Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1705883_0001.png
Virksomhedernes besparelse ved
afskaffelse af PSO-afgiften fordelt
på kommuner og regioner
Erhvervs- og vækstpolitisk analyse
December 2016
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0002.png
VIRKSOMHEDERNES BESPARELSE VED AFSKAFFELSE AF
PSO-AFGIFTEN FORDELT PÅ KOMMUNER OG REGIONER
De danske virksomheder betaler – ved siden af energiafgifter mv. – en PSO-
afgift (Public Service Obligation) på elforbrug, der blandt andet er med til at
finansiere vedvarende energiproduktion. Ligesom andre skatter og afgifter på-
virker PSO-afgiften virksomhedernes omkostningsniveau og derigennem kon-
kurrenceevnen.
PSO-afgiften afskaffes gradvist fra og med 2017 og PSO-udgifterne flyttes over
på finansloven,
jf. Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. november 2016.
Afskaffelsen af PSO-afgiften vil reducere virksomhedernes udgifter til elektrici-
tet og vil forbedre erhvervslivets, herunder særligt internationalt konkurrence-
udsatte virksomheders, konkurrencevilkår gennem lavere elpriser. Lavere pro-
duktionsomkostninger i Danmark vil også bidrage til at tiltrække udenlandske
investeringer.
Den samlede PSO-besparelse kommer både husholdninger og virksomheder til
gode. I denne analyse ses alene på den umiddelbare PSO-besparelse for virk-
somheder, som skønnes at være på ca. 2,7 mia. kr. i 2025 (ekskl. moms, i 2017-
niveau), efter PSO-afgiften er fuldt udfaset.
1
Den skønnede besparelse er for-
delt på kommuner og regioner både for den totale besparelse samt fordelt på
hhv. beskæftigede og antal arbejdssteder.
2
Tallene er skønnede tal for virksomhedernes elforbrug fordelt på kommuner
mv. Analysen viser, at:
Den samlede PSO-besparelse skønnes at blive højst, absolut set, i de stør-
ste kommuner, dvs. København, Aarhus og Aalborg. Her ligger de fleste
virksomheder og derfor også hovedparten af beskæftigelsen.
Når besparelsen ses i forhold til antallet af beskæftigede i erhvervslivet i de
enkelte kommuner ændres billedet. De største besparelser pr. beskæftiget
skønnes at ske i kommunerne i Syd-, Vest- og Nordjylland og i Kalund-
borg.
De største besparelser pr. arbejdssted skønnes at være i Kalundborg samt i
en række jyske kommuner.
Det bemærkes, at den elpris, som virksomhederne betaler, til dels afhænger af
størrelsen på virksomhedernes elforbrug. Desuden er eget forbrug af egenpro-
duktion omfattet af en lempeligere PSO-afgift.
2,6 mia. kr. ekskl. moms i 2022 (2017-niveau), når PSO-afgiften er fuldt udfaset.
Et arbejdssted er en organisatorisk afgrænset del af et firma, der er beliggende på en adresse, og
hvortil der er henført job (det kan fx være en filial).
1
Ca.
2
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
Metode
Der findes ikke en registrering af erhvervenes elforbrug fordelt på kommuner
eller regioner. Derfor anvendes en beregnet fordeling af erhvervenes elforbrug
på kommuner og regioner. Beregningen er udarbejdet af Danmarks Statistik og
data er tilgængelige på Data2Go, som er en åben dataplatform, som stilles til
rådighed af Region Syddanmark. Erhvervenes elforbrug fremgår af Data2Go’s
tabel over energiforbruget fordelt på område, branche, brændsel mv.
Fordelingen af den umiddelbare PSO-besparelse for virksomhederne, når PSO-
afgiften er fuldt udfaset, foretages på grundlag af henholdsvis kommunernes og
regionernes andel af elforbruget i 2014.
Opgørelsen er behæftet med usikkerhed og skal ses som et skøn for den umid-
delbare lempelse for erhvervene i de enkelte kommuner og regioner. Af samme
årsag indeholder tabellerne i analysen kun skøn for kommuner med mere end
1.000 private arbejdssteder, og hvor beskæftigelsen i det private erhvervsliv i
2014 var mindst 5.000 personer. Et skøn for erhvervslivets samlede besparelser
i disse kommuner findes i bilagstabellerne.
Usikkerheden er særlig stor for Fanø, Læsø, Samsø og Ærø, hvorfor disse fire
kommuner er udeladt af alle tabeller.
