Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1705172_0001.png
19. december 2016
J.nr. 16-1795883
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 115 af 1. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad regeringen og myndighederne gør for at sikre, at de omfattende reguleringer af virksomheders indkomst, moms etc., der har fulgt i forbindelse med den fælles myndighedsindsats mod social dumping, bliver omsat til provenu, jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål 587, til skatteministeren
1705172_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad regeringen og myndighederne gør for at sikre, at de omfat-
tende reguleringer af virksomheders indkomst, moms etc., der har fulgt i forbindelse med
den fælles myndighedsindsats mod social dumping, bliver omsat til provenu, jf. svar på
SAU alm. del – spørgsmål 587 (folketingsåret 2015-16). Herunder bedes ministeren op-
lyse, hvorvidt regeringen planlægger initiativer, der skal sikre, at reguleringer i højere grad
end i dag bliver omsat til provenu for staten.
Svar
Reguleringerne, der er angivet i SAU alm. del – spørgsmål 587 (folketingsåret 2015-16),
udgør ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejdsudlejeskat eller
indeholdte skattebeløb samt ændringer af en lønmodtagers indkomst eller fradrag, der er
truffet afgørelse om som følge af den fælles myndighedsindsats mod social dumping.
Provenuet af indsatsen er lavere end reguleringsbeløbet, hvilket bl.a. skyldes, at regulerin-
ger både kan være forhøjelser og nedsættelser. I fald der er tale om nedsættelser, skal disse
fratrækkes forhøjelserne for at få de samlede bruttoreguleringer.
Dernæst skyldes det, at en del af reguleringerne måles på indkomst (skattebasen) og der-
for skal omregnes til skatteværdi. Den samlede skyldige skattebetaling af reguleringerne
på indkomsten kan således skønnes at udgøre 40 pct. af reguleringerne. Der vil fore-
komme forskellige skatteprocenter på de konkrete sager, ligesom en del af reguleringerne
vil være tilknyttet selskaber, hvorfor 40 pct. udgør et skønnet gennemsnit.
Såfremt kravene ikke betales rettidigt, kan de i princippet inddrives med sædvanlige dan-
ske inddrivelsesskridt. Det betyder, at SKAT kan udsende påkrav og rykker på betaling,
ligesom der kan foretages udlæg, hvis virksomheden antræffes i Danmark med udlægseg-
nede aktiver. Det kan fx være i form af kontanter eller i et køretøj.
Da der i et vist omfang er tale om, at restancerne vedrører udlændinge, der ikke opholder
sig permanent i Danmark, kan restancerne være vanskelige at inddrive. SKAT kan dog
anmode om bistand til inddrivelsen hos de kompetente myndigheder i virksomhedens
hjemland, i det omfang der foreligger gensidige inddrivelsesaftaler eller konventioner mv.,
som muliggør dette. Endvidere kan der være tale om lovlige konkurser, hvilket ligeledes
vanskeliggør inddrivelsen.
Endelig bemærkes det, at inddrivelsesaktiviteterne i den aktuelle situation er nedsatte som
følge af suspenderingen af den automatiske inddrivelse via inddrivelsessystemet
EFI/DMI og genopretningen af området. Der er med aftalen om investeringsplanen for
SKAT afsat et historisk beløb til en styrkelse af det danske skattevæsen, herunder bl.a. til
at fortsætte udviklingen af et nyt it-inddrivelsessystem og den manuelt baserede inddri-
velse. Udviklingen af et nyt it-inddrivelsessystem er påbegyndt og vil blive idriftsat trinvis
med start primo 2017. Det forventes, at et nyt permanent inddrivelsessystem med fuldt
udviklet funktionalitet kan tages i brug i 2019.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad regeringen og myndighederne gør for at sikre, at de omfattende reguleringer af virksomheders indkomst, moms etc., der har fulgt i forbindelse med den fælles myndighedsindsats mod social dumping, bliver omsat til provenu, jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål 587, til skatteministeren
1705172_0003.png
Derudover er der blandt aftalepartierne, V, S, DF, LA, R og K, enighed om nødvendighe-
den af at gennemføre en række tiltag, der forenkler inddrivelseslovgivningen. Disse initia-
tiver og investeringer vil generelt bidrage til at forbedre inddrivelsesprocesserne og der-
med også mulighederne for at inddrive den del af reguleringerne, der rent faktisk er skyl-
dig skattebetaling.
Side 3 af 3