Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1791707_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. september 2017
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2017-0035-0435
2397664
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål CA og
CB fra Folketingets Retsudvalg
den 14. september 2017
Samrådsspørgsmål CA:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer der er
taget som følge af sommerens voldshandlinger og over-
fald på betjente i forbindelse med fodboldkampe?
Samrådsspørgsmål CB:
Hvordan forholder ministeren sig til Socialdemokrati-
ets forslag om at indføre skærpet erstatningsansvar for
ressourcebrug og ødelæggelser blandt voldskriminelle
ved fodboldkampe?
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
Svar:
Tak for de stillede samrådsspørgsmål om uroligheder i
forbindelse med fodboldkampe.
Inden jeg besvarer samrådsspørgsmålene, vil jeg gerne
give udvalget en redegørelse for, hvad der skete under
fodboldkampen mellem Brøndby og FCK den 6. august
i år.
Men først og fremmest vil jeg gerne understrege, at de
handlinger, som vi var vidne til under den fodbold-
kamp, er helt uacceptable.
Det er mig uforståeligt, at der findes mennesker i vores
samfund, som ikke kan finde ud af at opføre sig ordent-
ligt under en fodboldkamp.
De er simpelthen en skændsel mod det store flertal af
fodboldfans, der sagtens kan opføre sig ordentligt.
[Faktuelle omstændigheder fra fodboldkampen]
I forbindelse med afviklingen af fodboldkampe er der
mellem politiet og arrangørerne en fælles forståelse af,
at det er arrangørerne af fodboldkampe, der som ud-
gangspunkt er ansvarlige for sikkerheden
inde
på stadi-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
on, mens politiet er ansvarlig for sikkerheden
uden
for
stadion.
Denne opgavefordeling skal være med til at understøtte,
at fodboldkampe kan afvikles under festlige og fredeli-
ge forhold.
Kontrollørerne fra den klub, der arrangerer kampen, har
til opgave at opretholde ro og orden inde på stadion,
hvilket kan ske i samarbejde med kontrollørerne fra
udeholdet.
Uniformeret politipersonale opholder sig derfor som
udgangspunkt
ikke
inde på stadion.
Der kan dog opstå situationer, hvor det bliver nødven-
digt, at politiet rykker ind på selve stadion. Det så vi
desværre i forbindelse med superligakampen mellem
Brøndby og FCK den 6. august.
Da der var ca. to minutter tilbage af kampen, scorede
Brøndby til 1-0, hvilket gjorde, at en større gruppe af
FCK-fans på udebaneafsnittet forsøgte at trænge ind på
den østlige tribune, der var adskilt fra udebaneafsnittet
med et hegn.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at dette gav an-
ledning til voldsom tumult, og at en større politistyrke
derfor blev sat ind på stadion for at sikre, at roen blev
genoprettet.
I den forbindelse blev politiet mødt med en særdeles
voldelig adfærd fra gruppen af FCK-fans, der anvendte
pebersprays mod flere af de tilstedeværende polititjene-
stemænd. Herudover blev flere polititjenestemænd ud-
sat for slag, spark og anden voldelig adfærd. Politiet fik
dog genskabt roen, og kampen blev spillet færdig.
Jeg har i dag fået oplyst, at der i forlængelse af urolig-
hederne er rejst 59 sigtelser mod i alt 29 personer. Sig-
telserne omfatter bl.a. vold mod politiet, grov forstyrrel-
se af den offentlige orden, overtrædelse af maskerings-
forbuddet og overtrædelse af våbenloven.
Politiet forventer, at der vil blive rejst flere sigtelser, ef-
terhånden som gerningsmændene bliver identificeret.
Herudover har politiet indledt seks sager om meddelelse
af karantæne fra fodboldkampe. Der kan også komme
flere sager til, efterhånden som politiet dykker ned i sa-
gerne og får identificeret gerningsmændene.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
[Mødet med interessenterne den 31. august 2017]
Som følge af de voldsomme uroligheder under fodbold-
kampen tog jeg efterfølgende initiativ til at indkalde
fodboldens interessenter til et møde i Justitsministeriet
for at drøfte, om der er behov for yderligere initiativer
til bekæmpelse af uroligheder ved fodboldkampe.
