Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1796198_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
3. oktober 2017
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Anne Høgenhaven Si-
mony
Sagsnr.: 2017-0030-0237
Dok.:
515720
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 968: Spm. om hvilke nye initiativer regeringen vil tage for at få ejer- og forsikringsforholdene omkring Scandinavian Star undersøgt til bunds, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 963 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes bekræfte, at Danmark
i henhold til den af-
tale, som blev indgået mellem den danske, svenske og norske
regering umiddelbart efter mordbranden den 7. april 1990
har
ansvaret for efterforskning af bl.a. ejer- og forsikringsforhol-
dene omkring Scandinavian Star?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Efter
branden på Scandinavian Star den 7. april 1990 aftalte de
norske, svenske og danske myndigheder at opdele efterforsknin-
gen i sagen, således at branden og dens umiddelbare årsag blev
efterforsket af de norske myndigheder, brandslukningsarbejdet
og de tekniske forhold på skibet blev undersøgt at de svenske
myndigheder og skibets ejer- og forsikringsforhold samt skibets
almindelige sødygtighed og overensstemmelse med den søret-
lige lovgivning blev efterforsket af de danske myndigheder.
I Danmark førte efterforskningen til, at der blev rejst tiltale mod
skibets reder, direktøren i rederiet og skibets kaptajn for over-
trædelse af den dagældende lov om skibes sikkerhed. Denne sag
blev endeligt afgjort ved Højesterets dom af 22. november 2003,
hvor de pågældende blev idømt 6 måneders hæfte.
I forbindelse med denne sag var ejer- og forsikringsforholdene
genstand for undersøgelser fra dansk side i det omfang, det var
relevant for at kunne fastlægge rederansvaret i forbindelse med
skibets overholdelse af den søretlige lovgivning og det heraf føl-
gende strafferetlige ansvar, der kunne gøres gældende over for
ejer/reder på grund af den manglende overholdelse af denne lov-
givning.
Oplysningerne om ejer- og forsikringsforholdene blev endvi-
dere videregivet til Oslo Politi til brug for den norske efterforsk-
ning af branden og dens umiddelbare årsag.
De norske myndigheders undersøgelser af branden pegede på,
at den var påsat, og at den mest sandsynlige brandstifter var en
dansk passager, der selv omkom ved branden. Der blev på den
baggrund ikke rejst en straffesag mod nogen personer for brand-
stiftelse i anledning af branden.
I juni 2014 traf den norske rigsadvokat efter indstilling fra poli-
timesteren i Oslo beslutning om, at efterforskningen af branden
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 968: Spm. om hvilke nye initiativer regeringen vil tage for at få ejer- og forsikringsforholdene omkring Scandinavian Star undersøgt til bunds, til justitsministeren
på Scandinavian Star skulle genåbnes særligt med henblik på at
undersøge det såkaldte ”økonomiske spor” –
det vil sige spørgs-
målet, om der kunne være tale om forsikringssvig i forbindelse
med branden. Oslo Politi gennemgik herefter i perioden fra den
30. juni 2014 til den 30. juni 2016 den tidligere efterforskning,
herunder også det danske materiale, samt nye oplysninger i sa-
gen.
Oslo Politi traf den 9. august 2016 afgørelse om, at sagen på ny
skulle henlægges. Efterforskningen havde ikke kunnet doku-
mentere, at der skulle være et økonomisk motiv som baggrund
for branden. Oslo Politi kunne heller ikke komme det nærmere,
hvem der skulle have påsat branden. Man fandt, at der ikke var
fuldt tilstrækkeligt grundlag for at udpege den dansk passager
som gerningsmand, men fandt samtidig, at der ikke var beviser,
der med sikkerhed kunne udelukke ham som gerningsmand.
Oslo Politis afgørelse blev påklaget til statsadvokaten for Oslo-
området, der den 2. maj 2017 stadfæstede afgørelsen. Statsad-
vokatens afgørelse kan ikke påklages.
Ejer- og forsikringsforholdene er således indgået i den danske
efterforskning, i det omfang det har været relevant for den dan-
ske straffesag om lov om skibes sikkerhed, der nu er endeligt
afsluttet. Danmark har i henhold til aftalen fra 1990 ikke haft
ansvaret for efterforskningen af selve branden og dens årsager,
men ejer- og forsikringsforholdene er indgået i den norske efter-
forskning af disse spørgsmål.”
3