse heraf skitserer SKAD et eksempel med en bil med en markedspris på 95.000
kr., der før nedsættelserne i registreringsafgiften blev skadet for 49.875 kr. inkl. moms –
eller for 52,5 pct., hvilket i praksis betyder, at bilen kan genopbygges, uden at der skal
betales registreringsafgift. Bilens markedspris vil ifølge SKAD være faldet til 85.000 kr.
som følge af, at registreringsafgiftens højeste sats er nedsat fra 180 pct. til 150 pct. Dette
bringer skadens andel af bilens markedspris op på 58,7 pct. Bilen vil fortsat kunne gen-
opbygges, uden at der skal betales registreringsafgift, men forsikringstageren vil typisk
tage imod tilbuddet om kontant erstatning.
Med den foreslåede forhøjelse af grænsen for betaling af registreringsafgift med den høje
sats på 150 pct. (skalaknækket) forventer SKAD, at bilens markedspris vil falde med yder-
ligere 10.000 kr. til 75.000 kr. Dette bringer skadens andel af bilens markedspris op på
66,5 pct., hvilket i praksis betyder, at bilen ikke kan genopbygges uden, at der skal betales
registreringsafgift.
Det er SKAD´s opfattelse, at for såvel de tilfælde, hvor bilerne kan genopbygges uden, at
der skal betales registreringsafgift, og hvor forsikringstageren har taget imod tilbuddet om
kontant erstatning, som de tilfælde hvor bilerne ikke kan genopbygges uden, at der skal
betales registreringsafgift, vil bilerne i vidt omfang blive genopbygget billigt i udlandet, og
senere registreret her i landet. Herved reduceres salget af nye biler, eller bilerne bliver
eksporteret med godtgørelse af registreringsafgift, hvilket også medfører et mindreprove-
nu fra registreringsafgiften.
SKAD anfører videre, at tendenserne i Tyskland og Østrig viser, at der med tiden vil
komme til at mangle værkstedskapacitet her i landet, fordi reparationer oftere udføres i
lande, hvor dette kan gøres billigere.
SKAD anfører afslutningsvist, at en teknisk afgiftsmodel vil fjerne mange problemer med
den værdibaserede afgift, herunder at reparationsgrænsen vil kunne fjernes.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/12-16 fra SKAD – Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark om reparationsgrænsen, til skatteministeren
1705877_0003.png
Kommentar:
Det kan bekræftes, at nedsættelser af registreringsafgiften i visse tilfælde kan have den
virkning, at en bil ikke vil kunne genopbygges uden fornyet afgiftsberigtigelse, fordi han-
delsprisen er faldet som følge af den lavere registreringsafgift. Der er tale om en marginal
effekt, og de eksempler, som SKAD har opstillet, er derfor ikke realistiske.
Nedsættelsen af registreringsafgiften ved årsskiftet 2015/2016 medførte et beregnings-
mæssigt gennemsnitligt prisfald på i størrelsesordenen 4 pct. I praksis har prisfaldet været
lavere. Da det overvejende er prisen på nye biler, der er bestemmende for prisdannelsen
for brugte biler, er et prisfald fra 95.000 kr. til 85.000 kr. eller 11 - 12 pct. ikke tænkeligt.
Hvis der dertil er tale om en nyere bil, hvor registreringsafgiftens høje sats er nærmest
uden betydning for en bil til 95.000 kr., vil markedsprisen næppe være blevet påvirket
nævneværdigt.
Den foreslåede nedsættelse af registreringsafgiften ved årsskiftet 2016/2017 vil medføre
et beregningsmæssigt prisfald på i gennemsnit 2�½ pct. I eksemplet antager SKAD, at
dette vil medføre et fald markedsprisen med yderligere 10.000 kr. eller yderligere godt 12
pct. Også dette eksempel tager således udgangspunkt i et ikke tænkeligt prisfald.
Videre skal det bemærkes, at muligheden for helt eller delvist at få foretaget genopbyg-
ningen af en færdselsskadet bil i udlandet gælder alle størrelser af skader og uafhængigt af,
om bilerne kan eller ikke kan genopbygges afgiftsfrit. I den forbindelse kan det tilføjes, at
for biler, der kan opbygges afgiftsfrit, skal forsikringsselskabets taksator efter reglerne
besigtige, om reparationen er udført i overensstemmelse med skadesopgørelsen.
Endeligt bemærkes, at SKAD´s forslag om at erstatte registreringsafgiftens værdielement
med en teknisk afgift ikke fjerner behovet for regler om afgift af færdselsskadede biler.
Uanset hvilke parametre, der indgår i beregningen af registreringsafgiften, vil der være et
behov for regler, der begrænser omfanget af genopbygning af biler, der kan købes uden
afgift for et lavere beløb end omkostningen til genopbygning.
Side 3 af 3