Den 31. august havde mine embedsmænd derfor et mø-
de med Rigspolitiet, Divisionsforeningen, DBU og
Danske Fodbold Fanklubber.
Justitsministeriet og interessenterne havde på mødet
nogle gode og konstruktive drøftelser. Der blev i den
forbindelse blandt andet givet udtryk for, at der er et
godt samarbejde mellem interessenterne på området.
På mødet kom der desuden gode forslag til, hvordan vi
kan forbedre indsatsen, så vi kan sikre, at der afvikles
fredelige fodboldkampe i fremtiden.
De drøftelser vil fortsætte henover efteråret med henblik
på i fællesskab at finde frem til konkrete initiativer, der
kan styrke indsatsen.
Det, vi blandt andet kigger på lige nu, er en udvidelse af
politiets muligheder for at meddele karantæne til perso-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
ner, der i forbindelse med fodboldkampe er mistænkt
for at have overtrådt straffelovens maskeringsforbud.
Og så overvejer vi også, hvordan samarbejdet mellem
politiet og fodboldklubberne kan styrkes yderligere i
forbindelse med afviklingen af kampene.
[Handlingsplanen fra 2012]
Der er desuden tidligere taget en række initiativer for at
styrke indsatsen over for fodboldbøller.
I 2012 lancerede Justitsministeriet i fællesskab med
Rigspolitiet, DBU, Divisionsforeningen og Danske
Fodbold Fanklubber en handlingsplan, der hedder ”Go-
de fodboldoplevelser for alle”.
Handlingsplanen indeholder en række konkrete initiati-
ver til at sikre fredelig afvikling af fodboldkampe.
Langt størstedelen af initiativerne er blevet gennemført.
I den forbindelse blev der i 2016 holdt et opfølgnings-
møde, hvor interessenterne mødtes for at drøfte og eva-
luere initiativerne i handlingsplanen. Tilbagemeldinger-
ne fra dette møde var generelt positive.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
1791707_0007.png
[Mulighederne for karantæner]
Jeg vil gerne give udvalget et overblik over de to slags
karantæner, som kan komme i spil over for fodboldbøl-
ler.
For det første har politiet adgang til under visse betin-
gelser at give generel karantæne i forbindelse med bl.a.
uroligheder ved fodboldkampe.
Generel karantæne betyder, at politiet kan forbyde en
bestemt person at opholde sig ved bestemte idrætsbegi-
venheder og inden for et område på indtil 500 meter fra
det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes.
Er der blevet givet generel karantæne til en person, som
er tilhænger af en klub, der skal spille på udebane, så
må denne person faktisk ikke opholde sig inden for hele
3 km fra idrætsbegivenheden.
Politiet kan videregive oplysninger til autoriserede kon-
trollører om, hvilke personer der er meddelt generel ka-
rantæne, hvis videregivelsen er nødvendig for at hånd-
hæve karantæner.
Men det er ikke kun politiet, som kan gribe ind over for
og give karantæne til fodboldbøller. Og jeg mener heller
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
1791707_0008.png
ikke, at det kun
bør
være politiet. Fodboldklubberne har
også et ansvar.
De enkelte fodboldklubber har et internt ordensregle-
ment. Og klubberne kan bortvise personer, der ikke
overholder ordensreglementet, ved at give dem en pri-
vat karantæne
en såkaldt klubkarantæne.
En klubkarantæne meddeles af den pågældende fod-
boldklubs sikkerhedspersonale og har som udgangs-
punkt virkning for alle kampe, som fodboldklubben del-
tager i.
I forbindelse med handlingsplanen og de efterfølgende
drøftelser med interessenterne har et af ønskerne været,
at fodboldklubbernes respektive kontrollører kan ud-
veksle oplysninger om personer, der er meddelt klubka-
rantæne.
Det er nemlig sådan, at fodboldklubberne typisk ud-
veksler kontrollørpersonale, så udeholdet tager et antal
kontrollører med til en udekamp.
