Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1699060_0001.png
8. december 2016
J.nr. 16-1736172
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 111 af 22. november 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om at oplyse, hvor meget det angivne merprovenu vil blive reduceret, til skatteministeren
1699060_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svaret på SAU alm del – spørgsmål 722 (folketingsåret 2015-16), at: ”En
symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing indebærer, at en ophævelse af
fradrag- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget modsvares af, at
de efterfølgende udbetalinger udgår af indkomstgrundlaget for topskatten. Det vil i givet
fald reducere merprovenuet i forhold til det anførte merprovenu i tabel 1.” Vil ministeren
oplyse, hvor meget det angivne merprovenu vil blive reduceret?
Svar
I spørgsmål 722 spørges der til de provenumæssige konsekvenser, såfremt indbetalinger
til ratepensioner og livrenter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten. Det fremgår
af svaret, at det skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 6,8 mia. kr. (2022-
regler i 2017-niveau) og et merprovenu efter tilbageløb på ca. 5,2 mia. kr.
De umiddelbare provenumæssige konsekvenser, hvis udbetalinger på pensionsordninger
med løbende udbetalinger udgår af topskattegrundlaget, skønnes til et mindreprovenu på
ca. 0,9 mia. kr. (2022-regler i 2017-niveau),
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb skønnes et mindre-
provenu på ca. 0,7 mia. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at undtage udbetalinger af livrenter og ratepensioner fra
topskattegrundlaget (2022-regler)
Mio. kr. (2017-niveau)
Topskat
Børnecheck og grøn check
Umiddelbart provenu i alt
Provenu efter tilbageløb
Kilde: Egne beregninger med lovmodellen
-830
-80
-910
-680
De provenumæssige konsekvenser er skønnet ud fra det nuværende niveau for pensions-
udbetalinger og vil blive forøget fremover som følge af, at pensionsformuen opbygges
yderligere.
Hvis både indbetalinger på og udbetalinger fra ratepensioner og livrenter undtages fra
topskattegrundlaget, som der lægges op til i spørgsmålet, vil det i fravær af en meget lang
overgangsordning medføre, at den eksisterende pensionsformue på udbetalingstidspunk-
tet fritages for topskat, selv om der har været fradrag på indbetalingstidspunktet.
Derudover bemærkes, at en undtagelse, der alene omfatter ratepensioner og livrenter, vil
medføre en forskel i skattebehandlingen i forhold til fx udbetaling af tjenestemandspensi-
on, der fortsat vil indgå i topskattegrundlaget.
Side 2 af 2