Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1699064_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 722
Offentligt
14. oktober 2016
J.nr. 16-1462396
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes foreløbigt svar på spørgsmål nr. 722 af 30. september 2016 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om at oplyse fordelingen af provenuvirkningen på indkomstdeciler, til skatteministeren
1699064_0002.png
Spørgsmål 722
Ministeren bedes redegøre for, hvad statens merprovenu ville være, såfremt indbetalinger
til ratepensioner og livrenter ikke længere er fradragsberettiget i topskatten. Ministeren
bedes opgøre dette i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og før adfærd og efter adfærd.
Svar
Beregningsgrundlaget for topskatten er den personlige indkomst med tillæg af positiv
nettokapitalindkomst over en progressionsgrænse på 42.800 kr. (2017). Ved opgørelsen af
den personlige indkomst er der bl.a. foretaget fradrag for arbejdsmarkedsbidrag, driftsud-
gifter for selvstændigt erhvervsdrivende og indbetalinger til pensionsopsparing
1
. Topskat-
ten beregnes af den del af grundlaget, der overstiger et bundfradrag på 479.600 kr. (2017).
Et evt. uudnyttet bundfradrag i topskattegrundlaget kan ikke overføres til en ægtefælle.
En ophævelse af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu fra topskat, børnecheck og
grøn check på ca. 6,8 mia. kr. og ca. 5,2 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at ophæve fradrags- og bortseelsesretten for pensions-
indbetalinger i topskattegrundlaget
Mio. kr. (2017-niveau, 2022-regler)
Merprovenu topskat
Merprovenu børnecheck og grøn check
Umiddelbart merprovenu i alt
Merprovenu efter tilbageløb
Ikke-topskatteydere Topskatteydere
1.140
300
1.440
1.080
5.340
50
5.390
4.070
I alt
6.470
350
6.820
5.150
Anm.: Lovmodelberegning på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Bundfradraget i topskatten i 2022 skønnes at udgø-
re 499.700 kr. i 2017-nivau. Børnecheck og grøn check aftrappes på baggrund af topskattegrundlaget.
En symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing indebærer, at en ophævelse
af fradrag- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget modsvares
af, at de efterfølgende udbetalinger udgår af indkomstgrundlaget for topskatten. Det vil i
givet fald reducere merprovenuet i forhold til det anførte merprovenu i tabel 1.
En ophævelse af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i topskattegrundla-
get vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsordninger, da ophæ-
velsen markant vil reducere den privatøkonomiske tilskyndelse til pensionsopsparing. De
lavere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil delvist blive
modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og delvist blive
modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing. Der foreligger ikke umid-
delbart et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til brug for at fastsætte skøn for de nævnte op-
sparing- og porteføljevirkninger. I de anførte provenuskøn er derfor ikke indregnet pro-
venu efter adfærd.
1
For de arbejdsgiveradministrerede indbetalinger er der bortseelsesret..
Side 2 af 2