Det er derfor vigtigt at give kontrollørerne mulighed for
at udveksle oplysninger om de klubkarantæner, der er
blevet givet, så kontrollørerne fra begge klubber kan
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
medvirke til at udpege alle de relevante tilskuere uanset
klubtilhørsforhold.
Justitsministeriet er derfor i gang med at udfærdige en
ny bekendtgørelse om udveksling af oplysninger om
klubkarantæner. Det forventes, at denne bekendtgørelse
vil træde i kraft i år.
[Opsummering]
Der er altså allerede taget flere initiativer oven på de
uroligheder, vi har set i forbindelse med fodboldkampe.
Med handlingsplanen fra 2012 blev der taget et stort
skridt for i fællesskab at sikre en fredelig afvikling af
fodboldkampe.
Som led heri kommer der en ny bekendtgørelse, som
giver klubberne bedre mulighed for at samarbejde om
klubkarantæner.
Og så vil Justitsministeriet sammen med de relevante
interessenter henover efteråret se på, hvad vi mere kon-
kret kan gøre for at styrke indsatsen.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
[Socialdemokratiets forslag]
Jeg vil nu vende mig mod Socialdemokratiets forslag
om at indføre et skærpet erstatningsansvar for ressour-
cebrug og ødelæggelser.
Jeg kan jo godt forstå ønsket om også at ramme fod-
boldbøller på pengepungen.
Jeg mener dog, at vi skal passe på med en glidebane,
hvor vi som borgere skal til at betale for politiet i Dan-
mark. Derfor går jeg ikke ind for, at vi skal sende reg-
ningen for politiets arbejde videre.
Det er jo politiets opgave at sikre ro og orden. Det er
bl.a. det, som vi borgere betaler skat for.
Men det er klart, at hvis man som bølle ødelægger no-
get, så skal man stilles til ansvar og betale for det.
Og sådan er det også i dag.
Hvis man ødelægger noget, kan man blive erstatnings-
ansvarlig efter de almindelige erstatningsregler i dansk
ret. Det gælder også fodboldbøller, der ødelægger an-
dres ejendom, for eksempel tribuner på et stadion, sæ-
der i S-toge, smadrer butiksruder, hærger i gaderne osv.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
Herudover har vi for ganske nylig med Respektpakken
indført regler om et skærpet erstatningsansvar for ska-
der, der sker under uroligheder, der kan karakteriseres
som opløb.
Det særlige ved de regler er, at man
hvis man er offer
for bøllernes hærgen
ikke behøver at kunne udpege
den konkrete person, der har forårsaget skaden på ens
ejendom. Man skal blot kunne identificere den eller de
personer, der har anstiftet eller ledet opløbet. Og så kan
man rejse sit krav mod dem i stedet.
Det er specielt, fordi man normalt kun kan blive erstat-
ningsansvarlig for sine egne handlinger.
Men netop i forbindelse med opløb med mange involve-
rede kan det være problematisk at udpege, hvem der har
forårsaget de enkelte skader. Så de nye regler er indført
for at gøre det lettere at søge erstatning for dem, der har
fået ødelagt deres ejendom under et opløb.
Det er en betingelse, at opløbet er fremkaldt vel viden-
de, at der skal udøves
eller trues
med vold mod per-
soner eller på ting. Men opløbet kan godt udspringe af
en lovlig forsamling som f.eks. en fodboldkamp.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 945: Spm. om talepapir fra samråd om konsekvenser ved optøjer til fodboldkampe afholdt den 14/9-17, til justitsministeren
De nye regler vil altså
hvis betingelserne er opfyldt
også kunne anvendes over for fodboldbøller.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at vi ikke skal
finde os i, at der er nogle få personer, som ikke kan fin-
de ud af at gå til fodboldkampe. Vi skal simpelthen ikke
finde os i den ballade, de laver
om det så er inde på
eller uden for stadion.
Derfor ser jeg frem til, hvad efterårets drøftelser med
interessenterne kan føre med sig af mere konkrete for-
slag og initiativer.
Disse fodboldbøller skal ikke have lov til at ødelægge
oplevelsen for det store antal af fredelige fodboldfans,
der godt kan finde ud af at gå til fodboldkampe.
Tak for ordet!
12