Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1805350_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. oktober 2017
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2017-0030-0250
516223
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 971 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om hvornår og under hvilke betingelser politiet kan tage straffelovens maskeringsforbud i anvendelse på fodboldstadioner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 971 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, i forlængelse af samrådet den 14. september
2017 om optøjer ved fodboldkampe, redegøre for, hvornår og
under hvilke betingelser politiet kan tage straffelovens maske-
ringsforbud i anvendelse på fodboldstadioner?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 134 b straffes den, der i forbindelse med møder, for-
samlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt
eller delvist tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en
måde, der er egnet til at hindre identifikation. Strafferammen er bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen bl.a., at den omfatter enhver
form for hel eller delvis tildækning af ansigtet, uanset på hvilken måde dette
sker. En (delvis) tildækning af ansigtet er ikke omfattet, hvis tildækningen
ikke er egnet til at hindre identifikation. Maskeringsforbuddet gælder lige-
ledes ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejr-
liget eller tjener et andet anerkendelsesværdigt formål. Af forarbejderne til
bestemmelsen fremgår endvidere, at maskeringsforbuddet som udgangs-
punkt ikke omfatter maskering, herunder navnlig bemaling, af ansigtet til
karneval, fastelavnsoptog og sportsbegivenheder (”roligans”). Det forud-
sættes at indgå som et væsentligt element i vurderingen af, om en maskering
tjener et anerkendelsesværdigt formål, at mødet, forsamlingen, optoget m.v.
afvikles fredeligt. Udvikler begivenhederne sig således til uroligheder eller
optøjer, kan maskering
uanset det oprindelige formål
som altovervejende
hovedregel ikke længere anses som anerkendelsesværdigt. De pågældende
må derfor i denne situation enten forlade stedet eller fjerne maskeringen for
at undgå strafansvar.
Bestemmelsen omfatter alene tildækning på et offentligt sted. Efter forar-
bejderne til bestemmelsen svarer begrebet i det væsentligste til den stedlige
afgrænsning i normalpolitivedtægtens § 3. Ifølge denne omfattes således
”veje eller andre steder, hvortil der er almindelig adgang”. Normalpolitived-
tægten er siden blevet erstattet af ordensbekendtgørelsen, der har en tilsva-
rende afgrænsning af et offentligt sted, jf. ordensbekendtgørelsens § 2.
Maskeringsforbuddet gælder alene, når den maskerede færdes ”i forbindelse
med
møder, forsamlinger, optog eller lignende”. Det er uden betydning, om
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om hvornår og under hvilke betingelser politiet kan tage straffelovens maskeringsforbud i anvendelse på fodboldstadioner, til justitsministeren
andre deltagere eller tilstedeværende også er maskerede, samt om den ma-
skerede kan anses for deltager i mødet, forsamlingen eller optoget, så længe
denne er til stede på eller ved det sted, hvor mødet m.v. finder sted. I tillæg
hertil omfatter bestemmelsen ligeledes enhver sammenstimlen af en flerhed
af personer, herunder f.eks. opløb.
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet umiddelbart er bekendt med
én sag fra retspraksis, hvor straffelovens § 134 b er anvendt på et fodbold-
stadion. Det fremgår således af Retten i Hernings dom af 14. februar 2017,
at en fotograf blev straffet for på et fodboldstadion at være i besiddelse af
blandt andet tre maskeringshuer, som måtte anses for værende bestemt til
tildækning af ansigtet og herved hindre identifikation på offentligt sted. Det
bemærkes, at sagen vedrører overtrædelse af straffelovens § 134 b, stk. 2,
hvorefter besiddelse af genstande bestemt til maskering kan straffes, hvis
genstanden må anses som bestemt til tildækning på et offentligt sted og i
forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende. Dette stykke kri-
minaliserer således visse forberedelseshandlinger i forhold til stk. 1.
3.
Det er på den baggrund Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at
straffelovens § 134 b vil kunne finde anvendelse i forbindelse med overvæ-
relsen af fodboldkampe på et stadion, når betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
3