Der er ikke taget højde for, at egetforbrug af egenproduktion er omfattet af en
lempeligere PSO-afgift.
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0004.png
Besparelserne fordelt på kommuner
De samlede besparelser for erhvervslivet i de enkelte kommuner ved en afskaf-
felse af PSO-afgiften varierer på tværs af landet. De største besparelser skønnes
at være i København, Aalborg, Aarhus og Kalundborg,
se figur 1.
Figur 1. PSO-besparelse i erhvervslivet fordelt på kommuner, mio. kr., i 2025
Anm.: Umiddelbar besparelse, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen er skønnet ud fra elforbruget i 2014 og den
samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset i 2025. Erhvervslivet er ekskl. offentlig administration,
undervisning og sundhed.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen,Finansministeriet og egne beregninger.
De 10 kommuner, hvor erhvervslivet skønnes at få de største besparelser sam-
let set, er store kommuner og kommuner med mange beskæftigede og mange
arbejdssteder. Det gælder navnlig København, Aalborg, Aarhus og Kalund-
borg,
se tabel 1.
Tabel 1. PSO-besparelse mv. i erhvervslivet fordelt på kommuner, i 2025
PSO-besparelse
Antal
Kommune
Mio. kr.
beskæftigede i 1.000
København
Aalborg
Aarhus
Kalundborg
Ringkøbing-Skjern
Kolding
Esbjerg
Odense
Holstebro
Viborg
250
140
110
100
70
70
70
60
60
60
248
66
121
14
22
36
42
62
19
31
Antal
arbejdssteder i 1.000
27
8
12
2
3
4
5
7
3
5
I alt
2.700
1.851
250
Anm.: Umiddelbar besparelse i 2025, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen er skønnet ud fra elforbruget i 2014
og den samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset. Antal beskæftigede er målt som antal personer. Alle
tal er eksklusive offentlig administration, undervisning og sundhed. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0005.png
Et mere nuanceret billede fås, hvis den samlede besparelse for erhvervslivet ses
i forhold til antallet af beskæftigede. Besparelsen pr. beskæftiget skønnes at
være høj i vestsjællandske samt syd-, vest- og nordjyske kommuner, mens be-
sparelsen pr. beskæftiget generelt er lav i hovedstadsregionen,
se figur 2.
Figur 2. PSO-besparelse pr. beskæftiget fordelt på kommuner, kr., i 2025
Anm.: Umiddelbar besparelse i 2025, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen skønnes ud fra elforbruget i 2014 og
den samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset. Energiforbrug, antal beskæftigede og antal arbejdsste-
der er ekskl. offentlig administration, undervisning og sundhed.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
Den kommune, hvor erhvervslivet skønnes at få den største besparelse pr.
beskæftiget er Kalundborg. Herefter kommer Lemvig, Ringkøbing-Skjern og
Holstebro,
se tabel 2.
Tabel 2. Kommuner, hvor erhvervslivet har den største besparelse pr. beskæftiget, i 2025
PSO-besparelse pr.
Samlet besparelse
Antal
beskæftiget,1.000 kr.
Mio. kr.
beskæftigede i 1.000
Kalundborg
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Holstebro
Tønder
Halsnæs
Fredericia
Billund
Nyborg
Varde
Gennemsnit
7
3
3
3
3
3
3
3
2
2
2
100
20
70
60
40
10
50
40
20
40
30
14
7
22
19
12
5
20
14
7
15
19
Anm.: Se tabel 1. Energiforbrug, antal beskæftigede og antal arbejdssteder er ekskl. offentlig administration,
undervisning og sundhed. Antal beskæftigede er målt som antal personer. De ti største kommuner er udvalgt
blandt kommuner med mere end 5.000 personer i beskæftigelse og mere end 1.000 arbejdssteder. Gennemsnittet
er beregnet over alle 98 kommuner. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0006.png
Opgjort i forhold til antallet af virksomheder (antallet af arbejdssteder) er be-
sparelsen størst blandt en række jyske kommuner, men besparelserne pr. ar-
bejdssted generelt skønnes lave for erhvervslivet beliggende i Nordsjælland,
samt det meste af det øvrige Sjælland.
Figur 3. Besparelse pr. arbejdssted fordelt på kommuner, kr., i 2025
Anm.: Se figur 2.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
Besparelsen pr. arbejdssted, for kommuner med 1.000 eller flere arbejdssteder,
skønnes at være størst i Kalundborg og dernæst i en række jyske kommuner,
se
tabel 3.
