Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1803834_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. oktober 2017
Formueretskontoret
Karen Sofie Hove
2017-0030-0236
515699
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 973 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 973: Spm. om hvornår betingelserne for, at der kan være tale om kollektivt erstatningsansvar, er opfyldt i forbindelse med optøjer og hærværk på fodboldstadioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 973 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, i forlængelse af samrådet den 14. september
2017 om optøjer ved fodboldkampe, redegøre for, hvornår be-
tingelserne for, at der kan være tale om kollektivt erstatningsan-
svar, er opfyldt i forbindelse med optøjer og hærværk på fod-
boldstadioner?”
Svar:
Efter dansk rets almindelige regler om erstatning uden for kontrakt vil der
kunne pålægges en person erstatningsansvar for skade, som den pågældende
selv har forvoldt eller medvirket til at forvolde, f.eks. under optøjer i forbin-
delse med en fodboldkamp.
Herudover er der ved lov nr. 1728 af 27. december 2016 om ændring af
straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love
(Øget respekt for det offentlige rum, offentlige myndigheder og personer i
offentlig tjeneste m.v.) indført et skærpet erstatningsansvar for anstiftere og
ledere af såkaldt farlige opløb.
Det følger således af § 1 a i lov om hæftelse for børns erstatningsansvar og
om skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af opløb, at den, der
anstifter eller leder et opløb med forsæt til at udøve eller true med vold på
personer eller ting, er erstatningsansvarlig for tingsskader, der forvoldes un-
der eller i forbindelse med opløbet af andre personer, der deltager i heri.
Anstiftere og ledere af farlige opløb er således erstatningsansvarlige for
tingsskader, som øvrige (menige) deltagere forvolder, på samme måde som
de i dag i medfør af straffelovens § 133, stk. 3, kan straffes for visse lov-
overtrædelser, herunder bl.a. vold og hærværk, som begås af andre deltagere
under et opløb. Det er dog ikke en forudsætning for erstatningsansvar, at et
opløbs anstifter eller leder samtidig findes skyldig i overtrædelse af straffe-
lovens § 133.
Erstatningsansvaret for anstiftere og ledere af farlige opløb er objektivt i den
forstand, at ansvaret udløses, uanset om opløbets deltagere har forvoldt
tingsskaderne forsætligt, uagtsomt eller hændeligt, og uanset om det er mu-
ligt at identificere den eller de deltagere, der har forvoldt skaden.
Ved vurderingen af, om en person har anstiftet eller ledet et opløb, vil det
afgørende være, om den pågældende med sine handlinger eller undladelser
har fremkaldt eller medvirket til at fremkalde opløbet, eller
f.eks. ved at
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 973: Spm. om hvornår betingelserne for, at der kan være tale om kollektivt erstatningsansvar, er opfyldt i forbindelse med optøjer og hærværk på fodboldstadioner, til justitsministeren
opfordre eller tilskynde til hærværk
haft indflydelse på eller påvirket op-
løbets forløb.
For at det skærpede erstatningsansvar over for anstiftere og ledere finder
anvendelse, skal der være tale om et farligt opløb, det vil sige et opløb, som
er fremkaldt med det forsæt at øve eller true med vold eller hærværk.
Det beror på en konkret vurdering, som det i sidste ende vil være op til dom-
stolene at foretage, om konkrete optøjer i forbindelse med f.eks. en fodbold-
kamp kan anses som et farligt opløb.
Bestemmelsen om skærpet erstatningsansvar for anstiftere og ledere af op-
løb trådte i kraft den 29. december 2016, og der foreligger endnu ikke trykt
retspraksis vedrørende bestemmelsen. Det er dog Justitsministeriets vurde-
ring, at reglen efter omstændighederne vil kunne anvendes i forhold til fod-
boldoptøjer, hvor der udøves vold eller hærværk.
3