Tabel 3. Kommuner, hvor erhvervslivet skønnes at have den største besparelse pr. arbejdssted, i 2025
PSO-besparelse pr.
arbejdssted, 1.000 kr.
Kalundborg
Fredericia
Billund
Holstebro
Ringkøbing-Skjern
Lemvig
Aalborg
Sønderborg
Ballerup
Tønder
50
30
25
25
20
20
20
20
20
15
Samlet besparelse
Mio. kr.
100
50
40
60
70
20
140
50
30
40
Antal
arbejdssteder i 1.000
2
2
1
3
3
1
8
3
2
2
Gennemsnit
10
30
3
Anm.: Se tabel 1. Energiforbrug, antal beskæftigede og antal arbejdssteder er ekskl. offentlig administration, under-
visning og sundhed. De 10 største kommuner er udvalgt blandt kommuner med mere end 5.000 personer i beskæfti-
gelse og mere end 1.000 arbejdssteder. Gennemsnittet er beregnet over alle 98 kommuner. Glostrup indgår ikke, da
der er færre end 1.000 arbejdspladser blandt private erhverv i kommunen. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0007.png
Bilag. Detaljerede tabeller
Bilagstabel 1. Skønnet PSO-besparelse i private erhverv, mio. kr., i 2025
Region Hovedstaden: 670
København
Gladsaxe
Ballerup
Frederikssund
Høje Taastrup
Gentofte
Tårnby
Frederiksberg
Hvidovre
Brøndby
Glostrup
Rudersdal
Hillerød
Halsnæs
Albertslund
250
30
30
30
30
20
20
20
20
20
20
20
20
10
10
Bornholm
Helsingør
Lyngby-Taarbæk
Herlev
Allerød
Furesø
Rødovre
Fredensborg
Gribskov
Hørsholm
Egedal
Ishøj
Vallensbæk
Dragør
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
-
-
Aarhus
Ringkøbing-Skjern
Holstebro
Viborg
Horsens
Region Syddanmark: 670
Kolding
Esbjerg
Odense
Fredericia
Vejle
Sønderborg
Aabenraa
Billund
Tønder
Varde
Haderslev
70
70
60
50
50
50
40
40
40
40
30
Vejen
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Nyborg
Svendborg
Kerteminde
Nordfyns
Langeland
Ærø
Fanø
20
20
20
20
20
20
10
10
10
-
-
Aalborg
Frederikshavn
Mariagerfjord
Thisted
Hjørring
Vesthimmerlands
Region Nordjylland: 350
140
30
30
30
30
20
Brønderslev
Morsø
Jammerbugt
Rebild
Læsø
20
10
10
10
-
Herning
Silkeborg
Randers
Skanderborg
Hedensted
Region Midtjylland: 670
110
70
60
60
60
50
40
30
30
30
Ikast-Brande
Lemvig
Skive
Favrskov
Syddjurs
Norddjurs
Struer
Odder
Samsø
30
20
20
20
20
20
10
10
-
Kalundborg
Holbæk
Slagelse
Næstved
Roskilde
Køge
Guldborgsund
Ringsted
Greve
Region Sjælland: 350
100
30
30
30
30
20
20
20
20
Lolland
Faxe
Vordingborg
Odsherred
Sorø
Lejre
Stevns
Solrød
20
10
10
10
10
10
10
-
Anm.: Umiddelbar besparelse i 2025, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen er skønnet ud fra energiforbruget i
2014 og den samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset. Alle tal er eksklusive offentlig administration,
undervisning og sundhed. Afrunding kan gøre, at de enkelte kommuners besparelse ikke summerer til besparel-
sen i regionen. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0008.png
Bilagstabel 2. Skønnet PSO-besparelse i private erhverv pr. beskæftiget, 1.000 kr., i 2025
Region Hovedstaden: 1
Halsnæs
Frederikssund
København
Gladsaxe
Ballerup
Høje Taastrup
Gentofte
Tårnby
Frederiksberg
Hvidovre
Brøndby
Glostrup
Rudersdal
Hillerød
Albertslund
3
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Bornholm
Helsingør
Lyngby-Taarbæk
Herlev
Allerød
Furesø
Rødovre
Fredensborg
Gribskov
Hørsholm
Egedal
Ishøj
Vallensbæk
Dragør
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Lemvig
Ringkøbing-Skjern
Holstebro
Viborg
Horsens
Region Syddanmark: 2
Tønder
Fredericia
Billund
Nyborg
Varde
Kolding
Esbjerg
Sønderborg
Aabenraa
Haderslev
Middelfart
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
Assens
Kerteminde
Nordfyns
Langeland
Odense
Vejle
Vejen
Faaborg-Midtfyn
Svendborg
Ærø
Fanø
2
2
2
2
1
1
1
1
1
-
-
Aalborg
Frederikshavn
Mariagerfjord
Thisted
Hjørring
Vesthimmerlands
Region Nordjylland: 2
2
2
2
2
2
2
Brønderslev
Morsø
Rebild
Jammerbugt
Læsø
2
2
2
1
-
Skanderborg
Hedensted
Skive
Favrskov
Syddjurs
Region Midtjylland: 2
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
Norddjurs
Aarhus
Herning
Silkeborg
Randers
Ikast-Brande
Struer
Odder
Samsø
2
1
1
1
1
1
1
1
-
Kalundborg
Holbæk
Faxe
Slagelse
Næstved
Roskilde
Køge
Guldborgsund
Ringsted
Region Sjælland: 2
7
2
2
1
1
1
1
1
1
Greve
Lolland
Vordingborg
Odsherred
Sorø
Lejre
Stevns
Solrød
1
1
1
1
1
1
1
1
Anm.: Umiddelbar besparelse i 2025, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen er skønnet ud fra energiforbruget i
2014 og den samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset. Alle tal er eksklusive offentlig administration,
undervisning og sundhed. Antal beskæftigede er målt som antal personer. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0009.png
Bilagstabel 3. Skønnet PSO-besparelse i private erhverv pr. arbejdssted, 1.000 kr., i 2025
Region Hovedstaden: 10
Ballerup
Glostrup
Tårnby
Gladsaxe
Brøndby
Halsnæs
Høje Taastrup
Frederikssund
Albertslund
Hvidovre
København
Bornholm
Allerød
Hillerød
Herlev
20
20
15
15
15
15
15
10
10
10
10
10
10
5
5
Region Syddanmark: 15
Fredericia
Billund
Sønderborg
Tønder
Kolding
Nyborg
Esbjerg
Aabenraa
Varde
Kerteminde
Haderslev
30
25
20
15
15
15
15
15
15
15
10
Middelfart
Vejle
Assens
Nordfyns
Odense
Vejen
Langeland
Faaborg-Midtfyn
Svendborg
Ærø
Fanø
10
10
10
10
10
10
5
5
5
-
-
Aalborg
Mariagerfjord
Brønderslev
Frederikshavn
Thisted
Vesthimmerlands
Region Nordjylland: 10
20
15
15
10
10
10
Morsø
Hjørring
Rebild
Jammerbugt
Læsø
10
10
10
5
-
Ishøj
Gentofte
Frederiksberg
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Helsingør
Furesø
Rødovre
Hørsholm
Fredensborg
Vallensbæk
Gribskov
Egedal
Dragør
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
Holstebro
Ringkøbing-Skjern
Lemvig
Horsens
Viborg
Skanderborg
Hedensted
Ikast-Brande
Herning
Skive
Region Midtjylland: 10
25
20
20
15
15
10
10
10
10
10
Norddjurs
Struer
Favrskov
Syddjurs
Aarhus
Silkeborg
Randers
Odder
Samsø
10
10
10
10
10
10
10
5
-
Kalundborg
Ringsted
Holbæk
Slagelse
Køge
Faxe
Næstved
Lolland
Roskilde
Region Sjælland: 10
50
10
10
10
10
10
10
10
5
Guldborgsund
Greve
Vordingborg
Odsherred
Sorø
Lejre
Stevns
Solrød
5
5
5
5
5
5
5
5
Anm.: Umiddelbar besparelse i 2025, ekskl. moms, 2017-niveau. Besparelsen er skønnet ud fra energiforbruget i
2014 og den samlede besparelse, når PSO-afgiften er fuldt udfaset. Alle tal er eksklusive offentlig administration,
undervisning og sundhed. Glostrup indgår ikke i tabel 3, da der er færre end 1.000 arbejdspladser blandt private
erhverv i kommunen. Tallene er afrundet.
Kilde: Data2Go, Danmarks Statistik, Energistyrelsen, Finansministeriet og egne beregninger.
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvor stor en skattelettelse en gennemsnitlig virksomhed i hver kommune og region får som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften i 2022, til skatteministeren
1705883_0010.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf 33 92 33 50
[email protected]